اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جوایز شصت و چهارمین دوره جشنواره لوکارنو اهدا شدند / مشروح کامل فیلم های برگزیده + عکس

 

شصت و چهارمین دوره جشنواره لوکارنو با اهدای یوزپلنگ طلایی به فیلم بازگشت برای ماندن Back to Stay ساخته میلاگروس مومنتالر محصول آرژانتین و سوئیس به کار خود پایان داد.

 Milagros Mumenthaler کارگردان back to stay

به گزارش آکادمی هنر، این فیلم، داستان سه خواهر به نام های مارینا، سوفیا و ویولتاست که در بوئنوس آیرس زندگی می‌کنند و بعد از مرگ مادربزرگ، سعی می‌کنند هر کدام به شیوه ای با غیبت او کنار بیایند. مارینا خود را سرگرم درس‌هایش می‌کند، سوقیا به سر و وضعش می‌پردازد و ویولتا نیز اوقاتش را با پیرمردی که به دیدارش می‌آید می‌گذراند تا این‌که در یک روز پاییزی ویولتا ناگهان بی خبر ناپدید می شود.

 

فیلم بهترین مقاصد Din dragoste cu cele mai bune intentii ساخته ادرین سیتارو محصول مشترک رومانی و مجارستان نیز به عنوان بهترین کارگردانی انتخاب شد.

Adrian Sitaru کارگردان فیلم بهترین مقاصد Din dragoste cu cele mai bune intentii

 

یوزپلنگ طلایی ویژه هیئت داوران نیز به فیلم توکیو کوئن Coen Tokyo ساخته شینجی آیوما محصول ژاپن تعلق گرفت. این فیلم که بر اساس رمانی از یوکوئیا شوجی نویسنده ژاپنی ساخته شده، داستان جوان عکاسی به نام کوجی است که مادرش را از دست داده و در پارک شهر از خانواده‌ها عکس می‌گیرد تا این‌که یک روز مردی از او می‌خواهد که معشوقه‌اش را دنبال کرده و از او مخفیانه عکس بگیرد. به این ترتیب کوجی بدون این‌که بداند وارد جریان پیچیده‌ای می‌شود که زندگی او را تغییر می‌دهد.

 

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم پلیس Policeman ساخته نداو لپید از اسرائیل اعطا شد. این فیلم داستان یارون، افسر واحد ویژه ضد تروریستی پلیس اسرائیل است که کار اصلی‌اش مبارزه با دشمنان عرب است. همسر یارون باردار است و آن‌ها منتظر تولد فرزندشان‌اند اما درگیری نظامی با یک گروه رادیکال عرب، یارون را در موقعیت تازه‌ای قرار می‌دهد.

 نداو لپید کارگردان فیلم policeman

ماریا کانال بازیگر فیلم آرژانتینی بازگشت برای ماندن جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و بوگدان دومیتراچه بازیگر رومانیایی به خاطر بازی در فیلم بهترین مقاصد، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد گردید.

ماریا کانال maria canal 

در این بخش همچنین از فیلم خداحافظ عشق اول ساخته میا هنسن لاو تقدیر شد. داوری بخش مسابقه بین الملل جشنواره لوکارنو امسال به عهده لویی گارل (بازیگر فرانسوی)، ساندرا هولر (بازیگر آلمانی)، بتینا اوبرلی (فیلمساز سوئیسی) و لوکا گاداگنینو (فیلمساز و تهیه کننده ایتالیایی) بود و پائولو برانکو تهیه‌کننده پرتغالی، ریاست هیئت داوران را به عهده داشت.

 

در بخش فیلمسازان عصر امروز، جایزه پلنگ طلایی به فیلم املاک جیاکومو ساخته الساندرو کومودین محصول مشترک بلژیک، ایتالیا و فرانسه رسید. این فیلم داستان جوان نوزده ساله کری به نام جیاکوموست که به همراه دوستش برای پیک نیک به نقطه دور افتاده ای می روند و آنجا گم می شوند اما بعد خود را در مکان بهشت گونه ای می یابند.

 

جایزه ویژه هیئت داوران این بخش نیز به فیلم دانشجو ساخته سانتیاگو میتره داده شد. در این بخش از فیلم "آن زمین است نه ماه" ساخته گونسالو توچا از پرتقال تقدیر شد. در بخش نخستین فیلم‌های یک کارگردان نیز فیلم نانا ساخته والری ماسادیان از فرانسه به عنوان بهترین فیلم شناخته شد.

 

در بخش "پلنگ های فردا- مسابقه بین الملل" که اختصاص به نمایش فیلم های کوتاه بین المللی دارد، فیلم "معتاد" ساخته پیتر بارانووسکی برنده یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم کوتاه بین الملل شد و فیلم کوتاه "کودکان شب" ساخته کارولین دروس نیز برنده پلنگ نقره ای این بخش گردید.

 

جایزه بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران نیز به فیلم موسیو لازار ساخته فیلیپ فالاردو از کانادا تعلق گرفت. جایزه مجله ورایتی نیز که هر سال از سوی منتقدان مجله ورایتی به بهترین فیلم نمایش داده شده در سینمای روباز پیاتزاگرانده اهدا می‌شود، به فیلم موسیو لازار ساخته فیلیپ فالاردو از کانادا تعلق گرفت. این فیلم داستان یک معلم الجزایری مهاجر است که به طور غیرقانونی در کانادا زندگی می کند و بعد از مرگ معلم یک مدرسه، جایگزین او می شود اما هر لحظه نگران این است که او را به کشورش بازگردانند.

 

جایزه منتقدان بین المللی (فیپرشی)، به فیلم بازگشت برای ماندن داده شد و جایزه کلیسای کاتولیک سوئیس نیز به فیلم سوئیسی پرواز خاص تعلق گرفت.

 

امسال بیش از ۳۰۰ فیلم کوتاه و بلند، داستانی و مستند در بخش‌های مختلف جشنواره لوکارنو به نمایش درآمد. جشنواره‌ای که در میان جشنواره‌های اروپایی به کشف استعدادهای جوان شهرت دارد و به جای نام‌های سرشناس، محل نمایش آثار سینماگران جوان و گمنام سرزمین‌های مختلف است. 

جشنواره لوکارنو در سال‌های گذشته، توجه زیادی به سینمای ایران نشان داد و در کنار جشنواره فیلم کن، نقش مهمی در معرفی سینمای هنری ایران به جهان ایفا کرد. امسال جز فیلم آینه ساخته جعفر پناهی (برنده پلنگ طلایی لوکارنو) که در بخش ویژه‌ای نمایش داده شد، هیچ فیلمی از ایران در این جشنواره شرکت نداشت.

 در جشنواره فیلم لوکارنوی امسال که از سوم تا سیزدهم اگوست در شهر ساحلی و توریستی لوکارنو در سوئیس برگزار شد، از کارگردانان و بازیگران برجسته‌ای چون ویسنت مینه لی، ژان ماری اشتراب، ابل فررا، کلودیا کاردیناله، ایزابل هوپر و هریسون فورد تقدیر به عمل آمد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما