اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش اختصاصی «آکادمی هنر» از اولین نشست مطبوعاتی سی‎امین جشنواره فیلم فجر: اخلاق، آگاهی و امید

 

اولین نشست مطبوعاتی 30مین جشنواره فیلم فجر با نشست مطبوعاتی محمد خزایی دبیر سی‎امین جشنواره فیلم فجر و یزدان عشیری روابط عمومی این جشنواره صبح امروز در سالن نشست های بنیاد سینمای فارابی برگزار شد.

محمد خزایی 

به گزارش آکادمی هنر، نشست مطبوعاتی سی‎امین دوره‎ی جشنواره‎ فیلم فجر صبح امروز، دوشنبه ساعت 10:30 صبح، آغاز شد و یزدان عشیری که چند روز پیش از سوی محمد خزایی به عنوان روابط عمومی این دوره از جشنواره انتخاب شد ضمن عرض خوش‎آمدگویی به اهالی رسانه مقدماتی را از جشنواره فیلم فجر ارائه کرد و سپس محمد خزایی به شرح تمامی اهداف، مقررات و اولین اخبار جشنواره فیلم فجر پرداخت.

 

خزایی در ابتدای این نشست در مورد پذیرفتن این سمت گفت: «دوستان اطلاع دارند که بنده به عنوان تهیه کننده فیلم قلادههای طلا مشغول به فعالیت بودم و آقای شمقدری از من خواستند که این سمت را امسال بپذیرم. در ابتدای امر مخالف بودم و تمایل داشتم کارم بر سر فیلم قلادههای طلا تمام شود ولی آقای شمقدری در مورد اهمیت این جشنواره و اهدافشان در این زمینه با من صحبت‎هایی داشتند که این سمت را پذیرفتم. می‎توانم به راحتی بگویم که این اولین باری است که دبیر جشنواره سمت دولتی ندارد.»

 

جشنواره فجر امسال با یک شعار آغاز خواهد شد: اخلاق، آگاهی و امید

خزائی در مورد اهداف این جشنواره چنین گفت: «ما برای این دوره از جشنواره یک شعار داریم و دوست داریم سرلوحه فیلمسازان و خودمان قرار گیرد و این شعار «اخلاق، آگاهی و امید» است. جذابیت سینمای ایران در تمام دنیا به دلیل سینمای اخلاقی آن است و باید این امر به سطح آگاهی برسد و تولید آگاهی کند. به نظر می‎رسد فیلمسازان امید را از دست داده‎اند و باید امید را بازگردانند. این پیام برای ما اهمیت خاصی دارد و اگر فیلمی به این سه فاکتور اهمیت ندهد و احترام قائل نباشد و ما با فیلمی روبه‎رو شویم که قصد سیاه‎نمایی دارد دبیرخانه از جشنواره امسال حذفش خواهد کرد. در تمام دنیا چنین چیزی طبیعی است و این شعار برای ما اهمیت دارد.»

 

فجر امسال با 4 بخش پیگیری میشود – 22 تا 25 فیلم در بخش اصلی

خزائی در ادامه در مورد بخش‎های اصلی این دوره از جشنواره اعلام کرد: «جشنواره فجر امسال دارای چهار بخش است. اولی بخش اصلی که مسابقه سینمای ایران نام دارد و سیمرغ بلورین به آن تعلق می‎گیرد. دوم بخش «آینه سینمای ایران» است که فیلم‎های خارج از مسابقه در آن بخش قرار می‎گیرند. سوم بخش «نگاه نو» که مسابقه فیلم‎های اول است و بخش چهارم هم سینما حقیقت است که مسابقه فیلم‎های بلند مستند می‎باشد. امسال بخش مستند به جشنواره بازگشته و به جای آن بخش مسابقه فیلم‎های ویدئویی که به نظر می‎رسید با افت کیفیت روبه‎رو بوده از این جشنواره خارج شده است. برای بخش ویدئویی یک جشنواره مجزا در حال طراحی است. در بخش اصلی سعی‎مان  بر پذیرش 22 تا 25 فیلم می‎باشد. بهتر است به همان تعداد قبلی بازگردیم تا به جای کمیت، با کیفیت بهتری روبه‎رو شویم.»

 

سه سیمرغ مهم فرعی این جشنواره ...

خزائی در مورد جوایز دیگر بخش اصلی ادامه داد: «همان‎طور که گفته شد شعار امسال از اهمیت خاصی برخوردار است و یک سیمرغ به فیلم «اخلاق، آگاهی و امید» اهدا می‎شود. در کنار این سیمرغ برای فیلم برگزیده تماشاگران هم برنامه‎ریزی خاصی انجام می‎شود که تقدیر ویژه‎ای از آن شود و اما تمام فیلم‎ها شانس این را دارند که کاندید سیمرغ «تجلی اراده ملی» شوند و به بهترین فیلمی که نماینده این امر باشد این سیمرغ اهدا می‎شود.»

 

دو خبر ویژه

خزائی دو خبر ویژه برای این دوره داشت و این دو خبر اهالی رسانه را شگفت‎زده کرد. او در این مورد گفت: «1- امسال فیلم اول یک کارگردان اگر برنده بهترین فیلم اول شود یا این‎که خود کارگردان به عنوان بهترین کارگردانی این بخش شناخته شود 50% هزینه فیلم بعدیش را جشنواره فجر متقبل خواهد شد و این جایزه‎ای برای فیلم اولی‎هاست. 2- پنج فیلمی که کاندید بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای ایران می‎شوند هزینه رایتشان توسط رسانه‎های تصویری از همان زمان به مبلغ 300 میلیون تومان خریداری می‎شود.»

 

اما مسابقه سینمای بینالملل (جام جهاننما)

دبیر سی‎امین دوره جشنواره فیلم فجر در مورد سینمای بین‎الملل چنین گفت: «خیلی از افراد تمایل داشتند این بخش به کل حذف شود اما ایران بازار معتبری در بازار فیلم آسیا دارد و به دلیل شرایط تحریم نمی‎توان از این بخش چشم‎پوشی کرد و سعی داریم با برنامه‎ریزی بهتر عمل کنیم. این بخش 12 بهمن آغاز و 16 بهمن به پایان خواهد رسید و اختتامیه آن برگزار خواهد شد و از چند بخش اصلی تشکیل می‎شود. 1- جلوه‎گاه شرق که به فیلمسازان آسیا اختصاص دارد و تا بدین لحظه با 180 فیلم ارسالی به دبیرخانه مواجه شده‎ایم. 2- بخش جست‎وجوی سینمای سعادت که در مورد فیلم‎های کشورهای جهان اسلام است و 3- بخش جشنواره جشنواره‎های که بدون رقابتی است و فراخوانش طی دو سه روز آینده بر روی سایت جشنواره قرار می‎گیرد.»

 

و در پایان قوانین جشنواره

خزایی خود را مکلف دانست که طبق قوانین عمل کند و این قوانین را هم به اجرا گذارد. او در این زمینه اعلام داشت: «امسال تمام سعیم را خواهم کرد که اگر هر فیلمی طبق قوانین عمل نکند آن را کنار گذاریم. آخرین مهلت پر کردن و ارسال فرم مربوط به حضور فیلم‎ها در جشنواره امسال 30 آذر است و هر فیلمی پس از این تاریخ برای ما فرم ارسال کند پذیرفته نمی‎شود. اگر فیلمی هم فرم پر کرد و قصد خروج از جشنواره را داشته باشد به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و فیلم فرم پر کرده و پذیرفته شده اکران خواهد شد. 5 دی زمان بازبینی فیلم‎ها آغاز می‎گردد و جشنواره از 12 تا 22 بهمن برگزار خواهد شد. اگر دست‎های پشت پرده‎ای وجود نداشته باشد که به ما اعلام سلیقه کند و با کدخدامنشی بخواهد فیلمی را وارد کند یا ارفاق قائل شویم قول می‎دهیم قوانین را کامل رعایت کنیم. سعی داریم مکان افتتاحیه و اختتامیه را در جای دیگری قرار دهیم و برای اولین بار در 8 استان و مراکز فرهنگی در طول جشنواره برنامه‎های ویژه همراه با اکران فیلم‎ها داشته باشیم.»

این نشست در ساعت 12 به پایان رسید و برخی خبرنگاران سؤالات خود را در پایان مطرح کردند.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: محمد حسین آبادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما