اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

آثار پانکِ پیتر سائول در فراکفورت

 

 

گالری شِرن فرانکفورت نمایشگاه بزرگی از آثار نقاش امریکایی، پیتر سائول(Peter Saul) برگزار نموده است. سال‌ها پیش از آنکه «نقاشی بد» به دغدغه‌ی اصلی هنر معاصر تبدیل شود، پیتر سائول آگاهانه از معیارهای خوش ذوقی مرسوم تخطی می‌کرد. از اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ او با تلفیق پاپ آرت، سوررئالیسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی، تصویرگرایی شیکاگو، هنر فانک سن فرانسیسکو، و فرهنگ کارتون، اسلوب به شدت شخصی خود را شکل داد. اسلوبی که موفق شد در آن مسائل پیچیده‌ی سیاسی و اجتماعی را مورد اشاره قرار دهد. 


سائول اشتراکاتی با پاپ‌آرت در علاقه به امور پیش پا افتاده، جامعه‌ی مصرفگرا و جهان تصویری شاد کمیک‌ها با رنگ‌های درخشان و جذاب دارد. با این وجود کار او با تدابیر زیبایی‌شناسی ضدفرهنگ کالیفرنیا مرتبط است. او زمانی که جنبه‌های تاریک‌تر «رویای امریکایی» را ترسیم می‌کند، گونه‌ی نقاشی تقریبا خشم‌آلودی را می‌آفریند. در این نقاش‌ها او طنز شاد و انتقاد تند اما شوخ طبعانه از سیستم را ترکیب می‌کند. وی از جوک، دلقک بازی، بازی با کلمات، کمدی، ریشخند و اغلب طنز عریان در حملات کاریکاتور مانندش به فرهنگ فاخر امریکایی بهره می‌گیرد. فارغ از مکاتب هنری بزرگ، سائول تجربیات مختص به خود را توسعه داده است. او که هرگز رابطه‌ی حقیقی با هیچ گروه و جنبشی نداشته است، برای بیش از پنجاه سال به شیوه‌ی شخصی خودش علیرغم مُدهای متغیر هنری مشغول نقاشی بوده است.

 


نقاشی‌های سائول داستان می‌گویند، به اغراق تمایل دارند، و تفاسیر صریح را بر نمی‌تابند. گالری شِرن حدود شصت کار از این «هنرمند محبوب هنرمندان» که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته را گردآوری کرده است، که در میان آنها «نقاشی‌های یخچالی»، «نقاشی‌های ویتنام» از دهه‌های ۵۰ و ۶۰، و منتخبی از طراحی‌ها و کارهایی از دهه‌ی ۱۹۸۰ تا سال ۲۰۰۰ دیده می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما