اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارشی کامل از جدول بندی اکران تا 60 فیلمی که در اولویت اکران قرار دارند

 

در حالى كه موافقان و مخالفان طرح جدول اكران فيلم ها كه از سوى اداره نظارت و ارزشيابى تدوين شده، همچنان نظرات متفاوتى را بيان مى كنند، برخى معتقدند با شرايط موجود چاره اى جز دخالت دولت باقى نمانده بود. اختلافات ميان سينماگران درخصوص مناسبات اكران، سال‎هاست همچنان به قوت خود باقى است. بحث كهنه مافياى اكران اعمال نفوذ برخى تهيه كنندگان در تعيين فيلم‎ها براى نمايش عمومى و قائل شدن حقى ويژه براى معرفى جهت زمان اكران مناسب درست يا غلط در همه اين سال‎ها دنبال شده است. در ماه‎هاى اخير نيز شوراى صنفى نمايش بدون داشتن رييس فعاليت خود را دنبال مى‎كرد و شايد مجموعه اين عوامل باعث شد تا مديران سينما تصميم بگيرند براى سامان بخشيدن به وضعيت اكران جدولى زمان بندى شده را طراحى كنند. نكته هاى كه ذكر آن ضرورى به نظر مى‎رسد، لزوم در نظر گرفتن ديدگاه هاى سينماگران است. به خصوص سينماگرانى كه از تجربه كارصنفى بالايى برخوردارند و بخصوص در حوزه اكران داراى تخصص هستند. ورود دولت به مناسبات اكران، بدون در نظر گرفتن بدنه سينما بعيد است بتواند به چشم انداز مطلوبى دست يابد. طرح تنظيم جدول اكران سينماها پس از تأييد معاون امور سينمايى، از اواخر تير اجرايى خواهد شد.


 

 

ابراهیم اصغری

ابراهيم اصغري تهيه‌كننده سينما در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس درباره طرح جديد جدو‌ل‌بندي اكران سينمايي كه قرار است در تعامل معاونت سينمايي با شوراي صنفي نمايش به اجرا درآيد، اظهارنظر كرد.
وي گفت: به نظرم ورود و دخالت معاونت سينمايي در بحث اكران فيلم‌هاي ايراني و در واقع برنامه ريزي براي ارائه جدول فيلم‌ها، در كل مفيد و اجراي آن به نفع سينماي ايران است.

 

تهيه‌كننده «به كبودي ياس» گفت: هرچند شايد در كوتاه مدت چنين طرح‌هايي نتواند به خوبي به اجرا درآيد ولي اگر درست انجام شود، خصوصا اگر فيلمي كه در اولويت قرار مي‌گيرد، براساس استانداردهاي سينما و مخاطبين، كاملا كارشناسي شده باشد و در يك پروسه اكران،‌برنامه به سمت اين هدف پيش برود كه دايره گسترده‌تري از سلايق مخاطبان جذب سينما شوند، اين تحول نتيجه‌بخش خواهد بود.
وي ادامه داد: در ماه‌هاي اخير اكثر مخاطبان فيلم‌هاي طنز سينمايي به دليل رقابتي كه در توليد و پخش فيلم طنز و كمدي و نمايش همزماني آنها در سينماها به وجود آمده، ريزش كرده‌اند. البته اين را بايد در نظر گرفت كه گرچه از تعداد مخاطبان فيلم طنز كاسته شده، اما مخاطبان علاقه‌مند به فيلم‌هايي در ژانرهاي ديگر نيز نمي‌توانند كارهاي مورد علاقه‌ خود را در سينماها ببينند.
وي اظهار داشت: اگر اجراي جدول اكران فيلم‌هاي ايراني باعث شود كه همه مخاطبان سينما با سلايق مختلف بتوانند در يك فصل فيلم‌هاي مورد علاقه خود را روي پرده سينما ببينند، مسلما طرح مفيدي براي سينماي ايران خواهد بود.

 

عباس رافعي:اين حداقل كاري است كه دولت مي تواند انجام دهد

عباس رافعي گفت: به عنوان يك تهيه كننده سينما از وضع موجود اكران فيلم ها در سينماي ايران راضي نيستم، چرا كه احساس م يكنم عدالت در مورد اكران تمامي فيلم ها به درستي رعايت نمي شود. توضيح داد: شايد طرحي كه اداره « باني فيلم » رافعي به خبرنگارارزشيابي و نظارت در مورد اكران فيل م ها ارائه داده يك طرح ايد هآل نباشد يا جامعه سينمايي نسبت به دهه 60 تغيير كرده باشد كه ما بخواهيم همان نسخه را براي امروز سينما هم بپيچيم و به عنوان دارو و درمان اكران فيل مها استفاده كنيم، اما به نظر من اين حداقل كاري استكه دولت مي تواند انجام دهد.او افزود: اين حركت دولت يعني يك واكنش، يعني يك عكس العمل در مورد وضع بد موجود اكران فيلم ها. رافعي گفت: من نمي دانم در اجرا اين طرح چه سرنوشتي پيدا خواهدكرد، چون سينماداران و تهيه كنندگان خاص به يك سري فيلم ها ودفترهاي پخش كننده عادت كرده و روابط خاصى داشتند. نمي دانم دراين جنگ چه كسي پيروز مي شود، اما احساس مي كنم اين حركت بهتراست از دست روي دست گذاشتن و نگاه كردن به نابودي سينماي ايران.من نمي توانم خوش بين باشم و البته نم يخواهم بدبين هم باشم، چونخوب و بد اين حركت را زمان مشخص مي كند.

 

 

سجادپور: جدول‌بندي توزيع و اكران فيلم‌ها پس از تصويب وزارت ارشاد، اجرايي مي‌شود

 
 
 

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي بعد از آن جلسه در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: جلسه‌ بسيار خوب و نسبتا طولاني بود كه همه اعضاي شوراي صنفي حضور داشتند و قرار شد پيشنهادات تكميلي از صنوف مختلف اخذ شود تا در نهايت به اطلاع صاحبان فيلم برسد. وي هدف از اجراي اين طرح را سامان‌دهي در وضعيت اكران و ايجاد تنوع ژانرهاي مختلف برشمرد و افزود: با تنظيم اين جدول، مناسبت‌ها و گونه‌هاي مختلف در اكران رعايت خواهد شد و هدف اصلي رونق‌بخشيدن به اقتصاد سينما و توجه به قشر قهر‌كرده با سينما است. سجاد‌پور درباره‌ي زمان اجراي اين طرح اظهار داشت: علاقه‌مند بودم تا اواخر خرداد‌ماه اين جدول اجرايي مي‌شد، اما كار فرآيند پيچيده‌اي دارد و اميدوارم به زودي بعد از آنكه جدول نهايي به تصويب آقاي شمقدري رسيد اجرايي شود. به گفته‌ي مدير اداره‌ي نظارت و ارزشيابي؛ اولويت اول اين طرح با فيلم‌هايي است كه فرم حضور در جشنوار فجر را پر كرده‌اند و به‌ويژه فيلم‌هايي كه در بخش مسابقه حضور داشتند، است و در ادامه فيلم‌هايي كه قابليت جذب مخاطب عام و خانواده را داشته باشند.

 
 
 

وي افزود: با اين وضعيت فكر مي‌كنم سال آينده هم جدول اكران توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي تنظيم شود تا وضعيت اكران سروسامان پيدا كند. در واقع ما از صنف خواستيم كه اين موضوع را حل كند، اما به خاطر حواشي كه برايشان پيش مي‌آمد، دخالت نكردند و ما ناچارا وارد شديم. سجاد‌پور درباره نقش شوراي صنفي در اكران گفت: شورا وظايف قبل را انجام مي‌دهد و به عنوان بزرگترين مرجع اجراي اكران، در كنار ما خواهد بود. مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي در پايان به ايسنا گفت:با مشخص‌شدن اين جدول، اكران فيلم‌ها تا پايان سال مشخص خواهد شد.

 

علی سرتیپی: طرح ارائه شده از سوي آقاي سجاد‌پور براي تنظيم جدول اكران مبهم است.

سخنگوي شوراي صنفي نمايش بعد از جلسه‌ي اعضاي اين شورا با مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد به ايسنا گفت: در اين جلسه در خصوص ضرورت تنظيم جدول بحث و تبادل‌نظر شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را مطرح كردند، در نهايت قرار شد اين جدول از سوي اداره كل نظارت و ارزشيابي ارائه شود تا شورا جمع‌بندي نهايي را داشته باشد. به گفته‌ي سرتيپي قرار شد اين جدول تا هفته آينده ارائه شود.

 

محمد نيك‌بين: بهتر است دولت به جاي حل مشكل اكران، مشكل كمبود سالن سينما را حل كند.

اين تهيه‌كننده اظهار داشت: چيزهايي كه الان در خصوص تنظيم جدول اكران توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي مطرح مي‌شود، چيزي است كه ما خيلي وقت پيش از آن گذشته‌ايم و قرار شده بود چنين مواردي از دست دولت خارج و به بخش خصوصي سپرده شود كه طرح اين مسئله جديد با خصوصي‌سازي مغايرت دارد. وي ادامه داد: با اجراي اين كار ممكن است مشكل تا دو، سه ماه آينده حل شود، اما براي طولاني مدت نمي‌تواند راهگشا باشد و من موافق آن نيستم. اين تهيه‌كننده خاطرنشان كرد: وقتي ما با كمبود سالن مواجه هستيم بهتر است دولت وارد اين حوزه‌ها شود و سرمايه‌گذاري كند و مسئله‌ي سخت‌افزاري سينما را با كمك بخش خصوصي حل كند و تا كمبود سالن برطرف نشود، در اكران مشكل خواهيم داشت و از اين موضوع هميشه صدمه ديده‌ايم.

 

امير سمواتي: وقتي سر يك كلاس خود بچه‌ها رعايت انضباط را نمي‌كنند، نياز به مبصر پيدا مي‌شود.

اين تهيه‌كننده در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ي ارزيابي‌اش پيرامون خبرهايي مبني بر تنظيم جدول اكران اظهار داشت: متأسفانه در دوره‌هاي گذشته شرايطي ايجاد شد كه دفاتر پخش به دليل روابط ناسالم‌شان، مانيفست سينمايي مي‌دادند و اگر به فيلم‌هايي كه در يكي دوسال اخير اكران شده نگاه كنيم، سرنخ اين منافع مالي مشخص خواهد شد. وي ادامه داد: اگر چيزي به عنوان سينماي سخيف و سطح پايين مطرح است، دقيقا نشأت‌گرفته از همين نگاه پخش‌كنندگان محترم است و در اين شرايط كه فيلم‌هاي سينماي ايران براي گرفتن اكران مجبورند با تله‌فيلم‌هاي تلويزيون و تله‌ سوپرماركت‌هاي نمايش خانگي مبارزه كنند، ظاهرا تنها راه نتيجه گرفتن از اين وادي داشتن مبصر است. اين تهيه‌كننده كه «باغ قرمز» را آماده اكران دارد، گفت: البته طبيعي است اين مبصر هم به منابع خودش در حوزه سينماي دولتي توجه خواهد نمود. سمواتي به پخش تخصصي «آبي» اشاره كرد و اظهار داشت: ما اين پخش را در سال 85 از طريق مجمع سينماي كودك و با توصيه‌هاي دولت بر مبناي كمك در اكران اينگونه فيلم‌ها تأسيس كرديم كه پس از چندسال به دليل عدم حمايت‌هاي دولت، كم‌جان‌بودن آثار كودك و نوجوان و دليل عمده اينكه ديگر شركت‌هاي پخش ترجيح نمي‌دادند، شركت‌هايي با عنوان پخش تخصصي تشكيل شود با نامه مستقيم از سوي ارشاد تعطيل كرديم. تهيه‌كننده «كافه ترانزيت» و «نفس عميق» ادامه داد: حالا بعد از سه سال مي‌بينيم دوباره دولت به عنوان به‌ اصطلاح صاحب سينما وارد كار مي‌شود و اميدوارم تجربه پخش تخصصي «آبي» سينماي كودك و نوجوان‌كه در زمان تأسيس خود، تعريف و تمجيد دولتي را همراه داشت، در حضور مجدد تمام و كمال دولت در عرصه پخش در حد حرف نباشد.

 

و اما 60 فیلمی که در اولویت اکران معرفی می شوند فیلم هایی هستند که در جشنواره بیست و هشتم فجر حضور داشته اند و هنوز اکران نشده اند.

 

1- «آناهيتا» به كارگرداني عزيزالله حميدنژاد و تهيه‌كنندگي عزيزالله حميدنژاد و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
2- «بيداري روياها» به كارگرداني محمدعلي باشه‌آهنگر و تهيه‌كنندگي علي آشتياني‌پور و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
3- «پرسه در مه» به كارگرداني بهرام توكلي و تهيه‌كنندگي جواد نوروزبيگي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
4- «پرواز مرغابي‌ها» به كارگرداني علي شاه‌حاتمي و تهيه‌كنندگي علي شاه‌حاتمي
5- «پسر آدم دختر حوا» به كارگرداني رامبد جوان و تهيه‌كنندگي سعيد حاجي‌ميري
6- «ترانه كوچك من» به كارگرداني مسعود كرامتي و تهيه‌كنندگي سعيد شاهسواري
7- «چهل سالگي» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي عليرضا رئيسيان
8- «خواب‌هاي دنباله‌دار» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي پوران درخشنده
9- «سنگ اول» به كارگرداني ابراهيم فروزش و تهيه‌كنندگي سيما فيلم
10- «شب واقعه» به كارگرداني شهرام اسدي و تهيه‌كنندگي سيداحمد ميرعلايي
11- «شكارچي شنبه» به كارگرداني پرويز شيخ‌طادي و تهيه‌كنندگي مجيد اسماعيلي
12- «شكلات داغ» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي حامد كلاهداري
13- «صبح روز هفتم» به كارگرداني سيدمسعود اطيابي و تهيه‌كنندگي صدرا عبداللهي و شبكه جهاني سحر
14- «طبقه سوم» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه‌كنندگي عليرضا قاسم‌خان
15- «عصر روز دهم» به كارگرداني مجتبي راعي و تهيه كنندگي منوچهر محمدي
16- «كيميا و خاك» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي عباس رافعي
17- «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني و تهيه‌كنندگي مجتبي فرآورده
18- «نفوذي» به كارگرداني احمد كاوري و مهدي فيوضي و تهيه‌كنندگي جمال شورجه و حسن عليمرداني
19- «يك گزارش واقعي» به كارگرداني داريوش فرهنگ و تهيه‌كنندگي منوچهر شاهسواري
20- «برخورد خيلي نزديك» به كارگرداني اسماعيل ميهن‌دوست و تهيه‌كنندگي محمد خزاعي با مشاركت مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
21- «چراغ قرمز» به كارگرداني علي غفاري و تهيه‌كنندگي سعيد شرفي‌كيا و علي غفاري
22- «خاطره» به كارگرداني نادر طريقت و تهيه‌كنندگي حبيب اسماعيلي
23- «خانواده ارنست» به كارگرداني محسن دامادي و تهيه‌كنندگي سيد محسن طباطبايي‌پور و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
24- «ديگري» به كارگرداني مهدي رحماني و تهيه‌كنندگي محمدعلي نجفي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
25- «راز دشت تاران» به كارگرداني هاتف عليمرداني و محمد لطفعلي و تهيه‌كنندگي داريوش بابائيان
26- «سفر سرخ» به كارگرداني حميد فرخ‌نژاد و تهيه‌كنندگي مجيد مولايي
27- «سفر مرگ» به كارگرداني حسن آقاكريمي و تهيه‌كنندگي حسن آقاكريمي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
28- «فصل باران‌هاي موسمي» به كارگرداني مجيد برزگر و تهيه‌كنندگي منوچهر شاهسواري
29- «كارناوال مرگ» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي حبيب‌الله كاسه‌ساز
30- «لطفا مزاحم نشويد» به كارگرداني محسن عبدالوهاب و تهيه‌كنندگي محمد احمدي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
31- «مقلد شيطان» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي افشين صادقي
32- «نخودي» به كارگرداني جلال فاطمي و تهيه‌كنندگي فرشته طائرپور
33- «زندگي» به كارگرداني جليل سامان و تهيه كنندگي شبكه 4 سيما (همايون عطاردي)
34- «بدرود بغداد» به كارگرداني مهدي نادري نجف‌آبادي و تهيه‌كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
35- «زخم شانه حوا» به كارگرداني حسين قناعت و تهيه‌كنندگي حسن كلامي
36- «صد سال به اين سا‌ل‌ها» به كارگرداني سامان مقدم و تهيه كنندگي مرتضي شايسته
37- «محفل ايكس» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي حبيب كاوش
38- «معبد جان» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي محمد درمنش
39- «فاصله» به كارگرداني كامران قدكچيان و تهيه‌كنندگي حبيب الهياري
40- «ناسپاس» به كارگرداني حسن هدايت و تهيه‌كنندگي سيدمحسن جاهد
41- «همبازي» به كارگرداني غلامرضا رمضاني و تهيه‌كنندگي مهدي كريمي
42- «يوسف پيامبر (ع)» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي فرج‌الله سلحشور
43- «آتشكار» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي محسن اميريوسفي
44- «زم‌هرير» به كارگرداني علي روئين‌تن و تهيه‌كنندگي سيدضياء هاشمي
45- «سايه وحشت» به كارگرداني عماد اسدي و تهيه‌كنندگي علي‌اكبر ثقفي
46- «افراطي‌ها» به كارگرداني جهانگير جهانگيري و تهيه‌كنندگي داريوش باباييان
47- «از ما بهتران» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي مهرداد فريد
48- «بادهاي بهاري» به كارگرداني علي قوي‌تن و تهيه‌كنندگي عليرضا شجاع‌نوري
49- «خاله سوسكه» به كارگرداني نادره تركماني و تهيه‌كنندگي
50- «زمزمه با باد» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي شهرام عليدي
51- «باغ قرمز» به كارگرداني و تهيه‌كنندگي امير سمواتي
52- «پشت در خبري نيست» به كارگرداني شبنم عرفي‌نژاد و تهيه‌كنندگي كيانوش عياري
53- «ترانه كوچك من» به كارگرداني مسعود كرامتي و تهيه‌كنندگي سعيد شاهسواري
54- «حوالي اتوبان» به كارگرداني سياوش اسعدي و تهيه‌كنندگي سيدغلامرضا موسوي
55- «پاداش» به كارگرداني كمال تبريزي و تهيه‌كنندگي مهدي كريمي
56- «چيزهايي هست كه نمي‌داني» به كارگرداني فردين صاحب‌زماني و تهيه‌كنندگي منيژه حكمت و با مشاركت مركز گسترش سينماي مستند تجربي
57- «بيداري» به كارگرداني فرزاد موتمن و تهيه‌كنندگي سعيد حاجي‌ميري
58- «بي‌خوابي» به كارگرداني محمدجعفر باقري‌نيا‌ و تهيه‌كنندگي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و حبيب‌الله صحرانورد
59- «سينما سوخته» به كارگرداني مهرشاد كارخاني و تهيه‌كنندگي سعيد هاشمي
60- «آدمكش» به كارگرداني رضا كريمي و تهيه‌كنندگي محمو پوستي

به گزارش فارس، از فيلم‌هاي حاضر در بخش مسابقه سينماي ايران بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر كه هنوز موفق به اكران نشده‌اند، مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

«پاي پياده» به كارگرداني فريدون حسن‌پور و تهيه‌كنندگي علي لدني
«هفت و پنج دقيقه» به كارگرداني محمدمهدي عسگرپور و تهيه‌كنندگي محمدرضا تخت‌كشيان
«مي‌زاك» كارگردان به كارگرداني حسينعلي ليالستاني و تهيه‌كنندگي جهانگير كوثري و بنياد سينمايي فارابي
«دوزخ، برزخ، بهشت» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه‌كنندگي سعيد شاهسواري و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي
«زماني براي دوست داشتن» به كارگرداني ابراهيم فروزش و تهيه‌كنندگي سيدعليرضا سبط‌احمدي
«زادبوم» به كارگرداني ابوالحسن داوودي و تهيه‌كنندگي ابوالحسن داوودي
«صندلي خالي» به كارگرداني سامان استركي و تهيه‌كنندگي عليرضا شجاع‌نوري و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي

** توضيح ضروري:
1- برخي از فيلم‌هاي فوق بر اساس قواعد و تصميمات جديد قرار است در شبكه نمايش خانگي توزيع شوند.
2- برخي ديگر از فيلم‌هاي مانده از جشنواره‌هاي فيلم فجر را نيز مي‌توان به اين دست فيلم‌ها اضافه كرد.

 

منبع: فارس و ایسنا

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما