اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

بخش ويدئوسينما بیست و نهیمن جشنواره فیلم فجر؛ حضور چهره‌هاي مطرح و زمينه مساعد براي استقبال مخاطب


در سال‌هاي اخير افزايش توليد تله‌فيلم و فيلم‌هاي ويدئويي، بسياري از بزرگان سينمايي را هم به اين سو کشانده و اين بخش جشنواره فيلم فجر با حضور سينماگران و بازيگران شاخص، مورد توجه مخاطبان سينما قرار گرفته است.

 

به گزارش آکادمی هنر به نقل از ستاد خبري جشنواره بيست و نهم فيلم فجر، اهميت حضور اين قضيه، به‌حدي بوده كه سياستگذاران جشنواره فيلم فجر را برآن داشته است تا بخشي را با عنوان «ويدئو سينما» با هدف توجه به اين مقوله و ارتقاي كمي و كيفي آثار ويدئويي سينمايي اختصاص دهند.

 

اين مقوله كه به مدد پيشرفت‌هاي تكنولوژيك، رو به تكامل و كسب جايگاهي مستقل است، از سويي هم عرصه‌اي مناسب براي تجربه‌اندوزي سينماگران مستعد و هم محملي براي حضور برخي از بزرگان سينما به شمار مي‌آيد.

 

روي آوردن تعداد زيادي از فيلمسازان مطرح و حتي پرکار به ساخت و حتي حضور به عنوان تهيه‌کننده تله‌فيلم و مشارکت تهيه‌کنندگان سرشناس در مقام توليد کننده اين آثار به خوبي نشانگر نياز جامعه سينمايي ايران به اين مدل توليد و تثبيت آن است.

 

در ميان آثار اين بخش شاهد آثار فيلمسازاني كه سال‌ها در سينماي حرفه‌اي فعاليت كرده‌اند، خواهيم بود كه از آن جمله مي‌توان به فيلم‌هاي «برج آرام» به كارگرداني مسعود اطيابي (با بازي سروش صحت، سحر زكريا، مجيد مشيري، رضا فيض نوروزي)، «داشتن و نداشتن» به كارگرداني رهبر قنبري، «دم زري» به كارگرداني غلامرضا رمضاني (فيلم محبوب نوجوانان در جشنواره فيلم كودك همدان)، «سربازان اعدام» به كارگرداني پرويز شيخ‌طادي (با بازي امیریل ارجمند و میرطاهر مظلومی درباره زندانياني است كه در زمان انقلاب در زندان رژيم پهلوي محكوم به اعدام شدند)، «در غبار زمان» به كارگرداني خسرو معصومي (با بازي مهدی احمدی، مرضیه خوشتراش و باقر صحرارودی)، «فقط بيست» به كارگرداني مسعود كرامتي (با بازي اميررضا دلاوري، شبنم مقدمي، فرهاد اصلاني،‌ مسعود كرامتي و... كه در جشنواره همدان مورد توجه كودكان و نوجوانان قرار گرفته بود) و «عبور در غبار» به كارگرداني حجت‌الله سيفي (با بازي احمد نجفي، علي دهکردي، شهرام عبدلي،صادق هاتفي،حديث تهراني با موضوع قاچاق سوخت) اشاره كرد.

 

به نظر مي‌رسد با توجه به اوج‌گيري بخش ويدئوسينما در جشنواره فيلم فجر (كه دست‌اندركاران اين رخداد سينمايي را بر آن داشته تا از سال آينده، به فكر ايجاد بخشي مستقل براي آن باشند) امسال اين بخش بتواند به نياز مخاطبان سينما پاسخ بدهد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما