اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پيمان معادي: در سينماي ايران، هر چه از خيانت بگوييم كم است

 

كارگردان فيلم سينمايي «برف روي كاج‌ها» در جلسه پرسش و پاسخ اين فيلم گفت: ما در اين سال‌ها، آنقدر خيانت كردن را از افراد دور و نزديك ديده‌ايم كه به نظرم بايد تا جاي ممكن در سينما به اين مسئله بپردازيم.

نشست برف روی کاج ها در برج میلاد 

به گزارش آکادمی هنر، نشست پرسش و پاسخ فيلم «برف روي كاج‌ها» با حضور پيمان معادي كارگردان، سيد جمال ساداتيان تهيه كننده، صابر ابر، مهناز افشار و ويشكاه آسايش، بازيگران، سپيده عبدالوهاب تدوينگر، ايرج شهرزادي صدابردار و كارن همايون‌فر آهنگساز، چهارشنبه 19 بهمن ماه در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه ساداتيان در خصوص همكاري با معادي به عنوان كارگردان فيلم اولي گفت: زماني كه فيلمنامه را خواندم با توجه به اينكه در اين سال‌ها دغدغه ذهني‌ام موضوعات اجتماعي بوده، بسيار تحت تاثير قرار گرفتم.

وي ادامه داد: در چند اكراني كه فيلم را با مردم ديدم، واكنش‌ها بسيار خوب بود و اميدوارم اين واكنش‌ها ادامه پيدا كند و ما شاهد پرداختن به موضوعات اجتماعي در فيلم‌هاي ديگر سينماي ايران هم باشد.

در بخش ديگري از اين نشست معادي با در پاسخ به سوال اناركي از سايت سينمانگار، مبني بر اختلاف سني زياد ميان زن و مرد فيلم، عنوان كرد: از همان زمان نوشتن اين مساله در ذهنم بود كه ما در فيلم مردي 50 ساله و زني در آستانه 40 سالگي داريم. اين بحران براي زوج‌هايي در اين سن كمتر اتفاق مي‌افتد و دوست داشتم حالا زن و مردي را داشته باشيم كه اين بحران براي‌شان اتفاق مي‌افتد.

وي همچنين افزود: دوست دارم سوالي در ذهن مخاطب باقي بماند و بتواند خودش را جاي شخصيت‌هاي فيلم بگذارد كه اگر خيانتي از نزديكترين دوستان‌مان ديديم، مي‌توانيم اين خيانت را برملا كنيم يا خير. من از 200 نفر پرسيدم و نتوانستم جواب درستي بگيرم.

همچنين نيما حسني نسب به عنوان يكي از منتقدان پشت تريبون حاضر شد و با تشكر از همه عوامل روي سن از معادي در خصوص سياه و سفيد بودن فيلم پرسيد. معادي در جواب به او گفت: دوست دارم در خصوص سياه و سفيد بودن فيلم خيلي حرف بزنم. من به خاطر انجام اين كار آنقدر استرس داشتم كه هفته‌ها ازخواب مي‌پريدم. من فيلمنامه را دو بار بر اساس فيلمبرداري سياه و سفيد بازنويسي كردم و حتي در طراحي صحنه و لباس نيز روي اين مساله كار شده بود.

برف روی کاج ها صابر ابر پیمان معادی 

اين كارگردان در ادامه، بيان كرد: خوشبختانه به دوربين بسيار خوبي براي فيلمبرداري اين كار رسيديم. اين دوربين 14 پرده خاكستري داشت و مي‌توانستيم براي تك تك صحنه‌ها آن را تنظيم كنيم.

در ادامه اين جلسه معادي با تاكيد بر مناسب نبودن وضع روحي كارن همايونفر و تلاش او براي ساخت موسيقي منطبق بر فضاي فيلم، توضيح داد: بايد از همايونفر تشكر كنم چرا كه ساخت موسيقي فيلم با فوت پدرش مصادف شد و با وجود نامناسب بودن اوضاع روحي، توانست كار را تا انتها به بهترين نحو ممكن پيش ببرد.

همايونفر نيز ضمن ابراز خرسندي از اين همكاري، اظهار كرد: زمان ساخت موسيقي دوران سختي را داشتم اما فيلمنامه زيبا و عاشقانه اين كار وتجربه همكاري از معادي آنقدر خوب بود كه در لحظات پاياني عمر پدرم حاضر نشدم استوديو را ترك كنم.

در بخش ديگري از اين جلسه، امير پوريا به عنوان منتقد و بازيگر فيلم، پشت تريبون اهالي رسانه قرار گرفت و گفت: پيمان معادي اين لطف را به من كرد و قبل از ساخت فيلمنامه را به من داد تا براي نظر دادن آن را بخوانم. خيلي از كارگردان‌ها اين كار را انجام مي‌دهند البته خيلي‌ها هم زماني كه فيلم ساخته شد و در واقع براي يارگيري ، منتقدان اين كار را انجام مي‌دهند.

وي با اشاره به حضور مسعود فراستي در برنامه هفت شب گذشته و اظهارنظر او درباره فيلم «جدايي نادر از سيمين»، توضيح داد: اظهارنظرهاي آقاي فراستي مضحك است و بسياري از مردم عادي و مسئولان فرهنگي كه از خيلي مسائل سينمايي سردرنمي‌آورند بايد بدانند كه حرف‌هاي اين منتقد غير فرهنگي و سياسي است.

در ادامه ابر در پاسخ به سوال پوريا براي تمرين‌هاي تئاتري براي بازي در «برف روي كاج‌ها»، ابراز كرد: ما چيزي حدود سه ماه تمرين داشتيم و لحظات خوب و بكري را كشف كرديم. اين شيوه تمرين كردن بسيار جذاب بود و اميدوارم در پروژه‌هاي بعدي هم ادامه داشته باشد. در تئاتر اجراي هر شب باعث مي‌شود ما كامل شويم اما در اين كار تمرين‌هاي مداوم باعث كامل شدن ما شد.

معادي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه چرا پيانو زدن مهناز افشار در اين فيلم زياد نبود، گفت: خانم افشار يك مقدار پيش زمينه داشت و همچنين براي بازي در اين فيلم دو معلم پيانو او را همراهي كردند. معلمي كه اصول اوليه را ياد داد تا ما در گرفتن برخي صحنه‌ها مشكل نداشته باشيم و معلم ديگر هم معلمي بود كه خانم افشار برخود هنرجوهايش را با او مي‌ديد.

وي ادامه داد: شما وقتي پيانو درس مي‌دهيد، خيلي كم پيش مي‌آيد پيانو بزنيد. من 12، 13 سال معلم پيانو داشتم و هيچ وقت به خاطر ندارم كه پيانو زده باشد. اين مساله را از چند نفر هم پرسيدم و همه اين نظريه را تاييد كردند.

در پايان اين نشست معادي با توجه به موضوع فيلم كه به خيانت مي‌پردازد، توضيح داد: من از باقي فيلم‌هاي اين جشنواره كه به موضوع خيانت مي‌پردازد، خبر ندارم اما اگر مي‌دانستم همه اين فيلم‌ها در جشنواره امسال حضور دارند باز هم «برف روي كاج‌ها» را مي‌ساختم.

وي همچنين افزود: ما در اين سال‌هاي آنقدر خيانت كردن را از افراد دور و بر ديده‌ايم كه به نظرم بايد تا جاي ممكن به اين مساله بپردازيم. همچنين از همه آنهايي كه براي‌شان سوال است چقدر تحت تاثير اصغر فرهادي هستم، بايد بگويم انقدر از او ياد گرفته‌ام كه حرف خودم را بزنم و خودم باشم كه فكر مي‌كنم نيازي به تقليد كردن از او ندارم. اميدوارم خدا اصغر فرهادي را براي سينماي ايران نگه دارد.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما