اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ده فیلم بزرگ که اسکار گرفته‌اند

 

 

برای دست‌اندرکاران سینما، اسکار مانند تاج‌گذاری است. انتخاب برترین‌ها همواره با حاشیه‌ و اختلاف نظر همراه بوده اما در میان آثاری که اسکار را ربوده‌اند، ده فیلم شاخص بخشی از تاریخ هنرهفتم شده‌اند.


خاک خوب (۱۹۳۸)


فیلمی به کارگردانی سیدنی فرانکلین و ویکتور فلمینگ بر اساس رمانی از پرل باک، که زندگی دهقانان فقیر، برده‌داری و فراز و فرود جنگ‌های داخلی پیش از انقلاب در چین را بازنمایی می‌کند. لوئیز راینر (۲۰۱۴-۱۹۱۰) هنرپیشه آلمانی فیلم، اسکار بهترین بازیگر زن را گرفت. او اولین آلمانی است که اسکار گرفته؛ آن هم دو بار. دو سال قبل از زمین خوب هم به خاطر ایفای نقش در فیلم موزیکال مزرعه بزها اسکار گرفته بود.

 

بر باد رفته (۱۹۴۰)


فیلمی از ویکتور فلمینگ بر اساس رمانی از مارگارت میچل. یکی از بزرگترین عاشقانه‌های هالیوود با پس زمینه‌ای تاریخی از جنگ‌های داخلی آمریکا برای لغو برده داری. کسب هشت اسکار و دو اسکار افتخاری رکوردی بود که ۲۰ سال دست نخورده ماند. برای اولین مرتبه یک هنرپیشه سیاهپوست (متی مک دانل) اسکار نقش مکمل مرد را گرفت. بر باد رفته هنوز در میان آثار پس از ۱۹۳۹ در میان مردم آمریکا محبوب‌ترین فیلم است.

 

بن هور (۱۹۶۰)


این فیلم تاریخی حماسی فهرستی از رکوردها را دارد. بودجه ۱۵ میلیون دلاری، ۵۰هزار سیاهی لشکر، هشت هکتار دکور، ۴۰ نقش مهم با دیالوگ، ۳۰۰ تندیس عظیم... گفته شده که طول نگاتیوهایی که برای فیلم به کار رفت، به اندازه دور کره زمین است. ویلیام وایلر، کارگردان فیلم تنها برای لوکیشن ارابه‌رانی بن هور، ۴۰هزار تن ماسه سفید سفارش داد. فیلم یازده اسکار گرفت. رکوردی که در سال ۱۹۹۷ با فیلم تایتانیک شکسته شد.

 

پدرخوانده (۱۹۷۳)


فیلمی در باره خانواده مافیایی کورلئونه با بازی شکوهمند مارلون براندو و آل پاچینو. پدرخوانده نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد اما تنها سه جایزه برای بهترین بازیگر مرد، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اقتباسی گرفت. نقطه عطف اهدای این جایزه، خودداری مارلون براندو از دریافت اسکار در اعتراض به تبعیض علیه سرخپوستان آمریکایی بود. پدرخوانده در نظرسنجی‌ها دومین فیلم محبوب دنیاست.

 

آخرین امپراتور (۱۹۸۸)


درامی تاریخی ساخته برناردو برتولوچی بر مبنای زندگی پویی آخرین امپراتور چین؛ مردی که در دو سالگی امپراتور شد و سال‌ها در شهر ممنوعه محبوس ماند. آخرین امپراتور با ۶۰ بازیگر و ۱۹ هزار سیاهی لشگر تماماً در خاک چین فیلم‌برداری شد و توانست ۹ جایزه اصلی اسکار از جمله بهترین فیلم را به دست آورد. برتولوچی و تهیه کننده او نخستین سینماگران غربی بودند که اجازه فیلمبرداری از شهر ممنوعه را یافتند.

 

سکوت بره‌ها (۱۹۹۲)


فیلمی در ژانر جنایی - روانشناختی بر اساس رمانی به همین نام نوشته توماس هریس که یک نابغه و یک قانل زنجیره‌ای در کانون ماجراها قرار دارد. همکار جوان اف‌بی‌ای (جودی فاستر) ماموریت می‌یابد برای یافتن جنایتکاری که پوست قربانیان را می‌کند، از قاتلی آدمخوار (آنتونی هاپکینز) کمک بگیرد. سکوت بره‌ها پنج اسکار گرفت. این اولین فیلم در ژانر وحشت و دلهره در تاریخ اهدای جوایز اسکار است.

 

فهرست شیندلر (۱۹۹۴)


اسکار شیندلر صنعتگر آلمانی با به کار گرفتن حدود ۱۰۰۰ یهودی در کارگاه خودش و استفاده از مناسباتی که با نازی‌ها داشت، آنها را از مردن در اردوگاه‌های مرگ نجات داد. استیون اسپیلبرگ این فیلم را که هفت اسکار گرفت، بر اساس واقعیت‌های تاریخی ساخت. فیلم سیاه و سفید است و تنها در آغاز و انتهای آن صحنه‌های نمادین رنگی وجود دارد. فهرست شیندلر از معدود فیلم‌های سیاه و سفید است که اسکار گرفته‌اند.

 

تایتانیک (۱۹۹۸)


درام عاشقانه تایتانیک یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به ویژه از نظر گیشه است. فیلم ۱٫۸ میلیارد دلار فروش کرد و نامزد ۱۴ جایزه اسکار شد. تایتانیک با ربودن ۱۱ اسکار رکورد تاریخی بن هور را شکست. جیمز کامرون این فیلم را بر اساس ماجرای واقعی غرق شدن کشتی تایتانیک در سال ۱۹۱۲ ساخت. فیلم‌نامه البته با افسانه و تخیل آمیخته شده است. ترانه فیلم با اجرای سلین دیون ماه‌ها پرفروش‌ترین آهنگ بود.

 

ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه (۲۰۰۴)


فیلمی از سه‌گانه سینمایی ارباب حلقه‌ها که در امتداد دو فیلم قبلی «یاران حلقه» و «دو برج» ساخته شد. فیلمی در ژانر فانتزی-حماسی که ۱۱ جایزه اسکار را از آن خود کرد و با فروش ۱٫۱ میلیارد دلاری، ششمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان تا سال ۲۰۰۳ شد. سه گانه ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون در مجموع ۱۷ اسکار گرفته است.

 

مهتاب (۲۰۱۷)


فیلم مهتاب ساخته پری جنکینز اولین اسکار یک کارگردان سیاهپوست است. درامی که تحسین منتقدان را برانگیخت و فیلم برتر هفتاد و چهارمین دوره گلدن گلوب شد. فیلمی در باره کودکی، نوجوانی و بزرگسالی یک سیاه همجنس‌گرا. یکی از دلایلی که فیلم را فارغ از جنبه‌های سینمایی و هنری‌اش به یاد ماندنی می‌کند، اشتباه مجریان مراسم اسکار در زمان اعلام نام برنده و معرفی "لالالند" به عنوان بهترین فیلم بود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما