اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

افسانه زمانی: نمایش عروسکی را از تئاتر زنده جدا نکنید

 

افسانه زمانی که این روزها نمایش زنده عروسکی «ملی» را اجرا می‌کند، در صحبتی با ایسنا گفت: اصلا نمایش عروسکی را از تئاتر زنده جدا نکنید چون عروسک ابزاری است که کارگردان برای شیوه اجرایی‌اش انتخاب می‌کند.

این کارگردان تئاتر روز 24 بهمن ماه در تئاتر شهر متذکر شد: جدا کردن و مرزبندی تئاتر عروسکی و زنده، عروسکی‌ها را دچار مشکل می‌کند. او درباره‌ی مشکلات تئاتر عروسکی در مقایسه با تئاتر زنده گفت: مشکلات ما شبیه مشکلات دیگر هنرمندان است.
این کارگردان تئاتر در ادامه این نشست توضیحاتی درباره‌ی شیوه ‌ی نمایش عروسکی ارائه کرد و گفت: تئاتر عروسکی یک شیوه‌ی اجرایی است اما ژانر نمایشی نیست بلکه شیوه‌ای است که نیازمند تخیل و توانمندی بیشتر است، همچنان که امروزه بسیاری از آثار بزرگ دنیا را به شیوه‌ی عروسکی اجرا می‌کنند.
زمانی درباره‌ی زمان اجرای نمایش «ملی» که در ماه‌های پایانی سال است، توضیح داد: شاید این زمان انتخاب ما بود، از سوی دیگر تئاتر شهر برنامه‌ی تعریف شده‌ای دارد که اگر بخواهیم آن را تغییر بدهیم شاید اجرایمان به چند ماه بعد موکول بشود.
او تاکید کرد: اصلا نترسیدیم که در این مقطع تماشاگر نداشته باشیم و خوشبختانه تا به امروز وضعیت تماشاگرمان راضی کننده بوده است.
زمانی درباره‌ی نبود موسیقی زنده در اجرای نمایشش گفت:از اول قصد نداشتیم نمایش را با موسیقی زنده اجرا کنم چون عروسک‌های ما نوازندگان هستند و روی صحنه حضور دارند و ما به آن‌ها جان می‌بخشیم اما حضور نوازنده زنده می‌تواند تمرکز تماشاگر را بر هم بزند.
کارگردان «ملی» درباره‌ی وجه سرگرم کننده این نمایش توضیح داد: یک نمایش صرفا برای سرگرم سازی اجرا نمی‌شود بلکه هر اثر هنری برای خودش پیام و اندیشه‌ای دارد، هر چند سرگرم کنندگی هم یکی از وجوه اثر هنری است.
او با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی انتخاب بازیگران نمایشش ادامه داد:‌ مهم بود بازیگران علاوه بر بازیگر، توانایی هدایت عروسک را هم داشته باشند و خوشبختانه بچه‌های گروه ما خیلی خوب از عهده این کار برآمدند.
این کارگردان تئاتر توضیحاتی درباره‌ی شیوه‌ی اجرایی نمایشش ارائه کرد و گفت:‌در اجرای نمایش «ملی» سعی کردیم به متن خانم مفید وفادار باشیم و نمایشنامه ایشان همچون دیگر نمایشنامه‌های موفق می‌توانست به شیوه‌های مختلف اجرا شود و با توجه به نگاه من که متمرکز بر نمایش عروسکی، این شیوه را برای اجرا انتخاب کردیم.
زمانی با اشاره به حضور عروسک در این نمایش ادامه داد: می‌خواستم برخی شخصیت‌های نمایش شکل و شمایل انسانی نداشته باشند. از سوی دیگر بر این نمایش عناصر و حس‌هایی وجود داشت که حتما باید بازیگر آن ها را ارائه می‌کرد و به این ترتیب نمایش با تلفیق حضور بازیگر و عروسک به صحنه رسید.
به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست هنگامه مفید نویسنده نمایشنامه «ملی» توضیحاتی درباره‌ی ایده نگارش این متن ارائه کرد و افزود: ایده نگارش این متن از سال‌های پیش در ذهنم بود، البته پایان دیگری را مد نظر داشتم آن زمان در بدترین حالت روحی بودم و سرانجام تصمیم گرفتم نمایشنامه را طوری به پایان برسانم که هم خودم و هم دیگران را خوشحال کنم.
این نمایشنامه‌نویس با سابقه اضافه کرد: داستان نمایشنامه‌ی «ملی» داستان من است اما برای نوشتن آن از آدم های قدیمی استفاده کرده‌ام.
او در ادامه‌ی صحبتش به مشکلات فراوان اجرای نمایش عروسکی اشاره کرد و افزود: شیوه‌ی عروسکی مشکل‌تر است در واقع رنج مضاعفی است که گروه نمایش متحمل می‌شود، از سوی دیگر این شیوه گران‌تر و تخصصی تر است و در عین حال ادعایش کمتر است.
مفید در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تفاوت نوشتن نمایشنامه‌ی عروسکی و غیر عروسکی توضیح داد: تفاوتی با یکدیگر ندارند اما تئاتر عروسکی امکانات بصری ویژه‌ی خود را دارد و به لحاظ حرکت و احساس امکاناتی دارد که تئاتر زنده از آن بی بهره است .
این نمایشنامه نویس درباره‌ی استفاده از ملودی‌های موسیقی ایرانی در نمایشنامه‌ی «ملی» یاد آور شد: سه تصنیف داریم که با وسواس بسیار آن‌ها را در کار گنجاندم چون اصلا نمی‌خواستم شکل تصنیف‌ها عوض شود.
سپس وحید آقاپور به نمایندگی از گروه بازیگران نمایش «ملی» گفت: نمایش ما زنده عروسکی اما مخاطبش بزرگسال است.
او با اشاره به اجرای چند نمایش عروسکی با مخاطبان بزرگسال در تئاتر شهر یادآور شد: دو سال پیش این اتفاق افتاد ولی متاسفانه ادامه پیدا نکرد در حالی که این پتانسیل در مخاطب وجود دارد.
آقاپور درباره‌ی سرگرم کننده بودن نمایش «ملی» توضیح داد: متاسفانه در تئاتر ما دو رویکرد شیفتگی یا تنفر نسبت به وجه سرگرم کننده وجود دارد یا نمایش‌ها صرفا سرگرم کننده هستند یا آثاری هستند که به هیچ وجه نمی‌توانند با تماشاگر ارتباط برقرار کنند.
این بازیگر تئاتر ابراز خرسندی کرد: نمایش «ملی» هم در وجه سرگرم کنندگی موفق است و می‌تواند تماشاگر را با خود همراه کند و هم مفاهیمی را به مخاطب منتقل می‌کند و من خوشحالم که در این نمایش بازی می‌کنم.
گلبرگ ابوترابیان دیگر بازیگر نمایش است با اشاره به تخصصی شدن علوم در عصر حاضر گفت: تئاتر عروسکی یک شاخه‌ی تخصصی از تئاتر است اما این به معنای جدایی آن از تئاتر زنده نیست.
به گزارش ایسنا، نمایش «ملی» هر شب ساعت 19 به مدت 60 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.
 
افسانه زمانی که این روزها نمایش زنده عروسکی «ملی» را اجرا می‌کند، گفت: اصلا نمایش عروسکی را از تئاتر زنده جدا نکنید چون عروسک ابزاری است که کارگردان برای شیوه اجرایی‌اش انتخاب می‌کند. به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کارگردان تئاتر روز 24 بهمن ماه در تئاتر شهر متذکر شد: جدا کردن و مرزبندی تئاتر عروسکی و زنده، عروسکی‌ها را دچار مشکل می‌کند. او درباره‌ی مشکلات تئاتر عروسکی در مقایسه با تئاتر زنده گفت: مشکلات ما شبیه مشکلات دیگر هنرمندان است. این کارگردان تئاتر در ادامه این نشست توضیحاتی درباره‌ی شیوه ‌ی نمایش عروسکی ارائه کرد و گفت: تئاتر عروسکی یک شیوه‌ی اجرایی است اما ژانر نمایشی نیست بلکه شیوه‌ای است که نیازمند تخیل و توانمندی بیشتر است، همچنان که امروزه بسیاری از آثار بزرگ دنیا را به شیوه‌ی عروسکی اجرا می‌کنند. زمانی درباره‌ی زمان اجرای نمایش «ملی» که در ماه‌های پایانی سال است، توضیح داد: شاید این زمان انتخاب ما بود، از سوی دیگر تئاتر شهر برنامه‌ی تعریف شده‌ای دارد که اگر بخواهیم آن را تغییر بدهیم شاید اجرایمان به چند ماه بعد موکول بشود. او تاکید کرد: اصلا نترسیدیم که در این مقطع تماشاگر نداشته باشیم و خوشبختانه تا به امروز وضعیت تماشاگرمان راضی کننده بوده است. زمانی درباره‌ی نبود موسیقی زنده در اجرای نمایشش گفت:از اول قصد نداشتیم نمایش را با موسیقی زنده اجرا کنم چون عروسک‌های ما نوازندگان هستند و روی صحنه حضور دارند و ما به آن‌ها جان می‌بخشیم اما حضور نوازنده زنده می‌تواند تمرکز تماشاگر را بر هم بزند. کارگردان «ملی» درباره‌ی وجه سرگرم کننده این نمایش توضیح داد: یک نمایش صرفا برای سرگرم سازی اجرا نمی‌شود بلکه هر اثر هنری برای خودش پیام و اندیشه‌ای دارد، هر چند سرگرم کنندگی هم یکی از وجوه اثر هنری است. او با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی انتخاب بازیگران نمایشش ادامه داد:‌ مهم بود بازیگران علاوه بر بازیگر، توانایی هدایت عروسک را هم داشته باشند و خوشبختانه بچه‌های گروه ما خیلی خوب از عهده این کار برآمدند. این کارگردان تئاتر توضیحاتی درباره‌ی شیوه‌ی اجرایی نمایشش ارائه کرد و گفت:‌در اجرای نمایش «ملی» سعی کردیم به متن خانم مفید وفادار باشیم و نمایشنامه ایشان همچون دیگر نمایشنامه‌های موفق می‌توانست به شیوه‌های مختلف اجرا شود و با توجه به نگاه من که متمرکز بر نمایش عروسکی، این شیوه را برای اجرا انتخاب کردیم. زمانی با اشاره به حضور عروسک در این نمایش ادامه داد: می‌خواستم برخی شخصیت‌های نمایش شکل و شمایل انسانی نداشته باشند. از سوی دیگر بر این نمایش عناصر و حس‌هایی وجود داشت که حتما باید بازیگر آن ها را ارائه می‌کرد و به این ترتیب نمایش با تلفیق حضور بازیگر و عروسک به صحنه رسید. به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست هنگامه مفید نویسنده نمایشنامه «ملی» توضیحاتی درباره‌ی ایده نگارش این متن ارائه کرد و افزود: ایده نگارش این متن از سال‌های پیش در ذهنم بود، البته پایان دیگری را مد نظر داشتم آن زمان در بدترین حالت روحی بودم و سرانجام تصمیم گرفتم نمایشنامه را طوری به پایان برسانم که هم خودم و هم دیگران را خوشحال کنم. این نمایشنامه‌نویس با سابقه اضافه کرد: داستان نمایشنامه‌ی «ملی» داستان من است اما برای نوشتن آن از آدم های قدیمی استفاده کرده‌ام. او در ادامه‌ی صحبتش به مشکلات فراوان اجرای نمایش عروسکی اشاره کرد و افزود: شیوه‌ی عروسکی مشکل‌تر است در واقع رنج مضاعفی است که گروه نمایش متحمل می‌شود، از سوی دیگر این شیوه گران‌تر و تخصصی تر است و در عین حال ادعایش کمتر است. مفید در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تفاوت نوشتن نمایشنامه‌ی عروسکی و غیر عروسکی توضیح داد: تفاوتی با یکدیگر ندارند اما تئاتر عروسکی امکانات بصری ویژه‌ی خود را دارد و به لحاظ حرکت و احساس امکاناتی دارد که تئاتر زنده از آن بی بهره است . این نمایشنامه نویس درباره‌ی استفاده از ملودی‌های موسیقی ایرانی در نمایشنامه‌ی «ملی» یاد آور شد: سه تصنیف داریم که با وسواس بسیار آن‌ها را در کار گنجاندم چون اصلا نمی‌خواستم شکل تصنیف‌ها عوض شود. سپس وحید آقاپور به نمایندگی از گروه بازیگران نمایش «ملی» گفت: نمایش ما زنده عروسکی اما مخاطبش بزرگسال است. او با اشاره به اجرای چند نمایش عروسکی با مخاطبان بزرگسال در تئاتر شهر یادآور شد: دو سال پیش این اتفاق افتاد ولی متاسفانه ادامه پیدا نکرد در حالی که این پتانسیل در مخاطب وجود دارد. آقاپور درباره‌ی سرگرم کننده بودن نمایش «ملی» توضیح داد: متاسفانه در تئاتر ما دو رویکرد شیفتگی یا تنفر نسبت به وجه سرگرم کننده وجود دارد یا نمایش‌ها صرفا سرگرم کننده هستند یا آثاری هستند که به هیچ وجه نمی‌توانند با تماشاگر ارتباط برقرار کنند. این بازیگر تئاتر ابراز خرسندی کرد: نمایش «ملی» هم در وجه سرگرم کنندگی موفق است و می‌تواند تماشاگر را با خود همراه کند و هم مفاهیمی را به مخاطب منتقل می‌کند و من خوشحالم که در این نمایش بازی می‌کنم. گلبرگ ابوترابیان دیگر بازیگر نمایش است با اشاره به تخصصی شدن علوم در عصر حاضر گفت: تئاتر عروسکی یک شاخه‌ی تخصصی از تئاتر است اما این به معنای جدایی آن از تئاتر زنده نیست.
نمایش «ملی» هر شب ساعت 19 به مدت 60 دقیقه در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.
 
 
 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما