اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ستارگان سینما میهمان سریال‌های رمضانی تلویزیون می‌شوند

 

ماراتن پخش مجموعههای تلویزیون مناسبتی ماه رمضان امسال همزمان با شروع این ماه و پایان پخش مجموعههای شبانه آغاز میشود. 

پارسال صدا‌و‌سیما ماه رمضان را با دستانی خالی پشت سرگذاشت. پخش بیارتباط مجموعه تاریخی «نردبام آسمان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در ماه رمضان نشان داد این سازمان آمادگی چندانی برای استقبال از این ماه نداشته، اما امسال محمدمهدی عسگرپور، حسن فتحی، فرزاد موتمن و محمدرضا آهنج برای ماه رمضان مجموعه ساختهاند که در این میان عسگرپور و موتمن برای نخستین بار تجربهای اینچنین را در کارنامه خود ثبت کردند.

جراحت
پخش تبلیغات تلویزیونی مجموعه تلویزیونی «جراحت» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور همزمان با پخش مجموعه پرمخاطب «فاصلهها» ساخته حسین سهیلیزاده از شبکه سوم سیما آغاز شده بود و همین فرصت مناسبی برای آشنایی مخاطبان با مجموعه رمضانی شبکه سوم سیما به وجود آورد.

 

عسگرپور کارگردان گزیدهکار سینما بعد از تجربه ساخت مجموعه تلویزیونی «گلهای گرمسیری»، تجربه ساخت مجموعه مناسبتی را نیز با تولید «جراحت» پشت سر گذاشت. او که به دلیل مشغله کاری در خانه سینما به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل در این سالها کمتر فرصت کارگردانی داشت، تولید «جراحت» را از ماهها قبل آغاز کرد تا این اثر اولین مجموعهای باشد که برای پخش در رمضان امسال آماده شد.

 

«جراحت» را سعید نعمتالله نوشته است؛ فیلمنامهنویسی که در دو ماه اخیر مجموعه تلویزیونی «زیر هشت» به قلم او روی آنتن رفت. این فیلمنامه‌نویس که به طور ویژه برای کارهای اجتماعی مینویسد در این مجموعه نیز موضوعی مرتبط به مسائل اجتماعی را به عنوان موضوع اصلی اثر خود مورد توجه قرار داده است؛ هرچند به نظر میرسد بعد آسیبشناسی اجتماعی در این کار کمتر از «زیر هشت» باشد و براساس اخبار منتشر شده این کار مجموعهای ملودرام اجتماعی است.

 

تازهترین مجموعه عسگرپور که فیلمبرداری بخشهای پایانی آن در شمال کشور و مشهد مقدس انجام شد، در 30 قسمت 35 دقیقهای تهیه شده و هر شب در ماه مبارک رمضان به عنوان نخستین مجموعه شبانه ساعت 20:40 دقیقه روی آنتن خواهد رفت.

 

امین تارخ، ثریا قاسمی، علی عمرانی، آتنه فقیه نصیری، مهوش صبرکن، محمد عمرانی، رامین راستاد، لیلا بلوکات، هستی مهدوی فر، یاسر جعفری، میلیشیا مهدی نژاد، کریم اکبری مبارکه و گیتی قاسمی بازیگران این مجموعه هستند؛ اثری که ترجیح داده شده قبل از پخش خلاصه داستان مشخصی از آن منتشر نشود.

 

در مسیر زاینده‌رود
حسن فتحی کارگردان خوش ذوق تلویزیون و سینما امسال هم اثری تازه برای پخش در ماه مبارک رمضان آماده کرده است؛ هرچند شنیدهها حکایت از فشار کاری زیاد بر گروه برای آمادهسازی این مجموعه دارد.

 

«در مسیر زاینده‌رود» با خلاصه داستان «مهران سارنگ فوتبالیست جوان و با آتیه تهرانی که برای عقد قرارداد با یک باشگاه تازه تاسیس به اصفهان سفر کرده، طی تصادف با مسعود مصیب جوان نخبه اصفهانی، با او درگیر می‌شود و این آغاز ماجرایی طولانی است...» شاید ظاهری متفاوت با دیگر آثار نوشته شده توسط علیرضا نادری و کارگردانی شده توسط حسن فتحی داشته باشد، اما گویا فوتبال در این مجموعه تنها بستری برای طرح موضوعات اصلیتر است.

 

هرچند حضور بازیکنان فوتبال در این کار نشان میدهد توجه به این مسئله در مجموعه فقط در حد یک داستان فرعی نیست. کریم باقری و آرش برهانی دو بازیکنی هستند که در این مجموعه مقابل دوربین رفتند و به ایفای نقش پرداختند.

 

فتحی ساخت این مجموعه را در روزهای پایانی خرداد ماه آغاز کرد. فرصت سه چهار ماهه برای آماده کردن این کار دشواریهای خاص خود را داشت که با وجود دقتنظر بالای فتحی برای ارتقای کیفیت کارهایش، این سختی چند برابر نمود پیدا میکند.

 

این ویژگی کار فتحی است که مجموعههای مناسبتیاش را هم به گونهای میسازد که شتابزدگی تولید در آن مشاهده نمیشود؛ «شب دهم» و «میوه ممنوعه» و کیفیت ساختار آنها دلیلی هستند بر این مدعا.

 

ترکیب کارهای فتحی و نادری در مجموعهای همانند «میوه ممنوعه» با بازی علی نصیریان، هانیه توسلی، امیر جعفری و گوهر خیراندیش در رمضان دو سال قبل با واکنش مثبت و استقبال گسترده تماشاگران مواجه شد که تصور میشود این استقبال در مورد «در مسیر زاینده رود» نیز دیده شود.

 

حسین محجوب، مهرانه مهین ترابی، مسعود رایگان، اشکان خطیبی، بهنوش طباطبایی، مهرداد ضیایی، پردیس افکاری، مهدی سلطانی، افسانه پاکرو، هومن برق‌نورد، الهه حسینی، فرخ نعمتی، حمیدرضا آذرنگ، مهدی باقربیگی، مهران نائل، نیما نادری بازیگران این مجموعه هستند. در این میان جای خالی امیر جعفری به عنوان بازیگری که در کارهای فتحی بازی متفاوتی داشته احساس میشود.

 

مجموعه جدید حسن فتحی هر شب در ماه مبارک رمضان ساعت 22:15 روی آنتن شبکه اول سیما میرود.

 

نون و ریحون
فرزاد موتمن کار با تلویزیون را با ساخت فیلم تلویزیونی آغاز کرد و نتیجه ساخت سه اثر برای این رسانه تولید مجموعه مناسبتی ماه مبارک رمضان توسط این فیلمساز است.

 

«نون و ریحون» که تا چندی پیش «از پذیرفتن خانواده معذوریم» نام داشت، عنوان نخستین مجموعه تلویزیونی موتمن را از آن خود کرده است. موتمن با «شبهای روشن» در سینما شناخته شد؛ هرچند او قبل از این فیلم «هفت پرده» را ساخته بود، اما نخستین اثر سینمایی این کارگردان هیچگاه اجازه نمایش عمومی نیافت، اما عاشقانه «شبهای روشن» با بازی مهدی احمدی و هانیه توسلی فیلمسازی خوشفکر را به سینمای ایران معرفی کرد.

 

«شبهای روشن» هرچند درخششی بسیار در کارنامه موتمن داشت، اما موفقیتها و رویکرد خاص فیلم دست و پای این فیلمساز را برای ادامه کار در سینما بست. او بعد از این فیلم «باجخور» را ساخت اما پس از آن، تا مرز ساخت دو سه فیلم  از جمله «آفتابپرست» با فیلمنامهای از شادمهر راستین رفت ولی موفق به تولید فیلم نشد تا اینکه در گونه سینمای معناگرا، «جعبه موسیقی» را ساخت و به این ترتیب راه برای کارگردانی او باز شد.

«صداها» باز هم نشان داد همچنان موتمن میتواند خوب و متفاوت فیلم بسازد و «پوپک و مشماشالله» موجب شگفتی علاقه‌مندان سینمای او شد، زیرا کوچکترین رگهای از سینمای موتمن در آن به چشم نمیخورد.

 

در این میان موتمن با تلویزیون نیز وارد همکاری شد و تولید مجموعه تلویزیونی «نون و ریحون» را آغاز کرد. مجموعهای که براساس فیلمنامهای از طلا معتضدی و عباس نعمتی ساخته شده است. این مجموعه داستان پنج دوست است که با یکدیگر یک حمام را به سفره خانه سنتی تبدیل میکنند. برزو ارجمند، علی قربانزاده، امیرحسین رستمی، رضا داودنژاد، مهران رنجبر، شبنم قلیخانی، بهنوش بختیاری، بیتا سحرخیر، ملیکا شریفی نیا، کلاره عباسی، پرستو صالحی و داریوش کاردان بازیگران این مجموعه هستند.

 

نخستین مجموعه تلویزیونی موتمن ساعت 23:10 در شبکه تهران روی آنتن میرود.

 

ملکوت
مجموعه تلویزیونی «ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنج دومین اثری است که هر شب بعد از اذان مغرب روی آنتن تلویزیون خواهد رفت. این مجموعه هر شب ساعت 21:30 در شبکه دوم سیما پخش خواهد شد.

 

«ملکوت» با نام قبلی «زندگی در شیفت دوم» در حالی به گزینه نهایی شبکه دوم برای شب‌های رمضان تبدیل شد که ابتدا قرار بود مجموعه تلویزیونی «سی‌امین روز» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی از این شبکه پخش شود، اما با تغییر کارگردانی این مجموعه، پخش این مجموعه ابتدا نامشخص به نظر رسید و در نهایت روشن شد که کار تازه شیخطادی در ماه رمضان روی آنتن نخواهد رفت.

 

مجموعه «ملکوت» که داستانی شهری، اجتماعی و ماورائی دارد به تهیه‌کنندگی محسن شایانفر به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه 2 و در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای آماده پخش شده است. شبکه دوم سیما امسال نیز به سبک سالیاخیر سراغ مجموعهای ماورایی رفته تا عادت تماشای آثار ماوارایی در این شبکه طی ماه مبارک رمضان برای تماشاگران حفظ شود.

 

محمدرضا شریفی‌نیا، احمد نجفی، رضا رویگری، علی دهکردی، کوروش تهامی، نیما شاهرخ شاهی، رز رضوی، مهشید افشارزاده، آهو خردمند، پروانه معصومی، کتانه افشارنژاد، شیوا خنیاگر، فریبا متخصص، غلامرضا علی اکبری، منوچهر آذری، ترلان پروانه، امیر شجاعی، عباس عرفانی، لادن سلیمانی و ایرج نوذری بازیگران این مجموعه هستند.

 

 

منبع: خبرآنلاین


درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما