اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایش مجسمه‌های هنرمند مکزیکی، بوسکو سودی

 

 

گالری Blain|Southern در اولین همکاریش با بوسکو سودی(Bosco Sodi)، مجسمه‌های جدیدی از سنگ‌های آتشفشانی و نقاشی‌های برجسته‌ی بزرگی را به نمایش درمی‌آورد که با لایه‌هایی از رنگماده‌ی خالص، آب، چسب و فیبرهای طبیعی ساخته شده‌اند.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری، رابطه‌ی سودی با مواد خام و عناصر شکل دهنده‌ی طبیعت از wabi-sabi الهام گرفته شده است؛ wabi-sabi نوعی جهان بینی و فلسفه‌ی زیبایی‌شناسی ژاپنی است که در آن عدم کمال و ناپایداری مورد توجه است و اصالت طبیعی را بالاتر از هر چیز گرامی می‌دارد. همچنین عنوان نمایشگاه(Yūgen) نیز از یک مفهوم چندلایه‌ی ژاپنی وام گرفته شده است. Yūgen، برانگیخته شدن احساساتِ به شکل توضیح ناپذیری عمیق را در واکنش به آفرینش هنری توصیف می‌کند، و به حسی از آگاهی و پذیرش ناپایداری بسط می‌یابد. این اصطلاح انعکاس دهنده‌ی علاقه‌ی سودی به فرآیند خلق و اشتیاقش به آشکار کردن زیبایی موجود در فضاهای تهیِ میان چیزهایی است که دیده می‌شوند.

 

با داشتن کارگاه‌هایی در پوئترو اسکوندیدوی مکزیک، بارسلونای اسپانیا و بروکلین نیویورک، سودی قادر است روش‌های ساختاری متفاوتی را مختص هر منطقه و عوامل جوی و جغرافیایی آن خلق کند. به نظر می‌رسد آفریده‌های فرآیند_محور او به صورت طبیعی شکل یافته‌اند؛ فرم و بافت هر کار نتیجه‌ی مستقیم رسوب، گرما و رطوبتی است که در معرض آن بوده. در این نمایشگاه فضای باز گالری، یادآور یک باغ Karesansui ژاپنی است که با مجسمه‌های صخره‌ای سودی اشغال شده است.

 

با استخراج ماگمای آتشفشانی خشک شده از آتشفشان Ceboruco در مکزیک، سودی برخی از جدیدترین اشکال زمین‌شناسی را با فلز باستانی و ارزشمند طلا، به شکل لعاب‌های سرامیکی طلایی که روی سنگ‌ها را پوشانده، کنار هم می‌آورد. او سطح شکننده‌ی قطعه سنگ‌ها را که برای کیفیات ساختاریشان برگزیده است، با لعاب می‌پوشاند و سپس برای سه روز در درجه‌ی بسیار بالایی حرارت می‌دهد. با تغییر بافت سطح سنگ‌ها، و همچنین نمایش آنها در فضایی غیر از مکان اصلی خود_ در این مورد یک گالری در لندن_ سودی فهم ما از ارزشمند بودن و قدمت را مورد تامل قرار می‌دهد. نقاشی‌های عظیم او نیز که در اطراف مجسمه‌ها به نمایش درآمده‌اند، همگی با دست ساخته و پرداخته شده‌اند. درست همانطور که انرژی هنرمند در نقاشی‌ها جریان دارد، وقتی آنها برای خشک شدن در فضای باز قرار داده می‌شوند، گرمای خورشید تکمیلشان می‌کند، و موجب ایجاد ترک و شکاف در سطح کار می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما