اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

با تاکید بر همدلی و همفکری، آيين گشايش داوري چهاردهمين جشن خانه سينما برگزار شد

 

 

به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی خانه سینما مراسم گشايش داوري چهاردهمين جشن خانه سينما با حضور داوران بخش هاي مختلف اين جشنواره و روسای اصناف سينمايي در رستوران تماشا در محل ساختمان ميلاد نور واقع در شهرك غرب برگزار شد.

 

 

كامران ملكي در ابتداي اين جلسه با تشكر از شركت مدعوين در اين مراسم اظهار داشت: يكي از لذت بخش ترين ايام سال براي اهالي سينما، ايام برگزاري جشن بزرگ سينماي ايران است كه موجب مي شود تا همه سينماگران گرد هم برای هدفی واحد که اعتلای سینماست جمع شوند.

 

وي افزود : امسال با وجود همه فشارها ، تحريم های مالی و ناهماهنگي هايي كه وجود داشت و شايد خيلي ها فكر مي كردند كه به اين ايام نرسيم قرار است كه چهاردهمين جشن بزرگ خانه سينما برگزار و ما کنار یکدیگر باشیم.

 

 

 

 

در ادامه اين مراسم فرهاد توحيدي دبير چهاردهمين جشن خانه سينما به ايراد سخنراني پرداخت و  مراسم گشايش داوري جشن را اعلام كرد وي در ابتدا گفت : خوشحالم كه از امشب تا دو ماه و اندي ديگر شرب مدام می دوستی و رفاقت دارم . جشن امسال حداقل به لحاظ كمي وسيع تر از سال گذشته برگزار مي شود. كساني كه در سال گذشته در همه بخش ها فرم شرکت پركرده بودند امسال به آثار جديد اضافه شدند و مورد قضاوت قرار مي گيرند و عملا با يك جشن دوسالانه روبرو هستيم.

 

توحيدي تصريح كرد : انتخاب كانديداي بهترين فيلم منوط شده به اينكه كانديداها در 4 رشته موفق به نامزدي دريافت تنديس شده باشند و از اين 4 رشته نامزدي حتما دو نامزدي آنها در يكي از 5 رشته فيلمنامه ، كارگرداني ، تدوين ، بازيگري و تصويربرداري باشد.

 

توحيدي با اشاره به تاكيدات سیدمحسن هاشمي معاون اجرايي خانه سينما تذكر داد: داوران ما داوران صنفي هستند اما راي ما بايد سينمايي باشد و نه صنفی.

 

توحيدي در پاسخ به انتقاد برخي افراد در مورد اينكه وي دو دوره به عنوان دبير جشن معرفي شده است گفت : جشن سيزدهم به معناي داوری برگزار نشد و ما صرفا يك جشن غير رقابتي داشتیم و فكر نمي كنم دبير يك و نصف جشن بودن به جايي بر بخورد! وي افزود : دوستان دولتي خيلي خوشحال بودند و مي گفتند كه طرف قادر به برگزاري جشن نيست. در ميان انتقاداتي هم كه صورت گرفته يك مورد حرف حسابي هم پيدا نشد و حتي شهامت امضاي مطالبشون را هم نداشتند. به عنوان مثال يك نامه بدون امضاء در صندوق پستي من در خانه سينما انداختند كه امضائ نداشت . نامه اي كه هيچ نقد سازنده اي در آن نبود و صرفا در جهت تخريب  و ترور شخصيت صورت گرفت.

 

توحيدي  به طنز  نوشته ای را كه به سبك سعدي شيرازي نوشته بود را با اعلام اینکه کسی در صندوق پستی ش در خانه سینما انداخته قرائت كرد:

 

"دبیری را دیدم که یکصدو پنجاه فیلم سینمایی و دوهزار مستند و کوتاه و پویا نمایی در انبان داشت و دوصد داور زبده ی آماده ی کار که اهل صنف بودند و داوری صنفی اما جانب انصاف داشتند و از روی غیرت سینمایی تندیس هبه می دادند نه از روی حب و بغض

 

شبی در کوچه ی سمنان مرا به حجره ی خویش در بیت سینما در آورد و همه ی شب نیارمید از سخنهای پریشان گفتن که نیابت بیت سینما در جیب قبایم هست و حکم ریاست مادام العمر حلقه کُتّابم در جیب دیگر و کلید گنج خانه ی فیلمنامه زیر بالش خواب . گاه گفتی خاطر شهر فرشتگان دارم که هوایی خوش است باز گفتی نه ، که دریای سیاست مشوش است . حکیما! سفری دیگرم در پیش است که اگر آن کرده شود . بقیت عمر خویش به گوشه بنشینم . گفتم آن کدام سفرست ؟ گفت فیلم سیاه نمایی خواهم بردن به ساحل کن که شنیدم قیمتی عظیم دارد و از آنجا نخل طلا خواهم بردن به برلن و خرس برلنی به ونیز و شیر ونیزی به لوکارنو و یوزپلنگ لوکارنو وی به مونترال و از آن بلاد بادبان به مسکو کشم و از آنجا برق ذرّوی به پارس برم ، زان پس ترک دبیری کنم و در کنج  بیت سینما بنشینم . انصاف از این ماخولیا چندان فرو گفت که بیش طاقت گفتنش نماند . گفت حکیما تو هم سخن بگوی  از آنها که دیده ای و شنیده ای گفتم:

 

آن شنید ستی که در دوران دور               بُد دبیری که نگون شد از غرور

گفت ای مست دبیری مدام                     باش تا روزی تو هم افتی به زور"

 

 

در ادامه ، كامران ملكي مشاور رسانه ای مدیر عامل و دبیر هیات مدیره خانه سینما گفت : تعدادی از دوستان سينمایی خيلي دوست نداشتند كه امسال آقاي توحيدي به عنوان دبير جشن باشند به اين دليل كه همه با توجه به وضعيت موجود يك احساس نگراني و تاسف داشتند. دیگران پارسال اصرار داشتند كه جشن برگزار شود اما امسال اصرار مي كردند كه جشن را برگزار نكنيم.

 

وي ادامه داد که:  نمايش بخش مستند و كوتاه به طور همزمان از روز دوشنبه 14 تير ماه در سالن يك و دو خانه سينما آغاز مي شود و بخش سينمایي هم از روز سه شنبه 15 تير ماه در سالن نمايش خانه سينما افتتاح مي گردد.

 

مهمد مهدي عسگر پور مدير عامل خانه سينما آخرين سخنران اين مراسم بود. وي با تشکر از حضور داوران بخش هاي مختلف در اين مراسم اظهار داشت: شوراي تدوين جشن سينمای و از همه بیشتر آقای منصوری تلاش كرد تا اين جشن براي هميشه صاحب يك آيين نامه اي شود پایدار. اميدوارم كه با تثبيت شدن اين آيين نامه شاهد برگزاري جشني باشكوه و قانونمند تر در سالهاي آتي باشيم. وي افزود : همه چيز آماده است تا شاهد ساختاري منظم و منسجم در آيين ها و جشنواره هاي سينمايي باشيم تا جشن هاي ما به محل اختلاف و نزاع تبديل نشود. وقتي به كارهايي كه در سي سال اخير در سينماي ايران و از جمله جشن هاي سينماي صورت گرفته نگاه مي كنيم بيشتر دلمان مي گيرد كه چرا قدر اين دستاوردها دانسته نمي شود و حمايت لازم از برگزاري چنين جشن هاي صورت نمي گيرد و ما هميشه بايد به حداقل ها بسنده کنیم.

 

عسگرپور يادآور شد كه اعضاي خانه سينما بايد قدر اين دور هم بودن ها را بدانند و تلاش كنند كه اين همدلي و همكاري همواره حفظ شود چرا كه همه شرايط محيا است تا اين جمع های ارزشمند از هم بپاشد وی ادامه داد در. مديران دلسوزي داريم كه دارند پدر سينما را در مي‌آورند. البته از روي ناآگاهي و عدم تسلط اين اتفاق دارد مي‌افتد پس ما بيش از هر زمان ديگري به همدلي و همكاري و اینده نگری  و به با هم  بودن نيازمنديم.  

 

شايان ذكر است اين مراسم در ساعت 11 شب با صرف شام به پايان رسيد. 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما