اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اعلام برگزیدگان جایزه‌‌ی World Press Photo آمستردام

 

تصویر تلخ سیاه و سفیدی که یک پناهجو را در حال رد کردن یک کودک از زیر سیم خاردار نشان می‌دهد، جایزه‌ی World Press Photo را از آن خود کرد.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت آرت دیلی، این اثر بدترین بحران مهاجران در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را مورد توجه قرار می‌دهد. عکس برگزیده که توسط عکاس مستقل استرالیایی، وارن ریچاردسون، گرفته شده، «امید به یک زندگی جدید» نام دارد، و ماجرای عبور مهاجران از مرز میان صربستان و مجارستان را نمایش می‌دهد. این در حالی است که در ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون نفر به سمت سواحل اروپا حرکت کردند، که نزدیک به نیمی از آنها از جنگ داخلی وحشیانه در سوریه می‌گریزند.

 

ریچاردسون ۴۷‌ساله که اصالتا اهل ملبورن است، ولی اکنون به همراه شریک زندگی و پسر سه‌ساله‌اش در بوداپست زندگی می‌کند، می‌گوید: «بردن این جایزه افتخار بزرگی برای من است. هرگز فکرش را نمی‌کردم که من انتخاب شوم. این تصویر باعث می‌شود مدام به این موضوع فکر کنم، اگر من بودم چه؟ اگر پسر من بود چه؟» مسابقه‌ی امسال ۸۲۹۵۱ کار از ۵۷۷۵ عکاس از ۱۲۸ کشور را شامل می‌شد. داوران تصویر دانه‌دار ریچاردسون را، که در تاریکی شب بدون فلاش گرفته شده «از لحاظ تصویری به شکل خارق‌العاده‌ای قدرتمند» و یک «تصویر تلخ» نامیدند. ریچاردسون با گروهی از مهاجرین در منطقه‌ی مرزی Roszke در مجارستان به مدت پنج روز در اردوگاه زندگی می‌کرد تا اینکه توانست این عکس را از گروه مهاجرین در حال عبور از زیر حصارها بگیرد. وی می‌گوید: «تقریبا ساعت سه صبح بود و نمی‌توانستی در حالی که پلیس در تلاش برای پیدا‌کردن آنها بود از فلاش استفاده کنی. چون ممکن بود آنها را لو بدهم.» هنرمند می‌افزاید که تنها از نور ماه برای گرفتن عکس بهره گرفته است. امسال با توجه به جنجال سال گذشته در باز‌پس گیری یکی از جوایز اصلی، که در آن از شیوه‌های عکاسی صحنه‌پردازی‌شده استفاده شده بود، فرآیند بررسی سخت گیرانه‌تری اعمال شد. قابل ذکر است که زهره صابری از خبرگزاری مهر نیز توانست در بخش «زندگی روزمره» جایزه‌ی سوم را با تصویری از یک دختر نابینا نصیب خود کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما