اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

خريد رايت فيلم‌هاي اكران‌نشده در شبكه نمايش خانگي با قيمت متفاوت

 

مديركل اداره همكاري‌هاي سمعي و بصري و شبكه نمايش خانگي معاونت سينمايي در خصوص ديدار خود با شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران، نحوه حمايت از موسسات ويدئو رسانه براي عرضه فيلم‌هاي فرهنگي و پيشنهاد داوري اداره كل ميان موسسات و تهيه‌كنندگان سينماي ايران با خبرنگار سينمايي فارس به گفت‌وگو پرداخت.




/ شوراي عالي تهيه‌كنندگان ردپاي مؤسسات ويدئورسانه در توليد كمدي‌هاي سطحي را روشن مي‌دانست/


* از ديدار اخير خود با شوراي عالي تهيه‌كنندگان سينماي ايران و نتايج آن بگوئيد.


- در اين جلسه مباحث زيادي مطرح شد اما دوستان در صحبت‌هاي خود وارد يكسري مصاديق مي‌شدند و آنها را به عنوان شاهدي براي مثال خود مي‌آوردند.و به طور مشخص اينها ردپاي موسسات ويدئو رسانه را در توليد كمدي‌هاي سطحي خيلي روشن مي‌دانستند كه بنده با ارائه آمار و مستنداتي ثابت ‌كردم كه سهم موسسات ويدئو رسانه در اين زمينه بسيار ناچيز است و بعضا هم اينها با آثاري كه ساخته‌اند خيلي با اقبال گرمي مواجه نشده‌اند.
در زمينه آثار سينمايي هم مطلبي كه قبلا هم گفته بودم را تكرار مي‌كنم كه موسسات ويدئو رسانه بعضاً اقدام بر پيش خريد رايت آثار سينمايي مي‌كنند كه خوشبختانه با مواجه به سوابق مي‌بينم كه موسسات ما گرايش به سمت آثار نسبتاً مطرح، فرهنگي و قابل دفاع داشته‌اند.
من در مجموع گفتم كه چون مرجع صدور پروانه ساخت اين آثار ويدئويي كه انتقاداتي نسبت به برخي از آنها بوده است، ما نيستيم و اداره كل ارزشيابي و نظارت است كه بنده با صحبت‌ها و هماهنگي كه با آقاي سجادپور انجام داده‌ام قرار شده است مقداري روي مضمون و محتواي اين آثار تأمل بيشتري انجام دهند و تلاش كنند تا ما به يك تعادل و نظمي در اين زمينه برسيم كه خداي نكرده در سوپر ماركت‌ها و سبد كالاي نمايش خانگي ما آثاري يكدست و يكجور نباشد و اين انتقاداتي كه الان دارند، نسبت به خروجي‌هاي ما انجام مي‌دهند، كم و كم‌تر شود.

/مؤسسات ويدئورسانه صرفا به دنبال ثروت‌اندوزي و سود بيشتر نيستند/


* در چند وقت اخير مطالبي مطرح شده است كه به خصوص نسبت به سطح فيلم‌هاي توليدي توسط موسسات ويدئو رسانه اعتراضاتي را برانگيخته است، آيا قرار است در اين زمينه نظارت بيشتري صورت گيرد؟

- مهم اين است كه توليد‌كنندگان و ما به عنوان اهرم نظارتي به گونه‌اي عمل كنيم كه غلبه‌ با اين گونه آثار سطحي نباشد و خداي ناكرده اين‌ها درصدد ذائقه‌سازي به آن معناي واقعي كلمه نباشند، البته فراموش نكنيم كه اينگونه كارها ابتدا در تلويزيون و سنيما توليد شدند و امروز دامنه‌اش دارد شبكه نمايش خانگي را در بر مي‌گيرد. چه اداره نظارت و چه اداره كل سمعي و بصري خوشبختانه اهرم‌ها و كنترل‌هايي را در اختيار دارند كه بتوانند وضع موجود را كنترل كنند و اتفاقا برخلاف سينما، ما در شبكه نمايش خانگي به همه جور جنس براساس گستردگي مخاطب خود نيازمنديم اما سعي مي‌كنيم كه از اين رهگذر نه آثار سينمايي ايراني روي زمين باقي بمانند و نه مضمون و درونمايه آثار غيراكراني و توليدي ويدئويي، فقط و فقط كمدي‌هاي سخيف و سطحي باشد كه اين موضوع را در ديدار با اعضاي شوراي عالي تهيه‌كنندگان نيز گفتم و اشاره كردم كه در سه ماه اول سال جاري براي بيش از 30 مورد عنوان فيلم سينمايي را كه عمدتا نيز فيلم‌هاي فرهنگي مستند پروانه نمايش خانگي صادر كرديم و اين نشان مي‌دهد كه مؤسسات ويدئو رسانه صرفا به دنبال ثروت‌اندوزي و سود بيشتر نيستند.

/دوستان در نام‌گذاري فيلم‌ها بايد سليقه به‌خرج دهند اما ما هم نبايد اسم‌ها را كنار هم بچينيم/


* در زمينه اسامي اين فيلم‌ها نيز اين حساسيت وجود دارد؟

- به نظر من اسم خيلي تعيين كننده نيست و مثلا در بين فيلم‌‌هاي هيچكاك، «مرد عوضي» هم ديده مي‌شود و نبايد نام فيلم‌ها ما را به اشتباه بيندازد، مگر اين كه بيائيم و حساب و كتاب كنيم كه وقتي نام‌هاي اين اسامي كنار هم چيده مي‌شوند خيلي خوشايند نيستند و نام اين فيلم‌ها در قضاوت ما را به اشتباه بيندازد. البته در نامگذاري فيلم‌ها دوستان بايد سليقه به خرج بدهند و نام فيلم نبايد اينگونه القاء كند كه با اثري ساده و سطحي روبرو هستيم.

/موسسه رسانه‌هاي تصويري بسته حمايتي از آثار فرهنگي پيش‌بيني كرده است/


* در چند روز اخير صحبت‌هايي مبني بر تنظيم جدول اكران و ورود فيلم‌هائيكه بيش از دو سال از عدم اكران آنها مي‌گذرد به شكبه نمايش خانگي مطرح شده است.اما آيا قرار است براي اينگونه فيلم‌ها و يا موسسات كه اقدام به توزيع فيلم‌هاي فرهنگي در شبكه نمايش خانگي مي‌كنند تسهيلاتي ويژه لحاظ شود؟

- موضوعي كه از سوي آقاي سجادپور عنوان شده است مستلزم اين است كه تهيه‌كنندگان و صاحبان اين آثار اراده‌اي براي اينكار داشته باشند.كه ما هم آمادگي ارائه اين آثار را در شبكه نمايش خانگي داريم. در بسته حمايت‌هاي پيش بيني شده توسط موسسه رسانه‌هاي تصويري خوشبختانه به سرمايه گذاري كه موسسات از اينگونه آثار انجام دهند اشاره شده است، از جمله اينكه در تبليغ و يا آگهي پخش اين آثار در شبكه‌هاي استاني و يا رسانه‌اي يكسري يارانه‌هايي را موسسه رسانه تصويري منظور كرده است كه شايد كمك كند تا آن فضاي تبليغي براي اينگونه آثار ايجاد شود و متقابلا تمايل و تقاضا براي اينگونه آثار در بين مخاطبان ما را بالا ببرد.

* يعني با حمايت رسانه‌اي تصويري قرار است تبليغات اينگونه كارها در شبكه‌هاي استاني و رسانه ملي پخش شود؟

- بله، اگر اين كارها بيايد و مجموعه برنامه‌هاي حمايتي موسسه رسانه‌هاي تصويري به نظر من خيلي كمك مي‌كند تا اين آثار بيش از اين به مخاطبان معرفي شوند.

/قيمت رايت فيلم‌هاي اكران نشده، با فيلم‌هائي كه رنگ پرده را ديده‌اند متفاوت خواهد بود/


* آيا موسسات ويدئو رسانه در نوع عرضه اين فيلم‌ها نيز قرار است تفاوتي قائل شوند؟

- البته نمي‌شود اينگونه آثار را با فيلم‌هاي كه مخاطب دارند و بعضا فروش‌هاي ميلياردي دارند مقايسه كرد چرا كه قيمت رايت اين آثار نيز متفاوت است و اين آثاري كه مهجور مانده‌اند و به هر دليلي امكان اكران نيافته‌اند طبيعي است كه قيمت رايت با فيلم‌هائي كه رنگ پرده را ديده‌اند متفاوت خواهد بود. اما همه چيز به عرضه و تقاضا بستگي دارد و به ميزان توافقي كه بين خريدار و فروشنده حاصل مي‌شود و ما سعي مي‌كنيم آن تسهيلات و برنامه‌هاي تشويقي خود را اعلام كنيم تا هر سه طرف معامله (خريدار، فروشنده و مخاطب) بتوانند از اين اقدام خوب منتفع شوند.

/از پيشنهاد حكميت تا تنظيم قراردادهاي تيپ/

* ظاهرا در نشست اخير با تهيه‌كنندگان، اداره كل به عنوان حكم ميان موسسات و تهيه‌كنندگان انتخاب شده است در اين زمينه توضيح بفرمائيد؟
- در اين ديدار دوستان تاكيد داشتند كه موسسات ويدئو رسانه هنگام عقد قرارداد با تهيه‌كنندگان حتما اداره كل همكاري‌هاي سمعي و بصري را به عنوان حكم (داور) در قراردادهاي خودشان ذكر كنند تا اگر احيانا به اختلاف و تعارضاتي رسيدند حكمي مثل اداره كل همكاري‌هاي سمعي و بصري بتواند به مشكل رسيدگي كند.
همچنين دوستان گفتند در بعضي از نمونه كارهايي كه به بازار عرضه شده است نام تهيه كننده اثر ايراني سهوا و يا مسامحتا در روي بسته‌هاي تبليغاتي ذكر نشده است كه از ما خواستند براي پاسداري از حقوق و هويت تهيه‌كنندگان سينمايي ايران روي اين موضوع تاكيد داشته باشيم كه در اقلام تبليغي ضمنا اسم تهيه كننده نيز شود.
البته يك پيشنهاداتي هم شد كه يك قراردادهاي تيپ و يا متحدالشكل را با توافق اداره كل سمعي و بصري، موسسات ويدئو رسانه و شوراي عالي تهيه‌كنندگان تهيه كنيم كه قراردادها بتوانند با يك وحدت رويه‌اي مواجه شوند و پاره‌اي از اختلافات كه تاكنون بوده است كم‌تر ديده شوند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما