اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

از فیلم‌سازی فامیلی تا سینمای خانوادگی؛ بازخوانی یک بُحران جمعی با تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «روغن مار»

 

یک‌بار دیگر اثری شاخص و مستقل؛ بازآفرینی هنری و تجربی زندگی روزمره‌ی ایرانی توسط فیلم‌سازی اندیشمند. روغن مار (1394) آخرین ساخته‌ی علیرضا داوود نژاد است که در دوره‌ی جدید اکران در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده و تاکنون استقبال منتقدان و نویسندگان سینمایی را به همراه داشته است. فارغ از اینکه پرداختن به مسائل و موضوعات خانوادگی (مسئله‌ی این فیلم) چه میزان به لحاظ کمی و کیفی در سینمای ایران در یکی دو دهه قبل مورد بررسی و توجه فیلم‌سازان قرار گرفته اما می‌توان ادعا کرد این اثر سینمایی واجد ویژگی‌های درخوری است که در ژانر سینمای اجتماعی چه به لحاظ فُرم و چه از جهت محتوا و مضمون موفق عمل کرده است. در این جُستار تلاش خواهد شد تا توضیح داده شود که چرا می‌توان از چنین آثار سینمایی دفاع کرد، از ساخته و اکران شدنش محظوظ شد و از آن نکته‌ها آموخت.

 

 

برای خواندن اصل مقاله کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر آرش حسن‌پور
نام نویسنده: دکتر آرش حسن‌پور

سمت در آکادمی هنر: دبیر جامعه‌شناسی و هنر

 

 

  • سوابق تحصیلی:

دکتری جامعه‌شناسی

 

  • زمینه پژوهش:

جامعه‌شناسی هنر، جامعه‌شناسی فیلم، مطالعات بصری


دیدگاه‌ها  

+2 #1 س.امیدزاد 1394-08-22 15:53
فوق العاده است.با توجه به اینکه فیلم روغن مار رو دیدم و صحبتهای کارگردان و رو شنیدم واقعا از همه جهت در این مقاله، فیلم واکاویمنتقدشواکاوی بسیار استادانه تحریر شده.
سپاسگذار از وقتی که گذاشته شده
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما