اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

از ناآرامی‎های لندن تا هجوم موجودات بیگانه: نگاهی به Attack the Block

 

فیلم attack the block

هجوم به بلوک Attack the Block اولین ساخته جو کورنیش از یاران ادگار رایت فیلمساز انگلیسی و صاحب سبک می‎باشد که کمدی‎های موفقی چون Hot Fuzz و Shaun of the Dead را در کارنامه دارد.

بارزترین خصوصیت فیلم‎های رایت جمع‎وجور و کم‎هزینه بودن و مهم‎تر از همه الیت کردن موضوعات بزرگ به بهترین شکل ممکن است؛ البته نباید نویسندگی دو نویسنده مهم این نوع کمدی‎های انگلیسی - سیمون پگ و نیک فراست - را فراموش کرد که در سمت بازیگر این فیلم‎ها هم شرکت داشتند. کورنیش با همان ترفند و استفاده کردن از همان المان‎ها و حتی بازی دادن یکی از بازیگران ثابت ان دسته از فیلم‎ها یعنی  نیک فراست به سراغ یک علمی-تخیلی جمع و جور با لحظات اکشن کمدی رفته‎اند و مهم‎تر از همه در این فیلم کوچک حرف بزرگ و سیاسی هم می‎زنند.

 شاید همه ما از رسانه‎های خبری مختلف آشوب سیاه پوستان محله‎های شمال لندن را شنیده‎ایم. هجوم به بلوک بسیار جلوتر از زمانه خود پیش رفته است. چند نوجوان در یکی از محله‎های شمالی لندن اقدام به زورگیری می‎کنند و به یکباره با یک موجود فضایی روبرو می‎شوند. پس از کمی خیال‎پردازی این نوجوانان به یکباره با هجوم موجودات بیگانه فضایی بلوایی در محله منتهی به ساختمانی که این نوجوانان در آن زندگی می‎کنند در می‎گیرد. در رأس این نوجوانان موسس در نقش یک قهرمان ظاهر می‎شود و قائله را ختم به خیر می‎سازد.

 

موسس و اغلب دوستانش سیاه پوست هستند با وجود کمک به دیگران باز هم مانند گذشته و بزهکار به آن‎ها می‎نگرند حتی زمانی که جان پرستار را نجات می‎دهند. موجودات بیگانه دو افسر پلیس را می‎درند و در نهایت با این‎که پلیس محله را قرق می‎کند این موسس و دوستانش هستند که محله را و شاید شهرشان را نجات می‎دهند. جو کورنیش با احتساب این‎که این فیلم را سال گذشته و وقتی زمزمه‎های مشکلات سیاه پوستان شنیده می‎شد ساخته و رفتار پلیس و مقامات قضایی انگلستان نسبت به این نژاد را به هجو کشیده است. در زمان پخش این فیلم هم شاید مخالفتی صورت نگرفت تا فیلم آن‎قدر مهم جلوه نکند زیرا درست در حین آشوب‎ها فیلم روی پرده رفت. اگر قبل یا در چنین لحظه‎ای با تبلیغات گسترده اکران می‎شد می‎توانست بسیار موفق عمل کند. هجوم به بلوک با وجود 13 میلیون دلار هزینه در سراسر جهان تنها 6 میلیون دلار فروش داشت و کاملا شکست خورد. مقامات انگلستان باز هم قدرت تفکر سیاسی خود را نشان دادند و نگذاشتند فیلم مخالف وارد حواشی شود که بیشتر دیده شود و شاید جوش و خروش سیاه‎پوستان را در قصور خودشان بیشتر کنند. از سویی فیلم با این‎که اغلب بازیگرانش نوجوان هستند و بیشتر یک فیلم علمی-تخیلی تین‎ایجری محسوب می‎شود حرف بزرگی در بطن خود و درجه ممنوعیت زیر 17 سال دارد که همین‎ها سبب ریزش مخاطب شدید فیلم شود. (و اما هجو نامهربانی‎های مقامات بریتانیایی نسبت به سیاهان در فیلم ...)

 

attack the blockدر فیلم آشوبی به پا می‎شود که هیچ کس آن را نمی‎خواهد بپذیرد! از سویی گروه موسس سعی بر برطرف کردن خطر هستند باز هم همه خود آن‎ها را خطر بزرگ می‎پندارند! چند نفر از گروه موسس کشته می‎شوند حتی دوست دخترهایشان هم از آن‎ها دوری می‎کنند! نتیجه سه کنش فوق این است که این سیاهان هستند که همه‎چیز را به وجود می‎آورند. پلیس وارد قضیه می‎شود و هیچ تغییری در خطر دیده نمی‎شود! محله قرق است، بالگردها بر فراز محله هستند و دورتا دور آن به شدت محافظت می‎شود ولی انگار که بیماری خاصی در ان‎جا شایع است و باید این محله از بین برود. وقتی بچه‎های محله می‎خواهند کمک بگیرند موسس می‎گوید به پلیس زنگ نزنند! و حتی در جایی دیگر در مورد این موجودات بیگانه می‎گوید: «من فکر می‎کنم اینا همش زیر سر خود مقاماته و این موجودات رو فرستادن تا ما سیاها را از بین ببرن» و مهم‎تر از همه این‎ها پلیس وقتی به خود ساختمان می‎رسد که موجودات بیگانه از ان بالا می‎روند به فکر دستگیر کردن گروه موسس هستند. موسس همه آن‎ها را از بین می‎برد و به قهرمان ساختمان تبدیل می‎شود؛ اما باز هم پلیس به هیچ‎چیزی کاری ندارد و او را دستگیر می‎کند. چنین مضامینی مانند این است که کورنیش ماه‎های بعدی لندن را پیش‎بینی می‎کرده تا چنین نامهربانی‎های با سیاهان تبعات خاصی خواهد داشت.

 

فارغ از ایدئولوژی فیلم الیت ساختن یک موضوع بزرگ از مهم‎ترین خصوصیات فیلم است. تعلیق نقش خاصی در روند همراهی مخاطب می‎شود. گروه موسس با چاقو به یک پرستار بی‎دفاع برای زورگیری حمله می‎کنند و در ابتدا حس می‎شود مانند خیلی از فیلم‎های این چند سال اخیر انگلستان فیلم به موضوع بزه با چاقو در لندن خواهد پرداخت. به یکباره موجودی فضایی همه معادلات را بر هم می‎زند اما چون زود از بین می‎رود باز هم حس می‎شود فیلم مسیر دیگری را در پیش گرفته است. قدرت گروه‎های نوجوانان و مافیاهای محله که ماریجونا توزیع می‎کنند؛ اما آن تلقی هم فرو می‎ریزد و متوجه موجودات بیگانه هستیم که کهکشان خود را گم کرده‎اند. ان‎ها به دنبال یک موجود ماده برای جفت‎گیری و تولید نسل هستند و به زمین امده‎اند. یکی از مشکلات فیلم شخصیت‎پردازی‎هایی است که یا خیلی دیر یا بد صورت می‎گیرد. مثلا از موجود فضایی هیچی نمی‎دانیم. به پائول Paulیکی دیگر از تولیدات فراست و پگ اگر نگاه کنید شخصیت موجود فضایی برای ما خیلی زود روشن می‎شود و ما آن‎ها را همراهی می‎کنیم. نویسنده به دلیل ایجاد تعلیق بیشتر و اهمیت نداشتن این کاراکترها و مهم بودن ایدئولوژی شخصیت‎پردازی در مورد آن‎ها را فدا می‎کند و در انتهای فیلم متوجه دلیل حضورشان می‎شویم. گروه موسس هم از تیپ‎های خیابانی نوجوانانِ سیاه‎پوست انتخاب شده‎اند و شخصیت‎پردازی تنها در مورد موسس آن‎هم خیلی دیر صورت می‎گیرد. تفاوت فیلم‎های مورنیش و با دوست دیرینه‎اش رایت در همین شخصیت‎ها است. در فیلم‎های رایت شخصیت‎ها کاملا تعریف شده‎اند و مخاطب وقایعی که آن‎ها رقم می‎زنند را باور می‎کنند.

امتیاز از ده (6.7)

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما