اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

راجر ایبرت یکی از بزرگ‌ترین و شهیرترین ریویونویسان سینما درگذشت

 

راجر ایبرت منتقد سرشناس آمریکایی در هفتاد سالگی بر اثر عوارض ناشی از سرطان تیروئید ساعاتی پیش (پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه) درگذشت.


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، راجر ایبرت منتقد شیکاگو سان تایمز که نزدیک به نیم قرن در عرصه نقد فیلم فعالیت داشت، اولین منتقدی بود که توانست برنده جایزه پولیتزر (معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا) شود. ایبرت با ریویوهای دوست داشتنی خود توانست مخاطبان فراوانی را در سطح بین‌المللی بدست آورد و یکی از بهترین‌ها در عرصه ریویونویسی فیلم و حوزه ژورنالیست شناخته می‌شد.


راجر ایبرت از سال 2002 با سرطان غده تیروئید مبارزه می‌کرد و در چند سال اخیر درصحبت کردن با مشکلات مختلفی روبه‌رو بود؛ اما تا آخرین لحظات زندگیش دست از ریویونویسی برنداشت. در همین ماه اخیر بازگردان ریویوی او بر فیلم زندگی پای در آکادمی هنر منتشر شد. آخرین برنامه تلویزیونی که نام او را با خود داشت مجموعه «راجر ایبرت برنامه در سینما را تقدیم می‌کند» تولید شبکه «پی‌بی‌اس» بود که او در آن با یک چانه مصنوعی حضوری کوتاه داشت و مسئولیت نقد فیلم‌ها بر عهده منتقدان دیگر بود.


آگیره خشم خدایان ساختة ورنر هرتزوگ بهترین فیلم تمام دوران راجر ایبرت در رأی گیری نشریه سایت اند ساوند بود و پس از آن اینک آخرالزمان (فرانسیس فورد کاپولا)، همشهری کین (اورسن ولز)، ده فرمان (کریستف کیشلوفسکی) و زندگی شیرین (فدریکو فلینی) قرار داشتند؛ اما او همشهری کین را مهم‌ترین فیلم تاریخ سینما می‌دانست. جدایی نادر از سیمین از نگاه ایبرت جزء ده فیلم برتر از 2002 تا 2012 قرار گرفت.


ایبرت پس از آخرین عمل جراحی‌اش خود می‌دانست به مرگ خیلی نزدیک شده است و در کتابچه روزنوشته‌هايش در يادداشتي با نام آرام به آن شب خوش برو مي‌نويسد: «مي‌دانم كه مرگ به من نزديك شده. من از مرگ نمي‌ترسم، چون مرگ چيزي ندارد كه آدم از آن بترسد. فقط اميدوارم وقتي به مرگ نزديك شدم تا آن‌جا كه ممكن است كمتر درد بكشم. چيزي كه بابت آن شاكرم، هوش و زندگي و عشق و حيرت و خنده است. نمي‌شود گفت زندگي چيز جالبي نبوده. خاطرات عمر من چيز‌هايي بوده كه از سفر زندگي‌ام به دست آورده‌ام.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما