اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مدیر جشنواره فیلم برلین: شبحی در جهان به راه افتاده

 

 

 

جشنواره فیلم برلین معمولاً در مقایسه با جشنواره فیلم ونیز و کن در یک حال و هوای سیاسی برگزار می‌شود. اما در شصت و هفتمین دوره برگزاری‌اش ظاهراً در پرتو تحولات سیاسی در جهان این موضوع برجسته‌تر شده است.


دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین در نشست خبری برلیناله ۶۷ که سه‌شنبه ۳۱ ژانویه برگزار شد گفت: "
نه فقط در اروپا که در جهان شبحی در جهان به راه افتاده است. نه کاپیتالیسم و نه کمونیسم، هیچکدام نتوانستند به این وعده که جهان عادلانه‌تری برای انسان‌ها به ارمغان می آورند عمل کنند." به گفته مدیر جشنواره فیلم برلین بسیاری از فیلمسازان تلاش می‌کنند مشکلات اجتماعی و بحران‌های سیاسی کنونی در جهان را با رویکرد به تاریخ توضیح بدهند. با این‌حال به گفته او فیلم‌هایی که برای نمایش در برلیناله انتخاب شده، نه تنها امیدبخش است و به انسان‌ها شهامت می‌دهد، بلکه از طنز هم بی‌بهره نمانده است.

 

۳۹۹ فیلم از سراسر جهان

 

در شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین ۳۹۹ فیلم از سراسر جهان به نمایش گذاشته می‌شود. ۷۰۰ فیلم برای عرضه در بازارهای جهانی توسط پخش‌کننده‌های فیلم به نمایش درمی‌آید و ۱۸ فیلم هم از کشورهای فرانسه، فنلاند، آلمان، بریتانیا، ژاپن، رومانی، پرتغال، شیلی، کره جنوبی و لهستان در بخش اصلی جشنواره فیلم برلین بر سر به دست آوردن خرس طلا و نقره این جشنواره با هم رقابت می‌کنند. از ایران هیچ فیلمی در این دوره از برلیناله به نمایش گذاشته نمی‌شود.

 

در آذر سال جاری، آنکه لویکه، نماینده جشنواره فیلم برلین برای گزینش محصولات سینمایی ایران و شرکت دادن برخی فیلم‌ها در بخش‌های مختلف برلیناله به تهران سفر کرده بود که هنگام بازگشت به آلمان ابتدا گذرنامه مترجم دو تابعیتی او، نوش‌آفرین دستوری را توقیف کردند و سپس فیلم‌هایی را که نماینده جشنواره فیلم برلین برای گزینش انتخاب کرده بود.

 

«کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری، «لِرد» ساخته محمد رسول‌اف، «ملی و راه‌های نرفته» به کارگردانی تهمینه میلانی، «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری، «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله، «بوف کور» اثر احمدرضا معتمدی و «خانه کاغذی» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده از فیلم‌های حذف شده در جشنواره فیلم فجرند. آیا برخی از این فیلم‌ها در چمدان نماینده جشنواره فیلم برلین بوده است؟ معلوم نیست.

 

مبارزه با نظام تبعیض

 

دیتر کوسلیک، مدیر جشنواره فیلم برلین در نشست خبری سه‌شنبه ۳۱ ژانویه خود به این نکته اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین وظایف فرهنگ در دوران معاصر مبارزه با نظام تبعیض‌آمیزی‌ست که مجدداً در جهان برقرار شده است. به گفته او اما می‌بایست با روحیه قوی و با اراده به زندگی این امر در فرهنگ و هنر اتفاق بیفتد.

 

«بازگشت به دامن خانواده»، اما نه به مفهوم سنتی آن، بلکه در معنای یک نهاد کوچک اجتماعی و همینطور پرتره هنرمندان و رویکرد به تاریخ از مهم‌ترین موضوعات فیلم‌هایی‌ست که در شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید.

 

شش سینماگر شامل سه زن و سه مرد اعضای هیات‌داوران جشنواره‌ی برلین ۲۰۱۷ را به ریاست «پل ورهوفن» تشکیل می‌دهند. هیأت داوران جشنواره فیلم برلین عبارت‌اند از: «دورا بوشوشا» تهیه‌کننده تونسی، «اولافور الیاسن» عکاس، نقاش و مجسمه‌ساز ایسلندی، «مگی جیلنهال»، «یولیا ینچ» بازیگر آلمانی، «دیه‌گو لونا» بازیگر و کارگردان مکزیکی و «وانگ کوانان» کارگردان و فیلمنامه‌نویس چینی.

 

جشنواره فیلم برلین با نمایش فیلم «جنگو» اولین ساخته بلند سینمایی «اتین کومار» شروع به کار می‌کند: روایتی از زندگی «جنگو راینهارت» آهنگساز و گیتاریست بلژیکی و مبارزات او در سال ۱۹۴۳ در پاریس با فاشیست‌ها.

 

شصت وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۹ تا ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ (۲۱ بهمن تا اول اسفند) در آلمان برگزار می‌شود. فیلم «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی نیز در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره فیلم برلین به روی پرده خواهد رفت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما