اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گئورگ بازیلیتس رکورد خودش را می‌شکند!

 

 

یک شاهکار کمیاب از گئورگ بازیلیتس نقاش اکسپرسیونیست آلمانی به زودی در حراجی بزرگ ساتبی لندن انگلستان عرضه خواهد شد. صاحب نظران بر این اعتقادند که این اثر کمتر دیده شده‌ی بازیلیتس می تواند رکورد قبلی آثار او را در این حراجی بشکند. 


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی، هفتم ماه مارس (یعنی 5 روز دیگر) حراجی ساتبی لندن میزبان یکی از کمتر دیده شده ترین آثار گئورگ بازیلیتس نقاش اکسپرسیونیست آلمانی است. طبق گزارش آرت دیلی این حراجی برای فروش این اثر رقمی مابین 5 الی 8.5 میلیون دلار را در نظر گرفته است.

 

هانس جورج کرن در 23 ژانویه 1938 در دوچ باسلیتس/ساکسونی یا همان آلمان شرقی به دنیا آمد. پدرجورج معلم دبستان بود و خانواده اش در ساختمان مدرسه محل زندگی می کردند. بازیلیتس در کتابخانه مدرسه به مجموعه هایی از طراحی های مدادی قرن بیستم برخورد و این نخستین مواجهه‌ی هنرمند با هنر بود. جورج بعدها دستیار هلموت درشر، عکاس طبیعت شده و به هنگام عکاسی او را همراهی می کرد.

 

از 1950 تا 1955 خانواده جورج به شهر کامنز نقل مکان کردند و او به یک باشگاه ورزشی که در سالن همایشش نسخه بدل ورمزدورفر والد (از لوئیس فردیناند وان رایسکی، 1859) آویزان بود، رفت. در این زمان او آثار جاکوب بومه را می خواند . در 15 سالگی جورج نقاشی پرتره، موضوعات مذهبی، اشیاء بی‌جان و منظره را، که برخی از آنها فوتوریستی بودند، آغاز کرد.

 

از مشخصه های اصلی آثار بازیلیتس به شیوه اکسپرسیونیسم، برعکس کشیدن موضوعات نقاشی هایش است. او می کوشد تا از این طریق موضوع [نقاشی] را از قید محتوا برهاند. از میان هنرمندان در قید حیات، بازیلیتس نقاشی است که آثارش از جمله پر خریدار ترین آثار بوده است. او در دانشگاه معروف هاخشول کونست در برلین تدریس می کند.

 

اما دگرگونی کار حرفه ای بازیلیتس به اواخر دهه 1980 باز می گردد زمانی که پلیس نسبت به یکی از نقاشی های او، با نام پرتره خود نقاش  که پسرکی را در حال استمنا نشان می داد واکنش شدیدی نشان داد.

 

عناصر و اجزای شرح حال گونه از ابتدا در آثار بازلیتس به ویژه در بازنمایی اشخاص و مناظر به چشم می خورند. مجموعه «عکس‌های خانوادگی  بازیلیتس» (1996)، بن مایه غالب آثار وی شدند. نقاشی‌های رنگ روغن و آبرنگ این مجموعه، تعدادی از پرتره‌های برگرفته از عکس‌های خانوادگی قدیمی را می نمایاند. به گفته خود بازیلیتس، خواندن گزارش‌های اشتازی در عنفوان جوانی در جی دی آر اغراق در بیان احساسات را در وی برانگیخته بود.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما