اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

طرح مرتضی حیدری برای گودال قتلگاه انتخاب شد

 

مرتضی حیدری، گرافیست، نقاش و استاد دانشگاه تربیت مدرس که چندی پیش دو طرح وی برای دیوار داخلی حرمین عسگریین (ع) و تزئین باب‌القبله پذیرفته شد چندی پیش نیز طرحی برای ورودی گودال قتلگاه طراحی کرد که مورد قبول واقع شده است.



وی در این مورد به خبرنگار مهر گفت: این طرح از سوی مسئولان کشور عراق پذیرفته و حتی نزد آیت الله سیستانی نیز برده شده است.

وی درباره جزئیات این طرح توضیح داد: عرض محلی که قرار است طرح ما روی آن اجرا شود یک ونیم متر و ارتفاع آن سه متر است که ستونهای مرمری سبزی دارد و قرار است در دو طرف این کار از سنگهای سبز و سرخ استفاده کنیم.

حیدری ادامه داد: از جواهرات و کریستالهای سرخ رنگ به عنوان نمادی از جوشش خون برای تزیین سنگ استفاده می کنیم و در سمت راست این طرح نیز قرار است نام مبارک حضرت زهرا (س)، سمت چپ آن نام حضرت علی (ع) و در قسمت دیگر نام تمام ائمه نوشته شود. در بالای کار هم  نام خداوند و در پایین آن نام پیامبر (ع) نقش می بندد.

گودال قتلگاه محلی است که حضرت سیدالشهدا (ع) در آخرین لحظات مقابله با دشمن از اسب بر زمین افتادند و شمر در این مکان سر مطهر امام را از پیکر ایشان جدا کرد. آن طور که می‌گویند این مکان در میدان کربلا پائین‌تر از بقیه نقاط قرار داشت. در حال حاضر این نقطه در محل یک سرداب خارج از حرم مطهر قرار گرفته است که سنگ مرمری به ارتفاع نیم متر روی آن محل قرار دارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما