اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ادیپوس فروردین ماه 92 میهمان ایوان شمس


ادیپوس نام نمایشی است که از 15 فروردین ماه سال 92 به ترجمه و کارگردانی امین اصلانی و حضور بازیگران تئاتر و سینمای ایران در تالار ایوان شمس روی صحنه خواهد رفت.

ادیپوس امین اصلانی

به گزارش بخش تئاتر آکادمی هنر، این اثر به روایت لوکیوس آنئوس سنکا  فیلسوف بنام رومی است که از روایت‌های تاثیرگذار نمایشی در دنیای تئاتر است که به دست تد هیوز شاعر و نویسنده انگلیسی بازخوانی و ترجمه شده و در طول تاریخ نمایش تنها یک بار توسط پیتر بروک کارگردان شهیر دنیای تئاتر در قالب فقط یک اجرا روی صحنه رفته است.


 

این اجرا از روایت ادیپوس، به‌خاطر نوع روایت‌پردازی اسطوره‌ای و آیینی خود، در صحنه‌آرایی به دنبال فضایی است که به  نحوی  متأثر از معماری اماکن تاریخی، با ترکیب‌هایی از ستون‌ها و ازاره‌ها، روا‌ق‌ها، صحن‌های به‌هم پیوسته، اندرونی‌های تودرتو و شبستان‌گونه باشد که همه متشکل از عناصری الهام گرفته از معماری کهن ایرانی است.

این درامِ نمایشی، خود حاصل ترکیبی است از موسیقی کهن، موسیقی مقامیِ هم ایران هم خنیاگران  قرون‌وسطا که همه ریشه گرفته از موسیقی شرق است و ترکیب صحنه‌آرایی و میزانسن‌های تئاتری برگرفته از پرده‌های نگارگری ایرانی و شمایل‌نگاری قرون‌وسطایی، حرکات موزون گروهی در جایگاه همسرایان، ضربه‌های کوبه‌ای‌ در صحنه که همه هیجان و تعلیق نهفته در قصه‌ای آشنا را از نو دراماتیزه می‌کند.

در این اجرای متفاوت نمایشی افشین هاشمی، لادن مستوفی، فرخ نعمتی، مجید جعفری، بهروز پوربرجی، عاطفه تهرانی، امیر باران‌لویی، مرتضی ضرابی به عنوان بازیگر حضوردارند. ضمن اینکه گروه بدلکاران «13» در بخش پروازهای مجازی و تعدادی از بازیگران جوان تئاتر به عنوان گروه همسرا و حرکت در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

موسیقی این اثر نمایشی نیز شامل قطعه‌های بسیار مهم تاریخ موسیقی و برخی موسیقیدانان بزرگ جهان است که در طول اجرا به فهم و پیشبرد روایت و نمایش کمک خواهد کرد.

پیش از این قرار بود ادیپوس اواخر بهمن‌ماه در تالار حافظ اجرا شود که پس از چندی تأخیر اجرای آن به فروردین ماه و تالار ایوان شمس موکول شد.

عوامل این نمایش عبارتند از: سعید ساحلی (طراح حرکت)، عاطفه تهرانی (طراح حرکات موزون)، حمیدرضا جوکار (بخش انسجام حرکات نهایی)،‌ فریبرز قربان‌زاده (طراح صحنه)، سمیرا شجاعی (طراح لباس)، ماریا حاجیها (طراح چهره‌پردازی)، حمیدرضا پاسوار (طراح صدا و مشاور فنی)، علیرضا بلورچی، محمدبلورچی (حامیان مالی)، مهراو نوری (دستیار اول کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی)، حسن جودکی (مدیر تولید)،  علیرضا سعیدی، حنیف سلطانی، ایلیا شمس و علیرضا حسینی (امور روابط عمومی) و مهدی آشنا (عکاس) گروه اجرایی را همراهی خواهند کرد.

 

 


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما