اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

عکاسی با الهام از سیاه چاله در مجموعه عکس‌های شریفیان

وحید شریفیان



اولین عکس منتشر شده از سیاهچاله منبع الهام تکنیک عکاسی وحید شریفیان بوده است.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، وحید شریفیان که عکاسی را از سال ۸۵ آغاز کرده و تجاربی چون عکاسی معماری و عکاسی تبلیغاتی را پشت سر گذاشته مجموعه جدیدش را برای آکادمی هنر ارسال کرده است که ترکیبی از نور و جاذبه است.



شریفیان در مورد این سبک چنین توضیح داده است: « این پروژه با الهام از عکسی که از سیاه چاله گرفته شده است ، انجام گردیده است. هنگامی که اولین تصویر شبیه سازی شده از سیاه چاله را دیدم به این فکر افتادم که چطور جاذبه باعث تجمع نور و جذب آن میشود. بعد از سال ها که اولین تصویر واقعی از سیاه چاله منتشر گردید مجددا باعث تلنگر به من شد و با چالشی مواجه شدم که  چطور میشود همچین کاری را با استفاده از نور و جاذبه انجام داد. این پروژه پس از هفته ها آزمون و خطا با ابزار های مختلف سرانجام به ثمر نشست و در مجموعه  "نور و جاذبه" ، 15 اثر به نمایش گذاشته شد . لازم به ذکر است به جز 5 اثر که با کمک فتوشاپ و ادغام لایه ها و الگوها بر روی یکدیگر به وجود آمده است . ما بقی الگوها به وسیله خود دوربین ثبت گردیده است. مدت زمان نوردهی در این سبک عکاسی، طولانی مدت بوده بین 3 تا 12 دقیقه در تصاویر مختلف میباشد در این مدت زمان  به نور اجازه داده شده تا تحت تاثیر گرانش زمین همگرا شود که در هر بار چرخش نور ، با محاسبات ریاضی و فیزیک و محاسبه دوره تناوب ، شعاع چرخش کوچکتر شده و دوره تناوب کوچکتر میشود تا در نهایت در نقطه مرکزی جمع گردد. دوره تناوب این کار نسبت به زمان متغیر است و همواره ثابت نیست دلیل این امر میتواند به جاذبه ای که از سمت زمین وارد میشود و اصطکاک هوا مربوط باشد. مانند پاندول ساعتی که با با تغییر انرژی جنبشی و پتانسیلی همراه است. در ابتدای کار برای شروع چرخش ، تمام انرژی منبع نور از جنس انرژی پتانسیلی است و با حرکت این انرژی به انرژی جنبشی و بالعکس تبدیل میگردد تا در نهایت در نقطه مرکزی جمع شود. حال برای ایجاد شکل های مختلف میتواند هنگام شروع حرکت ، انرژی جنبشی همراه با شتاب اولیه و جهت حرکت همراه باشد.  این پروژه تلفیقی از قوانین حاکم بر سیاره ی ماست ، محاسبات ریاضی و ایجاد شتاب اولیه برای پرتاب منبع نور... در هر شاخه ای مانند ریاضیات ، فیزیک و حتی نجوم که الهام بخش بنده بوده است میتوان قوانین حاکم بر آن را ثابت کرد».

در زیر سه نمونه از مجموعه عکس‌های این هنرمند را می‌توانید مشاهده کنید برای مشاهده در ابعاد بزرگتر روی آن‌ها کلیک کنید

وحید شریفیان  سیاهچاله  عکس های سیاهچاله

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما