اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جشنواره ساندنس 33اُم با سخنرانی رابرت ردفورد آغاز به کار کرد

 

 

 

سی‌وسومین دوره جشنواره سینمای مستقل ساندنس، در سالن ورزش زمستانی پارک سیتی ایالت یوتا با سخنان بنیانگذار آن، رابرت ردفورد آغاز به‌کار کرد.


رابرت ردفورد ۸۰ ساله، بازیگر برنده جایزه اسکار، کارگردان و تهیه‌کننده سینما، شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه / ۳۰ دی‌ماه در سخنان خود در این مراسم به‌دلیل حضور برجسته سینمای مستند در این دوره، این سینما را به‌ویژه از آن رو که در حال حاضر شکل خبرهای رسانه‌ها بسیار کوتاه شده، بااهمیت دانست. ردفورد گفت اهمیت فیلم‌های مستند به‌عنوان روزنامه‌‌نگاریِ نوع عمیق‌تر، از هر زمان بیشتر شده است.

 

او با اشاره به آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا افزود، تغییر قدرت در واشنگتن می‌تواند بسیاری از مردم را به سوی جنبش مخالف بکشاند. روز شنبه در پارک سیتی به‌دعوت چلسی هندلر، بازیگر سینما و تلویزیون تجمع اعتراضی برای حفظ حقوق مردم برگزار خواهد شد. در نقاط دیگر آمریکا نیز صدها تجمع و تظاهرات اعتراضی برنامه‌ریزی شده است، از جمله «راهپیمایی زنان» در واشنگتن. رابرت ردفورد گفت جشنواره ساندنس به‌شکل مستقیم سیاسی نیست اما این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است که سینماگران را در این زمینه بتوان حمایت کرد تا بتوانند حکایت‌های خود را از جمله با مضمونی سیاسی بیان کنند.

 

در میان فیلم‌های افتتاحیه جشنواره ساندنس فیلم مستند «پایان ناخوشایند» نیز به‌نمایش در آمد که ادامه فیلم مستند «حقیقت ناخوشایند»، ساخته دیویس گوگنهایم است و در آن آل گور، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۰ و فعال محیط زیست کنونی، درباره گرمایش زمین روشنگری می‌کند. از فیلم‌های داستانی این دوره از جشنواره ساندنس می‌توان به این فیلم‌ها اشاره کرد: «داستان یک روح» ساخته دیوید لووری؛ «با اسم خودت مرا صدا بزن» ساخته لوکا گونادانینو؛ «معرفی جون بنت» به کارگردانی کیتی گرین؛ «غول پیکر» به کارگردانی ناچو ویگالوندو و «پرندگان زردرنگ» ساخته الکساندر مورس.

 

تا تاریخ ۲۹ ژانویه / ۱۰ بهمن‌ماه ۱۲۰ فیلم، شامل فیلم‌های داستانی، مستند و فیلم کوتاه از ده‌ها کشور در جشنواره ساندنس به‌نمایش در خواهد آمد. هر سال در این جشنواره بازیگران معروف نیز حضور دارند. این بار ستارگانی چون جیسون شوارتزمن، جرمی رِنِر و کیت بلانشت با فیلم‌های مستقل‌شان در جشنواره خواهند بود. یکی از فیلم‌هایی که انتظاراتی را برانگیخته است، مستند «ایکاروس»، در مورد رسوایی دوپینگ در روسیه است. در این فیلم گریگوری روجنکوف، رئیس آزمایشگاه دوپینگ مسکو برای نخستین بار پس از فرارش به آمریکا در برابر دوربین ظاهر می‌شود.

 

در سال گذشته، کیسی افلک و میشل ویلیامز بازیگران «منچستر کنار دریا» ساخته درامِ کنت لونرگان در پارک سیتی حاضر شدند. این فیلم پس از شرکت در جشنواره ساندنس چندین جایزه مهم از جمله جوایز گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مکمل زن، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه برای هر سه آن‌ها به ارمغان آورد.

 

در سال ۲۰۱۴ فیلم درام موزیکال «شلاق» به کارگردانی دیمین شزل جایزه هیأت داوران و جایزه تماشاگران جشنواره ساندنس را از آن خود کرد. این فیلم بعد از این جوایز در پنج رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد و توانست در هشتادوهفتمین دوره اسکار، سه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین صدابرداری و بهترین تدوین را از آن خود کند. سال گذشته مستند «سونیتا» به کارگردانی رخساره قائم‌مقامی، فیلمساز ایرانی نیز موفق به کسب جایزه بزرگ هیأت داوران و جایزه منتخب تماشاگران از سی‌و‌دومین جشنواره ساندنس شد.

 

جشنواره فیلم ساندنس در سال ۱۹۸۴ توسط رابرت ردفورد زیر نظر مؤسسه ساندنس راه‌اندازی شد اما در سال ۱۹۹۱ به‌طور رسمی به‌عنوان «جشنواره فیلم ساندنس» نام‌گذاری شد. هدف از این جشنواره حمایت از فیلم‌ها و فیلمسازان مستقل است. فیلمسازان مشهور جهان همچون کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت فیلم‌هایشان را نخستین‌بار در این جشنواره به نمایش گذاشتند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما