اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

چرا پرتره‌های زنان باارزش‌تر از پرتره‌های مردان هستند؟

 

طبق ادعای مقاله‌ای که اخیرا در Bloomberg چاپ شده است پرتره‌های زنان هنر مدرن در حراجی‌ها باارزش‌تر از پرتره‌های مردان قلمداد می‌شوند و از این رو با قیمتی به مراتب‌ گزاف‌تر به فروش می‌رسند.


این ادعا را البته جرمیاه اورتز؛ مدیر بخش امپرسیونیسم و هنر مدرن حراجی ساتبی نیز تائید می‌کند. او معتقد است که در هنر مدرن بیشترین پرتره‌ها از روی چهره‌ی زنان خلق شده است. "اگر شما به تاریخ هنر [منحصراً نه هنر مدرن] نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که در طول تاریخ نیز هنرمندان نقاش زمانی که خواسته‌اند در فن پرتره کار کنند ناخوداگاه به سمت ترسیم چهره و فیگور زنان حرمت کرده‌اند" این را اورتز می‌گوید. 

 

با نگاهی گذار به ده تابلوی گران فروخته شده در حراجی‌ها مشهور جهانی در همین چند سال اخیر می‌توان بر صحت ادعای امثال اورتز مهر تائید زد. در این لیست مشخصا تابلویی که پیکاسو از زنان الجزایری کشیده در صدر جدول قیمت است. تابلوهای مودیلیانی -که اصولاً معروف بود به نقاش زنان- در جایگاه‌های بعدی هستند. البته همچنان باید اشاره کرد که دو تابلوی پرتره‌ از مردان در این لیست ده تایی پرفروش‌ها هست. یکی برای پیکاسو و دیگری سه لته ای از فرانسیس بیکن از جیم داین. تابلوهایی که البته در قیاس با قیمت تابلوهای پرتره‌ی زنان رقم چندانی ندارند و پایین تر از آن‌ها هستند. 

 

در هر صورت به نظر می رسد که این یک ادعای درستی باشد. اینکه پرتره‌ از زنان بسیار گران‌قیمت تر و باارزش‌تر از پرتره‌های مردان در حراجی های مشهور جهان قلمداد می‌شوند. امری که به نظر می رسد علل آن باید بیشتر از قبل مورد مداقه قرار بگیرد و واکاوی شود. امری که البته در مقاله‌ی مندرج در سایت Bloomberg چندان به آن پرداخته نشده است. 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما