اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نگاهی به نمایشگاه از راهی که آمدی برگرد از کاری آپسون

از راهی که آمدی برگرد



کاری آپسون هنرمند خلاق آمریکایی اولین نمایشگاه خود را در اروپا گذاشته است. چیدمان‌های او در کانستالی بازل از 9 آگوست (19 مرداد 1399) به نمایش در آمد. او تنه‌هایی از درخت را در بخشی از این چیدمان بدون تقارن آویزان کرده است تا مخاطبان از میان آن‌ها حرکت کنند و به سمت دیگر بخش‌ها بروند. چیدمان یا مجسمه‌های او از جنس چوب و لاتکس و بازنمایی از بدن هستند. به نظر می‌رسد می‌توان نمایشگاه فعلی او «از راهی که آمدی بازگرد» را در جهت دیگر آثار او در مفهوم دوتایی خود و مادر دانست.



حرکت مخاطب ابتدا حرکت بدن او میان بدن‌هایی است که از جنس طبیعت است و می‌توان آن را نمادی از مادر دانست؛ گویی قرار است بازگشتی به زهدان (از راهی که جسم ما آمده) را تداعی کند. از سوی دیگر می‌توان بدن‌ها، لاشه‌ها و اجسامی را دید که ما هر روز در میان آن‌ها در حال حرکت هستیم. همگی برابر، فارغ از نژاد، جنسیت، نوع، ثروت و هر چیز دیگر همگی آویخته نمونه‌ای از دیگری هستند. کاری آپسون تلنگری به اجسام و بدن ما در میان دیگر بدن‌ها یا گوشت‌ها می‌زند. وقتی به سمت دیگری از نمایشگاه حرکت می‌کنید (در ویدیو بارگزاری شده در اینستاگرام یا تلگرام آکادمی هنر می‌توانید مشاهده کنید که در زیر لینک داده شده) با نمونه‌ای از همین چوب‌ها روبه‌رو می‌شوید که بریده شده در مقابل ویدیو آرتی قرار گرفته‌اند یا در سمت دیگر تنه‌هایی از درخت را می‌بینیم گویی از طبیعت جدا شده‌اند و آن‌ها نیز نیاز به بازگشت دارند و شاید نگاهی به تخریب طبیعت از سوی ما نیز آثار او داشته باشند.



بازگشت به همان جایی که از آن می‌آییم دوگانه‌هایی از خود و زهدان، خود و طبیعت، میل و آسیب را پیش رویمان قرار داده است. همان‌طور که امیان ما از سوی جسم ما نشات می‌گیرد به همان ترتیب می‌تواند ما را آسیب پذیر، عریان و آویخته به تصویر درآورد. آسیبی که بدن از سوی دیگری می‌بیند و این‌جا جای ما از خودی به دیگری نیز تبدیل می‌شود دیگری که بدن، جنسیت، نوع و نژاد را مورد تعرض قرار می‌دهد.

 

برای مشاهد ویدیو اینجا را کلیک کنید

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: نرگس جهانبخش

کارشناس ارشد پژوهش هنر

همکاری با آکادمی هنر از 1391

نویسنده و مترجم


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما