اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«ترسیدنِ از ترس» جیل مالیدی در سوئیس

 

 

 

عنوان «ترسیدن از ترس» حال و هوای این نمایشگاه را مشخص می‌کند، و یا حتی بیشتر؛ این عنوان تعیین اتمسفری است که در کارهای جدید هنرمند آرژانتینی_سوئدی، جیل مالیدی، جریان دارد.


زبان انگلیسی سال‌هاست که واژه‌ی آلمانی «ترس»(Angst) را پذیرفته و اصطلاح «ترس آلمانی» هم به صورت معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار جیل مالیدی با فیلم «ترسیدن از ترس»(۱۹۷۵)، به کارگردانی راینر ورنر فاسبیندر آلمانی پیوند دارد که در آن شخصیت اصلی به نام مارگوت از حملات اضطرابی مبهمی رنج می‌برد و به سرعت از سوی جامعه به عنوان بیمار روانی مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

 

فاسبیندر دغدغه‌ی نمایش حس غریبگی یک انسان در زندگی خودش، که یک وضعیت طبیعی انسانی است، را داشت. در نقاشی‌های مالیدی ما اعمال و حرکات صامتی را شاهدیم، گویی که کسی هنگام تماشای یک فیلم صدا را کم کرده است. او پیکره‌هایش را در میانه‌ی حرکاتشان میخکوب، و این موجودات خیره و هیپنوتیز شده را درون ژست‌های مرموز خودشان محصور و قرنطینه می‌کند. حتی وقتی فهم طرح داستانی میسر نیست، تصاویر هنرمند را نمی‌توان هرگز به محتوای روایت گرانه‌شان تقلیل داد؛ چیزی در تجربه آنها همیشه باز و در تعامل با مخاطب باقی می‌ماند. مالیدی در نقاشی‌هایش میان فضاسازی‌های به شدت تصنعی و طبیعت‌بیجان‌های خانگی بی‌تکلف حرکت می‌کند.

 

در هر دوی این فانتزی‌های فیگوراتیو و واقعگرایی‌های روزمره، و حتی در خود همین حرکت و تغییر ناآرام، او می‌کوشد تاثیر متقابل میان محرک‌ها و واپس‌رانی‌ها، تحریکات جنسی و ترس را نمایش دهد. می‌توان اشاراتی به ادوارد مانه و یا پیکره‌های معلق کارهای فیگوراتیو پیر کلوسوفسکی را هم در کار او تشخیص داد. همانند کلوسوفسکی، تصاویر مالیدی هم به شکل شیطنت‌آمیزی نابهنگام و از مُد افتاده به نظر می‌رسند، و بی‌تفاوتی عامدانه‌ای به شکل هنر معاصر را ابراز می‌کنند. این نمایشگاه جیل مالیدی در گالری Kunsthalle Bern استمرار برنامه‌ی گالری برای پرداختن به امکانات و تجلیات نقاشی معاصر است. جیل مالیدی متولد ۱۹۸۰ مونته ویدئو، در لس‌انجلس زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما