اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

بازگشايي درب ورودي تالار قشقايي با حضور خارجي‌ها سمينار دو روزه‌ي جشنواره‌ي تئاتر عروسكي آغاز شد

 

  درب ورودي سالن «قشقايي» تئاتر شهر ساعتي قبل امروز ـ 29 تيرماه ـ با حضور تعدادي از مهمانان خارجي جشنواره‌ي تئاتر عروسكي پس از پنج سال بازگشايي شد.



به گزارش ایسنا،ساعاتي قبل در حالي كه مهمانان جشنواره‌ي تئاتر عروسكي براي افتتاح سمينار اين جشنواره به تئاتر شهر آمده بودند، ابتدا درب سالن «قشقايي» تئاترشهر را كه چند سال به دليل امنيت تماشاگران بسته شده بود، بازگشايي كردند. 

اين بازگشايي با حضور اردشير صالح‌پور دبير جشنواره سيزدهمين بين‌المللي نمايش عروسكي تهران-مبارك به دست پروفسور دوسلاو لازيج از كشور صربستان انجام شد.

امروز قرار بود، محوطه جايگاه ثابت نمايش‌هاي خياباني نيز در مقابل سالن اصلي تئاترشهر افتتاح شود كه اين برنامه به 31 تيرماه روز گشايش جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران-مبارك موكول شد.

در ادامه اين مراسم خبرنگاران به همراه مهمانان خارجي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران-مبارك به سالن كنفرانس رفتند تا شاهد افتتاح سمينار جشنواره‌ي تئاتر عروسكي مبارك باشند.

سمينار بين‌المللي اين جشنواره با عنوان «سنت، عروسك، نمايش» با سخنراني حميدرضا اردلان دبير بخش سمينار اين جشنواره كارش را آغاز كرد.

ابتدا حميدرضا اردلان درباره بازگشايي درب قشقايي مجموعه تئاترشهر گفت: اين مراسم نمود بازگشايي يكي از دروازه‌هاي بسته شده‌ي تئاتر ايران بود و امروز با حضور مهماناني از هشت كشور گشايش يافت.

وي در ادامه به سمينار جشنواره‌ي تئاتر عروسكي اشاره كرد و افزود:موضوعات اصلي سمينار جشنواره عروسكي پرداختن به نمايش‌ها و عروسك‌هايي است كه با سنت همراه هستند و توجه به رشته‌هاي پيراموني عروسك‌ها مورد نظر ما بوده است.

اردلان با بيان اينكه، عروسك‌ها از انسان‌ها رازدارتر و بردبارتر هستند،تصريح كرد: آنان در برابر شقاوت‌ها تحمل بيشتري دارند، از اين‌رو من عروسك‌ها را مقدس مي‌دانم و در كشور ما نيز 800 نوع عروسك زندگي مي‌كردند كه خيلي از آنها اين روزها ديگر زنده نيستند اما تمام آنها با اخلاق، فرهنگ و تمدن بشري و ايراني در تماس بودند و در مطالعه‌اي كه درباره كشورهاي همسايه مثل تركيه و هند داشتم يا مثل بوميان امريكا، عروسك‌هايشان مانند عروسك‌هاي ايران اينگونه بوده‌اند.

دبير بخش سمينار جشنواره‌ي تئاتر عروسكي سخنانش را با اين جمله به پايان رساند: عروسك‌ حال آدم را خوب مي‌كند.

سپس دكتر ليا زولا از كشور ايتاليا رياست اولين جلسه سخنراني سمينار بين‌المللي جشنواره نمايش عروسكي تهران-مبارك را برعهده گرفت و اردشير صالح‌پور به عنوان دبير جشنواره سخنراني خود را در اين‌باره آغاز كرد.

صالح‌پور درباره درب تالار قشقايي كه امروز بازگشايي شد، گفت: اميدوارم تئاتر، درهاي زيادي را به سوي خير و بركت باز كند.

او ادامه داد: من به عنوان دبير اين جشنواره معتقدم كه هيچ عملي بدون پشتوانه تئوريك به جايي نمي‌رسد و يونيماي جهاني در كنار ايران قصد دارد زمينه رشد و بروز عروسك‌ها را با پژوهش در مباني تئوريك در صحنه فراهم كند.

او همچنين درباره انتشار كتاب «دايره‌المعارف تئاتر عروسكي» نوشته‌ي پوپك عظيم‌پور گفت: اين كتاب شامل تمام سبقه و گونه‌هاي تئاتر عروسكي ايران مي‌شود و در آن درباره بخش‌هاي آركائيك، فولكلوريك، بومي، اقليمي و ... سخن رفته است و اين كتاب كه 700 صفحه است، حاصل تلاش 12 ساله اين پژوهشگر است كه امسال شناسنامه و مانيفست تئاتر عروسكي ايران را در قالب اين كتاب و در يك چاپ ارزشمند معرفي خواهيم كرد.

سپس صالح‌پور مقاله‌اش را با عنوان «باز بازك» كه مربوط به عروسك‌هاي نمايش‌هاي ايل بختياري بود،آغاز كرد.

وي تاكيد كرد: تئاتر عروسكي ايران فقط خيمه‌شب‌بازي نيست و اشكال گوناگوني از عروسك مثل بازبازك، تكم، آهوبره و ... وجود دارند كه در كنار مبارك، تئاتر عروسكي ايران را مي‌سازند.

به گزارش ايسنا،در جلسه امروز سمينار بين‌المللي سيزدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران مبارك كه از ساعت 15 تا 19 ادامه دارد، فرناز بهزادي از ايران با عنوان «عروسك هاي سنتي جهان»، دكتر حجت اسديان از ايران درباره «اتيمولوژي واژگان عروسك و PUPPET»، جواد ذوالفقاري نمايش‌هاي «عروسكي و شمنيزم»، پروفسور دومنيك اسكافوليو از ايتاليا «تأثير پهلوان كچل بر تكوين عروسك‌هاي اروپايي»، دكتر حسن شهرستاني« بت، صنم، لعبت و عروسك در ادبيات عرفاني»، پروفسور رادوسلاو لازيج از صربستان با موضوع «تاريخ تئاتر عروسكي در صربستان» و هنريك يوركوفسكي از كشور لهستان با موضوع «كاركردهاي فرهنگ عروسك» به ارايه مقاله مي‌پردازند.

اين سمينار كه دو روز قبل از آغاز جشنواره‌ي تئاتر عروسكي آغاز شده است تا روز 31 تيرماه و روز افتتاح جشنواره ادامه خواهد شد و به گفته‌ي دبير سمينار،سمينار ضبط حرفه‌اي مي‌شود و نوارهاي آن در اختيار آكادمي‌ها قرار خواهد گرفت و كتاب سمينار نيز به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر خواهد شد.
 

در حالي كه اعلام شد بازگشايي درب تالار قشقايي با حضور حسين پارسايي مدير مركز هنرهاي نمايشي انجام مي‌شود اما پارسايي حضور نداشت و در سمينار دقايقي بدون سخنراني حاضر شد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما