اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تابلوی «زن در حال نوشتن» پیکاسو در حراج کریستی

 

یک تابلو از پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی که به ندرت در اماکن عمومی به نمایش گذاشته شده، در حراجخانه کریستی لندن مردم را شگفت زده کرده است.


پیکاسو در این تابلو تصویر ماری – تریس والتر، معشوقه و منبع الهام پیکاسو را به تصویر کشیده است، که هفت سال پیش از کشیدن این تابلو با او آشنا شده بود. ماری-تریس کنار یک پنجره در بوآسژلوپ شاتو در نزدیکی پاریس نشسته و برای نقاش عزیزش نامه می نویسد. او اندامی قوس دار، موهایی طلایی، و لبانی قرمز دارد.

 

پیکاسو از این نقاشی نمی توانست دل بکند و آن را تا سال ۱۹۶۱ یعنی بیش از ۲۵ سال بعد از کشیدنش آن را نگه داشته بود. انتظار می رود این تابلو بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون پوند معادل ۳۲ تا ۵۱ میلیون دلار آمریکا در حراج کریستی به فروش برود.

 

استل لووت، منتقد هنری سرشناس بریتانیایی می گوید: «این تابلو از منبع الهام پیکاسو کشیده شده است و احتمالاً یکی از عشق های بزرگ زندگی اش بوده. خیلی از نقاشی‌های استثنائی‌اش نیست و تا حالا در هیچ حراجی دیده نشده و ۵۰ سال دست کلکسیونرهای خصوصی بوده است. این یکی از نقاشی‌هایی است که پیکاسو مدت‌های طولانی در استودیو‌اش نگه داشته بود. به نظرم چون او بیش از بقیه عاشقش بود.»

 

این پرتره با عنوان «زن در حال نوشتن» که در ۲۶ مارس ۱۹۳۴ کشیده شده تا سال ۱۹۶۱ جزو کلکسیون شخصی پیکاسو بود. خانم لووت می افزاید: «زمانی که پیکاسو، مری - تریس را ملاقات کرد، ۴۵ ساله بود و البته در حرفه اش جا افتاده بود و جزو نوابغ هنر معاصر محسوب می شد، و ماری تریس یک دختر نوجوان ۱۷ ساله بود. پیکاسو، او را بیرون از گالری لافایت در پاریس ملاقات کرد و ماری رفته بود برای خودش بلوز بخرد. پیکاسو که از زن روسش خسته شده بود با یک نگاه عاشقش می شود و به او می گوید: باید عکست را بکشم.»

 

این تابلو ماری تریس را در حال نوشتن نامه عاشقانه نشان می دهد. پیکاسو در آن زمان با الگا خوخلوُوا، بالرین روس ازدواج کرده بود و رابطه اش با ماری تریس را مخفی نگه داشته بود و البته نامه نگاری نقش بزرگی را در رابطه آنها بازی می کرد. تقریباً هزار نامه ای که بین پیکاسو و معشوقه اش رد و بدل شده بود، اکنون در آرشیو موزه پیکاسوی پاریس نگهداری می شوند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما