اختصاصی

نرگس جهانبخش

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

کارشناس ارشد پژوهش هنر

همکاری با آکادمی هنر از 1391

نویسنده و مترجم

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

برادرم خسرو فیلم احسان بیگلری

برادرم خسرو به عنوان فیلم اول یک کارگردان، قطعا تجربه خوبی است و دیدن آن را می‌توان توصیه کرد؛ اما آنچه مخاطب را ممکن است اذیت کند. ایده¬های رو و طبق یک چارچوب تئوری و در نهایت خط کشی‌های نگاه پشت فیلم است. خط کشی که در دو وضعیت فیلم مدام در حال نتیجه‌گیری است و این مشکل بزرگی است که سینمای ایران درگیر آن است.

 

ادامه مطلب نقد فیلم برادرم خسرو ساخته احسان بیگلری / ایده‌های مشخص از تلقی قدرت
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.20 (5 رای)

نهنگ عنبر 2: سلکشن رویا

نهنگ عنبر 2 نه ادامه قسمت اول است که آن را مجموعه‌ای پیاپی بنامیم نه قهرمان داستان یعنی ارژنگ (با بازی رضا عطاران) از دل آن به امر خطیری دست می‌زند که آن را ساگا در دنباله‌سازی بنامیم. نهنگ عنبر 2 تنها یک محصول پلشت عرضه شده برای جذب پول یک یا دو هشتادم جمعیت کشور است و البته امثال ما که برای رسانه‌های مختلف در حال نوشتن هستیم.

ادامه مطلب نقد فیلم نهنگ عنبر 2: سلکشن رویا؛ یکی از بدترین فیلم‌های این سال‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.06 (8 رای)

گشت ارشاد 2

 

عباس (حمید فرخ نژاد) و حسن (ساعد سهیلی) و عطا (پولاد کیمیایی) یکبار دیگر کنار هم جمع می‌شوند تا ماجراجویی‌های مختلفی داشته باشند. عطا که در پایان قسمت اول تیر خورده بود به کما می‌رود و کمی از حافظه را از دست داده و در سوی دیگر حبس عباس و حسن به پایان می‌رسد. فیلم با شوخی‌های مختلف و نیش و کنایه‌های سیاسی به مفاسد اقتصادی آغاز می‌گردد و این مشکل اقتصادی در زیرلایه داستان گشت 2 تا پایان فیلم وجود دارد. درام نیز جایی شکل می‌گیرد که عطا با دو دوست دیگر برای یک کار آبرومند هم‌قطار می‌شود.

ادامه مطلب نقد فیلم گشت 2؛ داستان‌گو و بازی‌های خوب؛ گونه کمدی در ایران به لودگی آغشته است
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.00 (2 رای)

فیلم شیر



فیلم تصویر غیرقابل تحملی از کودکی شکننده و تنها در فضای خالی وسیع به ما نشان می‌دهد. مخاطب از قابی با خطرات ناشی از ساخت انبوه فیگور از دست رفته توسط خودمان در مرکز تصویر روبه‌رو می‌شود. از لحظه‌ای که کارگردان گرت دیویس دوربین‌اش را به بالای یک ایستگاه راه آهن متروک می‌برد و سارو (با بازی به یاد ماندنی سانی پاوار) پنج ساله را به تصویر می‌کشد ما در گیر حس و حال قصه می‌شویم.


 

دیویس اولین تجربه کارگردانی خود را در مجموعه تلویزیونی «بالای دریاچه» Top of the Lake اعتماد به نفس خود را نشان داد. این اقتباس از داستان حقیقی سارو بریرلی -داستان بچه کوچکی را روایت می‌کند که پس از گمشدن توسط خانواده‌ای استرالیایی پذیرفته می‌شود. او پس از 25 سال ردی از خانواده‌اش را با استفاده از گوگل ارث دنبال می‌کند- مشکلاتی در مورد ضرب‌آهنگ و موسیقی دارد؛ ولی این چیز مهمی نیست زیرا که پایان بندی غم انگیز آن همه را می پوشاند و پاک می‌کند.

 


سارو وقتی به همراه برادرش برای کار به یک ایستگاه شبانه می‌رود، بر نیمکتی خوابش می‌برد. وقتی بیدار می‌شود، تنهاست. جست‌وجوی برادرش پس از ساعت‌ها او را به یک قطار خالی می‌رساند و او مجدد به خواب کوتاهی می‌رود وقتی که بیدار می‌شود، او خود را در یک قطاری مشاهده می‌کند که با سرعت در حال حرکت است و 1600 کیلومتر از خانه به سمت کلکته دور شده است. زبان هندی به بنگالی تغییر کرده است، با این اوصاف او به سرعت قوانین بقا را از تماشای دیگر کودکان خیابانی می‌آموزد. یکی از آن‌ها به آرامی در حال عبور یک تکه مقوا برای خواب به او می‌دهد. اگرچه بچه ها از یکدیگر توسط پلیس جدا می‌شوند، سارو برگشت به جمع کارتن خواب‌هایی که کارتن‌های خود را باید به صورت منظم زیر بغل خود حمل کنند و تک و تنها جایی را بیابند. این جزییات شرح داده شده تند و تلخ هستند.

 


دو پتل پس از چند سال در یک اثر درخور دیگر نشان می‌دهد کاریزمای رسیدن به یک ستاره را دارد و بزرگسالی سارو را به خوبی بازی می‌کند. در ایفای نقش‌اش آن عشق جداافتادگی از خانواده و جراحتی که از زندگی یک کودک تاسمانیایی در فضای خارج از خانه باقی مانده، دیده می‌شود. نیکول کیدمن نیز یکی از بهترین نقش آفرینی‌های خود در حرفه‌اش را در نقش سو مادر سو و برادر خوانده‌اش مانتوش ایفا کرده است.

 

جست‌وجوی سارو، آغازی از شیرینی تصویر هندی و فلاش بکی پروستی (منظور رجعت به گذشته‌ای است که مارسل پروست در رمان در جست و جوی زمان از دست رفته استفاده کرده بود) است. وقتی هر دو شخصیت اصلی کنار گذاشته می‌شوند فیلم در پایان بخش دوم وارد یک برزخ می‌شود. این برزخ با موتیف پیانو به صورت فزاینده‌ای آغاز و به یک فضای محبوس و ساکت تبدیل می‌شود. پیشرفت کند فیلم خیلی زود کنار گذاشته می‌شود و فیلم در برجستگی عاطفی نقطه اوج برداشت ما از فیلم است.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (4 رای)

فیلم یک روز بخصوص

همایون اسعدیان پس از دو تجربه خوب «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» این بار با «یک روز بخصوص» یک عقبگرد مجدد به دوران فیلم‌های تلویزیونی با قصه‌های تکراری دارد. در مرکز داستان حامد (با بازی مصطفی زمانی) روزنامه‌نگاری است که دست به افشای یک فساد اقتصادی و دارویی زده است و از سوی دیگر خود درگیر یک عمل غیرقانونی برای اهدای قلب به خواهرش است.

ادامه مطلب نقد فیلم یک روز بخصوص ساخته همایون اسعدیان؛ همه چیز تکراری است!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.83 (6 رای)

فیلم خوب بد جلف

 

فیلم «خوب، بد، جلف» همانند سریال «پژمان» جهان خود را خارج از فیلم فرا می‌خواند. در صورتی که شما شخصیت پژمان جمشیدی فوتبالیست و برخی روابط دیگر فوتبالیست‌ها را نمی‌شناختید دیگر از سریال «پژمان» لذت نمی‌بردید زیرا به طور مثال شوخی‌ها با پژمان جمشیدی و سپهر حیدری چه از نظر پست و چه از موارد دیگر نیاز به شناخت فوتبال نیز داشت. زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی در سریال پژمان به فیلم «خوب بد جلف» آمده‌اند، اما خبری از شوخی‌های تکراری سریال نیست و فضای دیگری را تجربه خواهید کرد.

ادامه مطلب نقد فیلم خوب، بد، جلف کمدی خوش ساخت پیمان قاسم خانی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)

 

 

فیلم تازه پل ورهوفن، «او» یك كمدی سیاه خشمگین است، آتش‌زا و مرگ آور: فیلمی كه با یك تجاوز جنسی آغاز آزار دهنده آغاز می‌شود و سپس خون ریخته شده در جریان یك شام در رستورانی مجلل را پاك می‌كند.به نظر می‌رسد که ورهوفن 80 ساله گزینه‌ی بسیار خوبی برای کارگردانی این فیلم بوده است. این كارگردان برای گیج كردن تماشاگرانش به خود می‌بالد، حتی شاید گیج كردن خودش. ایزابل هوپر شاید در این فیلم جنون‌آمیزترین اجرایش تا كنون را به نمایش گذاشته، فیلمی كه به طور جسورانه‌ای در محدوده لحن خود بالا و پایین می‌پرد، از هارورهای قیرگون تا هجویه‌های شیطانی و كمدی‌های محلی را زیگ‌زاگ‌گونه طی می‌كند و سپس به نقطه آغاز خود باز می‌گردد. این فیلمی درگیركننده برای اختتامیه جشنواره فیلم كن بود. اگر تماشاگران فكر می‌كردند با پایانی لطیف و تصدیق‌كننده از سالن بیرون می‌روند بهتر بود دوباره فكر كنند. آن‌ها در تاریكی نشستند و یك سیلی در گوش دریافت كردند، یك فتنه‌انگیزی پر سر و صدا.

ادامه مطلب نقد فیلم او Elle ساخته پل ورهوفن / وقتی یک مازوخیست با یک سادیست برخورد می‌کند!
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.59 (16 رای)

 

 

همایون غنی‌زاده نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» یکبار دیگر یک اثر دراماتیک (ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی نوشته فردریش دورنمات) را کاملا دگرگون کرده و ملغمه‌ای ساخته که هم پر از جذابیت‌های بصری است هم پر از صحنه‌های آزاردهنده و طنز لودگی موقعیت و تکرارهای پرشمار که نتوانسته همچون کالیگولا –اثر قبلی خود غنی زاده- تجربه ماندگاری خلق کند. وقتی می‌گوییم ماندگار نیست پس اثر در حدود استاندارد تئاتر کشور قابل تأمل است.

ادامه مطلب نقد نمایش می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد؛ اثر دورنمات در دوراهی کمدی و نوآر

تحلیل رویکرد

  • در باب پستی

    مقدمه: "تراکینگ شات کاپو" فرمولی از ژاک ریوت بود که در دستان سرژ دنی و تنی چند از روشنفکران دیگر [در گذر زمان] بدل به اسطوره‌ی سینه‌فیل‌های ارتدوکس ش...

بانک اطلاعات هنری