اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

یاسر خاسب: زخم​های تئاتر را دوست دارم


اجرای روز سه​شنبه این نمایش با حضور مهمانان و هنرمندانی چون محمدرضا خاکی، منیژه محامدی، مسعود دلخواه، حبیب رضایی، پارسا پیروز فر، محمد یعقوبی، محمود طیاری و محمود زنده​نام مدیرکل بخش نمایش رادیو به صحنه رفت.

پس از اجرای نمایش «گل» جلسه پرسش و پاسخ  تماشاگران با عوامل اجرا به همت انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر در کارگاه نمایش تئاتر شهر برگزار شد.

یاسر خاسب  که سبک اجرایی نمایش خود را گونه​ای از تئاتر فیزیکال می​داند، به مخاطبانش گفت: «این اثر تلفیقی از تجربه​های زندگی در محیط بکر و طبیعت مازندران با ورزش​های رزمی است که با شیوه​های تئاتر بدون کلام آمیخته است.»

او ادامه داد: «این نوع نمایش به زمان خاصی مربوط نمی​شود و این طور نیست که نمایش خود را برای زمان مشخصی آماده کنیم. گروه ما همیشه در حال تمرین و اتود زدن است و مهمترین اولویت در این گروه تمرین است.»

خاسب از دو تفکر تولد و مرگ و نقش انسانی انسان​ها در این مقوله به عنوان ایده مفهومی اجرا یاد کرد و گفت: «اصلاً تمایلی ندارم درباره مفهوم و محتوای نمایش خود توضیحی بدهم ،چون به برداشت تماشاگر معتقدم و مایلم بدانم مخاطبم از فرم و حرکات نمایشی من به چه برداشت مفهومی رسیده است.»

او افزود: «من و بازیگر مقابلم علی اصغری​قاجاری با تمام بدن و روح خود در صحنه حاضر هستیم  و هدفم درگیر کردن مخاطب با تمام  حافظه عضلانیش حتی برای چند دقیقه است. تماشاگر این نمایش باید با تمام جسم و جان خود در سالن حضور داشته باشد.»

خاسب همچنین گفت: «تمام  هدف من از اجرای این نوع نمایش​ها بازگشت به ریشه​هاست. از دید من انسان امروز همان انسان قدیم است، اما کارهایی که انجام می​دهد متفاوت است زیرا در دنیای مجازی و رومزه زندگی می​کند.»

این کارگردان با اشاره به استقبال تماشاگران از اجرایش ادامه داد: «این استقبال و انرژی مخاطب است که به من انرژی مضاعف می​دهد. واکنش آنان برای من  قابل توجه است.»

او گفت: «این شکل اجرای نمایش سختی​های خاص خود را دارد و موجب آسیب دیدن و ایجاد زخم و جراحت بر بدن بازیگر می​شود. البته من این زخم‌های ناشی از تئاتر را دوست دارم. به اعتقاد من اگر انسان با طبیعت دوست باشد، طبیعت هم او را دوست خواهد داشت.»

خاسب در پاسخ به انتقاد یکی از تماشاگران به نداشتن دراماتورژی قوی و در نتیجه دور شدن از محتوا، توضیح داد: «من نیز  به این ضعف معترفم و معتقدم اجراهای من دراماتورژ قوی ندارد و این را یک ضعف برای گروهم می​دانم، اما واقعاً تاکنون دراماتورژ قوی برای  نمایش​هایم پیدا نکرده​ام.»

علی اصغری​قاجاری بازیگر این نمایش هم گفت: «حدود هفت سال است با یاسر خاسب کار می​کنم. من بازیگر تئاتر نیستم و بیشتر کار بدن می​کنم اما کار با گروه «بدن دیوانه» به من کمک کرد تا بدنم را با روانم یکی کنم و بتوانم به تئاتر برسم.»

محمود طیاری نمایشنامه​نویس نیز با از گروه تمجید کرد و گفت: «لحظات زیادی است که از کنار زیبایی​ها می​گذریم و به آن​ها بی​توجه هستیم. متأسفانه در کشور ما  به راحتی از کنار استعدادهای درخشان  می​گذرند و تاوان آن را هم تاکنون پس داده​ایم.»

نمایش «گل» که یک تئاتر فیزیکال است در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیست و هشتم به عنوان اثر برگزیده مخاطبان معرفی شد.

 

منبع: خبرآنلاین


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما