اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تجربیات صوفیانه در عکس‌های مایمونا گوئِرِزی

 

 

 گالری Stux + Haller از برگزاری دومین نمایشگاه آثار مایمونا گوئِرِزی با عنوان «سکونت‌گاه‌های مقدس» خبر داد.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری، این نمایشگاه منتخبی از عکس‌ها و مجسمه‌هایی از مجموعه‌ی جدید هنرمند را در معرض دید قرار می‌دهد.

 

گوئِرِزی، به عنوان یک هنرمند متولد ایتالیا که پس از زندگی در سنگال به اسلام گرویده است، دورنمایی عمیق از عقاید صوفیانه را درباره‌ی نوع بشر در نسبت با ابعاد عارفانه‌ی درونی‌اش ارائه می‌دهد. تصاویر گوئِرِزی روایاتی دقیق با صحنه‌پردازی‌های روان هستند؛ فهمی از طبیعت مشترک انسانی ما، ورای مرزهای روانی، فرهنگی و سیاسی. استعاره‌های تکرار شونده‌ در کار او همچون شیر، نور، حجاب، درختان و تضاد سیاه و سفید، شناختی در مورد ویژگی‌های وحدت بخش صوفی‌گری اسلامی ایجاد می‌کند.

 

عکس‌های او اغلب پیکره‌های رازآمیز از افریقای اسلامی را به عنوان راهنمایان معنوی و نمادهای اجدادی به تصویر می‌کشند. ترکیب معنویت و اصل و نسب، اروپا و افریقا و مسیحیت و اسلام، در نهایت انعکاس استقبال هنرمند از جهانی‌سازی در هنر و زندگی است. ما اغلب در مورد یک جامعه‌ی بین‌المللی جهانی صحبت می‌کنیم، اما معدود کسانی واقعا جهان درهم تنیده‌ی ما را به شکلی بی‌نقص نظیر گوئِرِزی انعکاس می‌دهند. پیکرهای گوئِرِزی و صحنه‌های به نمایش درآمده، هنگامی که از دریچه‌ی لنز او دیده می‌شوند، جنبه جدیدی به خود می‌گیرند؛ یک حقیقت جهانشمول در مورد جامعه و روح. بدن آدمی در اینجا تبدیل به یک سکونت‌گاه مقدس می‌شود، یک مکان ملاقات برای انسانیت تا از نو کالبد رازآمیز مشترکش را کشف کند.

 

مایمونا گوئرزی (متولد ۱۹۵۱) در حوزه‌های عکس، مجسمه، ویدئو و اینستالیشن فعالیت دارد و آثارش در بی‌ینال‌ ونیز و داکیومنتا به نمایش درآمده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما