اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه از سلفی تا بیانِ شخصی در گالری ساعتچی لندن

 

 

نمایشگاهی با نام از «از سِلفی تا بیان شخصی» (From Selfie to Self-Expression) در گالری ساعتچی لندن برپاشده است. این نمایشگاه به تاریخچه خودنگاره (نقاشی چهره خود) در پنج سده اخیر می پردازد؛ از آثار بزرگانی چون رامبرانت، ونگوگ و پیکاسو گرفته تا پدیده معاصر سلفی.


نایجل هرست، مدیر این گالری می گوید: «ما در درازای قرنها تصاویری از خودمان ساخته ایم، حال همین کار را در حجم انبوه می کنیم. اما حالا به یاری تلفنهای هوشمند امکانات فنی تازه ای داریم. بنابراین نه تنها تصویر خودمان بلکه تصاویر افراد و دنیای پیرامونمان و هرچیز جالب توجه را پیوسته ثبت می کنیم؛ چه به نظرمان زیبا بیاید چه یک تجربه باشد. بنابراین شاید به اوجی رسیده ایم که می توان از آن هم به بیرون و هم به درون نگریست.»

 

این گالری همچنین یک مسابقه سلفی هم برگزار کرده است. از میان چهارده هزار عکس دریافتی، عکس هنرمند بریتانیایی دان وولی برنده مسابقه شد. تلفنهای هوشمند هر روز بیشتر نقش رسانه بیان شخصی را بر عهده می گیرند. اندرو گَریتی، مسوول بازاریابی شرکت هواوِی می گوید: «عکاسی و عکاسی با موبایل چه نقشی در بیان شخصی دارد؟ اصلا معنای بیان شخصی چیست؟ این کار، صرفا عکاسی برای عکاسی نیست. ما واقعا تلاش داریم این کار را متحول کنیم. این توان را به مردم بدهیم که ایده های خود را به شکلهای تازه و جذاب بیان کنند. موضوع فقط کلیک کردن و عکس انداختن نیست بلکه فراتر از آن، عملی است سنجیده که با قبل فرق دارد.»

 

دانیل روزین، هنرمند آمریکایی آثارش را در حوزه هنر دیجیتال تعاملی خلق می کند. به کمک آثاری که او در این نمایشگاه عرضه کرده شما می توانید به شکل مکانیکی یا دیجیتال تصویری هنرمندانه از خودتان بیافرینید. وی می گوید: «اگر مقابل کارهای من بایستید لزوما تصویر خودتان را در آنها نمی بینید. یعنی تصویر نهایی دقیقا عین خود شما نیست. نقصها و چین و چروکها را نمی بینید، تصویر کمی آرمانی است.»

 

ماشین دیگری که او طراحی کرده به کمک هزار قلمو از جنس پشم مصنوعی و براساس سیمای کسی که در برابرش می ایستد تصویری ایجاد می کند. خوان پابلو اِشِوِری، هنرمند کلمبیایی از دهه نود میلادی تاکنون در اتاقکهای ویژه عکس اتوماتیک فوری، از خود عکاسی کرده است. او که شیفته این کار است، از این وسواس فکری برای انتقال جهانبینی اش استفاده می کند. وی می گوید: «پنج تا هشت سال پیش وقتی می گفتید که دارید روی خودنگاره کار می کنید منظورتان را نمی فهمیدند و می پرسیدند: یعنی تصویرهای خودت؟ نمی فهمم اما حالا می گویند: آهان، منظورت سلفی ها است! این نمایشگاه جالب است چون هر دوی اینها را کنار هم می گذارد و می پرسد تفاوت خودنگاره و سلفی چیست؟»

  

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما