اختصاصی

  • وودی آلن در مصاحبه با الک بالدووین، تنها یک یا دو فیلم دیگر می سازم

    «وودی آلن» در مصاحبه زنده با «الک بالدوین» در اینستاگرام از برنامه‌هایش برای کارگردانی «یک یا دو فیلم دیگر» گفت. این فیلمساز هشتاد و شش ساله از سوی دیگر می‌گوید هیجان دیدن فیلم‌ها در سالن‌های سینما از بین رفته است. آلن بی‌آنکه جزئیاتی از پروژه جدیدش فاش کند می‌گوید از اواخر تابستان یا اوایل پاییز، یک فیلم دیگر در پاری...
دکتر آرش حسن‌پور

دکتر آرش حسن‌پور

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سمت در آکادمی هنر: دبیر جامعه‌شناسی و هنر

 

 

  • سوابق تحصیلی:

دکتری جامعه‌شناسی

 

  • زمینه پژوهش:

جامعه‌شناسی هنر، جامعه‌شناسی فیلم، مطالعات بصری

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.25 (2 رای)

 

برادران داردن، ادل هانل را در بین گروه عوامل مرسوم فیلم‌سازی‌شان، که شامل فابریزیو رونگیون، توماس دوره، مورگان مارین، اولیویر گورمه و کریستِل کورنیل می‌شود، دارند. لوک و ژان پی‌یر داردن، هفته‌ی گذشته در و حومه‌ی لی‌یژ فیلم‌برداری فیلم دختر ناشناخته (La Fille inconnue , The Unknown Girl) را شروع کردند. این فیلم که دهمین اثر داستانی آنان است، اکنون در اوج فعالیت و جریان خود قرار دارد. در این فیلم ما مسیر و روند کنش‌های شخصیتی به نام جنی – پزشک عمومی جوان- را دنبال می‌کنیم که بخاطر باز نکردن در مطبش به‌روی دختری جوان که اندکی بعد او را مرده می‌یابد، احساس گناه می‌کند. وی بعداً بواسطه‌ی پلیس درمی‌یابد که هویت این دختر جوان در پرده‌ای از ابهام بوده و اکنون جنی تلاشی را برای کشف نام این دختر آغاز می‌کند. در طول این کاوش و جستجو، دکتر به مرور، حقیقت را کشف خواهد کرد. 

ادامه مطلب برادران داردن فیلم دختر ناشناخته را فیلم‌برداری می‌کنند
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.75 (2 رای)

بیخود و بی جهت

بی‌خود و بی‌جهت فیلمی به کارگردانی رضا کاهانی (1390) است. فیلم روایت هفتادوپنج دقیقه‌ای و ریل تایمِ زندگیِ دو خانواده است که درگیر تخلیه خانه و اسباب‌کشی و برپایی عروسی هستند. خانواده محسن قرار است خانه را تحویل فرهاد و الهه بدهند. فرهاد و الهه نیز درصدد مستقر کردن وسایل خانه و آماده کردن خانه جهت عروسی شب هستند.

ادامه مطلب من توی یک خانه‌ام؛ خانه‌ای خیلی زشت واکاوی فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» از دریچه‌ی مفهوم نسل و شکاف نسلی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)


مقدمه


استراحت مطلق (1391) فیلمی به کارگردانی رضا کاهانی است. نویسندگی فیلم‌نامه نیز محصول تلاش توأمان کاهانی و قطبی‌زاده است. در این نوشتار در چارچوب نقد زنانه و با تمرکز و توقف بر شخصیت‌های زن نقش اصلی داستان، تلاش خواهد شدت تا وضعیت زنان در این اثر، شیوه‌ی بازنمایی آنان، سرنوشت و فراز و فرودهای شخصیتی و جایگاه معنایی‌شان در نظام اثر مورد اشاره و تحلیل قرار گیرد. از دیدگاه تحلیل‌گران فمینیستی، سینما می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تغییر نگرش نسبت به زنان و جریان‌سازی به نفع دستیابی به تعادل جنسیتی داشته باشد. با تأکید بر این فرض نظری در ادامه از منظر جامعه‌شناسی سینما و جنسیت تلاش خواهد شد تا دو شخصیت زن فیلم، رخدادها و شخصیت‌پردازی‌هایی که حول این دو کاراکتر در جهان فیلم رقم‌زده شده است، بیشتر مورد تفحص و واکاوی قرار گیرد و بدین واسطه به درک روشن‌تری از موقعیت زنان در این متن دست یابیم.

ادامه مطلب دانگِرید/ نگاهی به موقعیت زنان در فیلم استراحت مطلق
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)

فیلم رد کارپت

مقدمه

«ردکارپت» فیلمی به کارگردانی رضا عطاران است. این فیلم که محصول سال 1392 بوده، ماجرای شخصیتی به نام رضا یکی از اهالی سینما و تئاتر است که بواسطه‌ی علاقه و شیفتگی به سینمای غرب و شخصیت‌های سینمایی غربی عازم سفر به فرانسه و حضور در جشنواره فیلم کن 2013 می‌شود و در این سیر حوادثی برای وی رخ می‌دهد. مقاله‌ی پیش رو با خوانشی جامعه‌شناختی از این فیلم و با تاکید و ابتناء بر مفهوم هویت و ابعاد آن سامان داده خواهد شد. با تکیه بر این مبانی، در این مقاله در پی پاسخ بدین سوالیم که سوژه‌ی محوری فیلم به لحاظ هویتی به چه سان بازنمایی شده است و در چه وضعیتی قرار دارد. به بیان دیگر در این متن می‌خواهیم بازنمایی هویت ایرانی و غربی و تزاحم آن دو را در شخصیت محوری فیلم و مجموعه‌ی رخدادها و کنش‌های داستان دنبال و آشکار نماییم. بنابراین در آغاز اشارتی نظری بر مفهوم هویت و هویت ملی داشته و آنگاه فیلم و مضامین مندرج در آن را از افق ذکر شده و با به کارگیری مفاهیم مورد اشاره، تحلیل خواهیم ساخت.

ادامه مطلب ایده‌ی پرچم؛ تحلیل جامعه‌شناسانه‌ی فیلم «رد کارپت» با تاکید بر مفهوم هویت ملی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.00 (5 رای)

توضیح مترجم: میشائیل فولی چهار رمان منتشر کرده است (فراسو1: 2002 ) و چهار مجموعه شعر(پاییز، فرد تقدیرگرا را می‌فریبد2: 2006). مجموعه جدید و منتخب شعر بعدی وی نیز در سال 2011 منتشر شد. «عصر پوچی» اولین کتاب منثور و غیر داستانی تخیلی وی است. به نظر می‌رسد، انتشار این کتاب، ناشی از اعتقاد بدان است که وضعیت بشری اساساً پوچ است؛ و این اعتقاد بواسطه اظهارات ادبی و فلسفی پیرامون موضوعات و پیشرفت‌های گسترده‎ی دنیای معاصر تقویت می‌شود. "آخرالامر، فشار ناشی از این دو منبع، مرا مجبور به برساخت ترکیب پوچ گونه‌ی پیش رو می‌کند: "عصرِ پوچی". لیست کلاسیک روبرو که بر اساس ترتیب زمانی معکوسی مرتب شده‌اند، همگی به یک اندازه در ادبیات ابزورد اهمیت داشته و تأثیرگذار بوده‌اند.

ادامه مطلب ده اثر ابزورد کلاسیک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

فیلم پرویز



مقدمه
پرویز فیلمی به کارگردانی مجید برزگر است. این فیلم محصول سال 1391 بوده و روایت زندگی شخصیتی به نام پرویز و زیست اجتماعی وی، ارتباطش با پدر و جامعه‌ی پیرامونش است. پرویز اساساً فیلمی جامعه‌شناختی است. در واقع در این فیلم علت و نحوه‌ی بروز رفتار کاراکتر فیلم از مجرای واکاوی مختصات اجتماعی جهان روایی فیلم قابل تحلیل است (میربابا،1393). بر همین اساس در این مقاله تلاش خواهد شد با اتکاء با بضاعت‌های تماتیک اثر، با رویکردی ساختی-کارکردی و استفاده از نظریه‌ی مرتون  به تحلیل این فیلم به عنوان یک متن و طرح ایده‌هایی درباره‌ی جامعه و محیط اجتماعی کلان‌تر اقدام شود.

ادامه مطلب پیرامون پرویز؛ نگاهی به فیلم پرویز از منظری ساختی - کارکردی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

 

برادران داردن


•    لطفا راجع به شرایطی توضیح دهید که به ساخت فیلم دو روز و یک شب منجر شد؟
لوک داردن: ما سال‌ها به ساخت فیلمی فکر می‌کردیم که در آن فردی در یک مجموعه بر طبق رأی همکارانش -مانند رييس‌شان- ناکارآمد به نظر برسد، چون آن‌ها فکر می‌کنند این فرد کارایی لازم را نداشته است و او را بابت از دست رفتن مزاياي‌شان مسئول مي‌دانند. «دو روز و یک شب»، وقتی شکل گرفت که ما تصادفاً با ساندرا و مانو مواجه شدیم. زوجی که در مواجهه با فلاکت و بدبختیشان با هم متحد می‌شوند.
ژان پی‌یر داردن: آن‌چه برای ما اهمیت داشت این مسئله بود که فرد –ضعیف پنداشته شده- کنار گذاشته می‌شود؛ چون عملکرد رضایت‌بخشی ندارد. فیلم شخصیت ناکارآمدی که از خلال جدل‌های زناشویی قدرت و جسارت می‌یابد را تحسین می‌کند. همکاران ساندرا در ازاي دريافت پاداش، رای به کاهش تعداد کارمندان و مازاد بودن او داده‌‌‌اند.

ادامه مطلب گفت‌وگو با داردن‌ها و ماریون کوتیار به بهانه «دو روز و یک شب»
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)

فیلم جاسمین غمگین

مقدمه
جاسمین غمگین  فیلمی به نویسندگی و کارگردانی وودی آلن است. این فیلم که در سال ۲۰۱۳ در آمریکا اکران شد، داستان زندگی جاسمین (کیت بلانشت) زن مُرفه نیویورکی است که بعد از این‌که زندگی و ازدواج‌اش با تاجر ثروتمند یعنی هال (الک بالدوین) تباه می‌شود، به آپارتمان خواهرش می‌رود تا دوباره زندگی‌اش را سروسامان دهد و به زندگی بازگردد. فیلم روایت چند روز از این همراهی و هم‌کناری جاسمین و جینجر است که به واسطه‌ی گذشته و امروز، بین آنان و اطرافیان چالش‌هایی پیش آمده و قصه حول این خرده‌پیرنگ‌ها شکل می‌گیرد. این اثر که ستایش منتقدان را به خودش جلب کرد، در این مقاله مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. لازم به توضیح است، در سطور پیش رو تلاش خواهد شد تا با استناد و ارجاع به نظریه‌های جامعه‌شناس فقید پی‌یر بوردیو به موضوع تمایز و تقابل‌های طبقاتی در متن یاد شده، پرداخته شود و کش‌مکش نهفته در متن واسازی شده و به رشته کشف و تحلیل درآید. بدین منظور در گام بعدی، اشاره‌ای به مفاهیم اصلی نظریه‌ی بوردیو خواهد شد و آن‌گاه به مدد آن مفاهیم، متن مورد بررسی قرار خواهیم گرفت.   

ادامه مطلب بالا افتادن؛ نگاهی بر مقوله‌ی تمایز در فیلم «جاسمین غمگین»

پیشنهاد کتاب

استعاره در مثنوی معنوی