اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تغییر نام فیلم افتتاحیه کن ۲۰۲۲ به دلیل شباهت با نماد حمایت از حمله روسیه به اوکراین

کوپه

 

نام فیلم افتتاحیه «جشنواره فیلم کن» هفتاد و پنجم به دلیل شباهتی که با نماد حمایت از حمله روسیه به اوکراین داشت، تغییر داده شد.  


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از ایندی وایر، به دنبال اعتراضات موسسه فیلم اوکراین به شباهت نام فیلم افتتاحیه هفتادوپنجمین دوره از جشنواره کن به نماد حامی جنگ در روسیه، کارگردان این فیلم نام آن را تغییر داد. این فیلم که Z نام داشت از این پس در فرانسه تحت عنوان قطع کردن (Coupé) و در سطح بین‌الملل با نام برش آخر اکران خواهد شد.

 


میشل هازاناویسوس، کارگردان فرانسوی این فیلم، با انتشار یک بیانیه گفت: نام فیلم چند ماه پیش که آن را کامل کردم، خنده دار به نظر می‌رسید اما امروز دیگر اینطور نیست و نمی‌توانم تحملش کنم. فیلم من قرار است باعث لذت شود و نمی‌خواهم به هیچ نوعی به این جنگ ارتباط داشته باشد. بنابراین از عوض کردن نام فیلم خوشحالم و با این کار حمایت تمام و کمال خود را از مردم اوکراین نشان می‌دهم.



متولیان جشنواره فیلم کن با انتشار بیانیه‌ای از این تصمیم حمایت کردند.



حرف Z در حال حاضر روی بسیاری از خودروهای نظامی روسیه حک شده است. ارتش روسیه از این حرف برای تفکیک نیروهای خود از سربازان اوکراینی استفاده می‌کند. از زمان آغاز جنگ اوکراین، این نماد در روسیه و اروپا مفهوم جدیدی به خود گرفته است و شهروندان از آن برای نشان دادن حمایت خود از حمله به اوکراین استفاده می‌کنند.



هفتادوپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن فرانسه برگزار خواهد شد. رئیس هیات داوران این رویداد معتبر سینمایی هنوز معرفی نشده است اما زمزمه‌ها از احتمال انتخاب اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی، برای این مقام حکایت دارد.



همچنین فیلم برادران لیلا به کارگردانی سعید روستایی به عنوان نماینده سینمای ایران یکی از ۱۸ فیلم بخش مسابقه اصلی کن خواهد بود.



علی عباسی کارگردانی ایرانی-سوئدی نیز با فیلم فارسی‌ زبان عنکبوت مقدس به عنوان محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک نیز در بخش مسابقه اصلی حضور خواهد داشت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما