اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مجسمه‌های جاما پِلِنزا در موزه‌ی تمپا

 

موزه‌ی هنر تمپا نمایشگاه بزرگی از مجسمه‌های هنرمند مطرح بین‌المللی اسپانیایی، جاما پِلِنزا، برگزار نموده است. این نمایشگاه با عنوان «چشم‌انداز انسانی»، چیدمان‌هایی از مجسمه‌، در فضای داخلی و خارجی، و کارهای روی کاغذ را شامل می‌شود. جاما پِلِنزا، یکی از پیشروترین مجسمه‌سازان دنیا است که بیش از ۳۰ پروژه را در سراسر جهان در شهرهایی نظیر شیکاگو، نیویورک، دوبی، لندن، توکیو و… به انجام رسانده است. در طول ۲۵ سال گذشته، هنرمند مجموعه‌ آثاری را در کارگاه خود و حوزه‌ی عمومی تولید کرده است. با ترکیب مواد مرسوم مجسمه‌سازی (شیشه، فولاد، برنز، آلومینیوم) با مدیوم‌های نامرسوم (آب، نور، صوت و ویدئو)، و با استفاده‌ی گه‌گاهی از متن، هنرمند کارهایی مرکب از انرژی و روانشناسی می‌آفریند.

 
به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت موزه تمپا، کارهای پلنزا اشکال متفاوتی به خود می‌گیرند و برای برانگیختن احساس و دغدغه‌های روشنفکرانه خلق شده‌اند. با قرار‌دادن دوگانگی‌های کانسپچوال در کارش (درون/بیرون، جلو/عقب، نور/تاریکی)، هنرمند می‌کوشد تا با بازدیدکنندگان به شکل بی‌واسطه ارتباط برقرار کند. اغلب، مشارکت مخاطب، یا رابطه‌ی شی هنری/مخاطب، چیزی است که کار پلنزا را تکمیل می‌کند.

 

جاما پلنزا، متولد ۱۹۵۵ در بارسلونا، همچنان در زادگاهش مشغول به زندگی و کار است. وی جوایز متعددی کسب کرده است؛ از جمله جایزه‌ی ملی هنرهای بصری اسپانیا و جایزه‌ی هنرهای بصری ولاسکز. پلنزا سوژه‌ی جدیدترین قسمت «ایده‌های درخشان» است؛ مجموعه‌ای ویدئویی محصول بلومبرگ نیوز که به هیجان‌انگیزترین و تحسین‌شده‌ترین هنرمندان دنیای امروز می‌پردازد. پلنزا سابقه‌ی تدریس در بوزار پاریس و مدرسه‌ی هنر انستیتو شیکاگو را دارد. اثری با عنوان The Crown Fountain که در ۲۰۰۴ در پارک هزاره‌ی شیکاگو رونمایی شد، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های هنرمند تا به امروز است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما