اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

اجرای آثار گرافیتی، در ساختمانِ در شرف تخریب در برلین

 

ممکن است ساختمان قدیمی و در شرف تخریب بانکی در مرکز یک منطقه‌ی خرید، محل نامحتملی برای یک گالری هنری به نظر برسد، اما در برلین (پایتخت مسلم هنر شهری اروپا)، حدود ۱۶۵ هنرمند خیابانی همفکر، این ساختمان پنج طبقه را با آثار خود مزین کرده‌اند. نتیجه‌ی آن انفجار رنگ و طیف متنوعی از سبک‌هاست؛ با نقاشی‌های دیواری و چیدمان‌هایی که ده هزار متر مربع را می‌پوشانند، و تا زمان آغاز بکار عملیات تخریب، به صورت رایگان در معرض دید عموم خواهند بود.


هنرمندانی از ۱۷ کشور در این پروژه مشارکت داشته‌اند و هنرمندان ساکن برلین پر تعدادترین هستند. برای هر کدام از هنرمندان فضای خاصی در نظر گرفته شده است؛ دفاتر کار، راهروها، راه پله‌ها و حتی سرویس‌های بهداشتی. یکی از اتاق‌ها از کف تا سقف با آگهی‌های شخصی پوشانده شده که معمولا روی تیرهای چراغ برق یا دیوار خیایان‌های برلین دیده می‌شوند. در اتاق دیگری یک جفت پای سفالی عظیم وجود دارد، انگار غولی تازه روی سقف آن فرود آمده است، و یک اتاق تاریک هم شامل نقاشی‌هایی است که تنها با کمک چراغ قوه قابل دیدن هستند.

 

در کنار هنرمندان گمنام، هنرمندان با سابقه‌ هم آثاری را اجرا کرده‌اند؛ نظیرEl Bocho که مجموعه‌ی کارتونی Little Lucy و پرتره‌های مجموعه‌ی Citizenss او بخشی از منظر پایتخت هستند. یا هنرمندی مانند Emess که کارهایش غالبا شخصیت‌های سیاسی را در بر می‌گیرد. برای مطمئن شدن از این موضوع که بازدیدکنندگان تصاویر را در ذهن‌شان حک می‌کنند، اجازه‌ی عکاسی وجود ندارد. گروه برگزاری همچنین در مورد نشر تصاویر سختگیر هستند و رسانه‌ها تنها اجازه دارند از جزییات کارها عکاسی کنند نه نمای باز آنها. ماهیت ناپایدار نمایشگاه در روز افتتاحیه کمک زیادی به جذب انبوه بازدیدکنندگان نمود. ان بِنگراد، یکی از هنرمندان، می‌گوید مردم زیادی امروزه آثار هنری را در اینترنت می‌بینند بدون آن که از نزدیک آنها را تجربه کنند، «من فکر می‌کنم این خیلی خوب است که نمایشگاه به این شکل برگزار می‌شود، چرا که هر کسی بخواهد آن را ببیند باید شخصا بیاید و از نزدیک بازدید کند.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما