اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ششمین همکاری بورمانس با دیوید زوییرنر

 

گالری دیوید زوییرنر نمایشگاهی از نقاشی‌های جدید میکل بورِمانس برپا کرده که نمایشگاه افتتاحیه شعبه این گالری در هنگ‌کنگ است. این نخستین نمایشگاه انفرادی هنرمند در این شهر و ششمین همکاری او با دیوید زوییرنر به‌شمار می‌رود.


«آتش از خورشید» شامل نقاشی‌های کوچک و بزرگ از کودکان نوپایی است که مشغول کارهای بازیگوشانه اما مرموز هستند، با رنگ‌سایه‌های شوم و نشانه‌هایی حاکی از خشونت. بچه‌ها به‌صورت تنها یا در قالب گروه‌هایی درمقابل یک پرده پس‌زمینه مورداستفاده در استودیوها تصویر شده‌اند که تشخیص زمان و مکان را غیرممکن می‌کند، درحالی‌که تأکیدی بر تصنع و اتمسفر تئاتری است که در تمام کارهای اخیر بورمانس وجود دارد.

 

بچه‌ها که یادآور فرشتگان کودک در نقاشی‌های رنسانسی هستند، به شکل تمثیل‌هایی از وضعیت انسان پدیدار می‌شوند؛ معصومیت ازلی آن‌ها در تضاد با موذی‌گری تلویحی‌شان قرار می‌گیرد. دیگر نقاشی‌های حاضر در نمایشگاه دستگاه‌های مبهمی را تجسم می‌کنند که حضور رازآلودشان، بر بستر نمایش کودکان، دلهره‌آور، و حاکی از وجود عنصر آزمایش علمی است. بورمانس برای رویکرد نوینش نسبت به نقاشی در سطح جهان مقبولیت یافته است. با ترکیب مهارت فنی با سوژه‌هایی که از تفاسیر سرراست طفره می‌روند، نقاشی‌های او با یک پیچیدگی معاصر خاص به مضامین جهانی اشاره دارند.

 

مایکل بِرِیسوِل در نوشتاری درمورد هنرمند در کاتالوگ نمایشگاه می‌گوید که آثار وولف حالت‌های روحی‌ای را تصویر می‌کنند که قرار نیست رمزگشایی شوند: «به‌نظر می‌رسد هنر مایکل بورمانس همواره بر تلاقی معما، ابهام و شاعرانگی نقاشانه استوار است که زیبایی و غرابت را در مواجهه هم قرار می‌دهد، و رمانتیسیسم تاریخی را تحت انقیاد نیروهای کنترل‌کننده مرموزی درمی‌آورد که نه به شکل عریانی زیان‌بارند و نه ضرورتا مطبوع.» میکل بورمانس در سال ۱۹۶۳ در ژراردزبرژن بلژیک متولد شده است و در گنت زندگی و کار می‌کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما