اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

بی‌خبری اهالی تئاتر از سرنوشت جدید خود

 

یک هفته از اجرایی شدن شیوه‌نامه جدید گروه​های نمایشی و بستن قرارداد​های جدید بر حسب این شیوه نامه​ها می‌گذرد، قراردادهایی که قرار است بر حسب تصمیم شورای حمایتی منعقد و در مورد همه نمایش​هایی که از 27 آبان‌ماه به روی صحنه آمده‌اند، اجرا شود.

چندی پیش حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد به خبر آنلاین گفت قراردادهای تیپ همچنان به قوت خود باقی است اما با تغییراتی در میزان مبلغ طبق نظر شورای جدید اجرا خواهد شد. به گفته شاه‌آبادی، این شکل تولید تئاتر که کارگردان برای تولید تئاتر مبلغی را تعیین و از مسئولان دریافت کند صحیح نیست؛ زیرا کارگردان دیگر برای افزایش کیفیت و جذب مخاطب خود تلاشی نمی‌کند.

اهالی تئاتر در حالی این روزها بلاتکلیف منتظر تماس کارکنان انجمن هنرهای نمایشی برای بستن قرارداد نمایش‌های خود هستند که گاه چند ماه از پایان اجرایشان می‌گذرد و گروه‌های جدید همچنان بدون قرارداد در زیر‌زمین‌های تئاتر شهر به اجرای خود ادامه می‌دهند. سه هفته از پایان اجرای محمد یعقوبی و یک هفته از پایان نمایش یاسر خاسب در تئاتر شهر می‌گذرد، اما هنوز این کارگردان‌ها و گروه‌هایشان نمی‌دانند عاقبت قرارداد و بودجه به کجا می‌رسد؟

گروه پری صابری در حالی سه‌شنبه یک دی پس از یک ماه اجرا و دو هفته تعطیلی دوباره نمایش «رستم و اسفندیار» را در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌برد که هنوز قراردادی برای اجرا ندارد.

نیما دهقان، مهرداد کورش‌نیا، مسعود موسوی و... - کارگردانانی که نمایش‌هایشان در حال حاضر روی صحنه است - بلاتکلیف هستند و منتظرند شورای حمایتی تشکیل شود و بستن قراردادها به شیوه جدید راه بیفتد.

سه اجرا از نمایش جدید مریم معترف در تالار هنر می‌گذرد، اما او هم در نشست مطبوعاتی خود گفت قراردادی ندارد و قرارداد تیپ شامل گروه‌های نمایش کودک و نوجوان نمی‌شود.

موضوع قراردادها و مشکلاتی که تئاتری‌ها در این زمینه دارند مشکل جدیدی نیست. طی سال‌های گذشته همواره قراردادهای اهالی تئاتر مشکلات خاص خودش را داشته است.

این مساله اما در چند ماه اخیر شکل جدیدی پیدا کرده است.در گذشته اگر مشکل اهالی تئاتر با مدیران این حوزه در مورد نوع قرارداد‌ها و اعمال شدن قرارداد تیپی بود که از سوی خانه تئاتر تهیه شده بود، حالا مشکل اصلی قرارداد نداشتن گروه‌هاست.

بسیاری از گروه‌های تئاتری که طی ماه‌های گذشته در تئاتر شهر نمایش‌هایشان را روی صحنه برده‌اند، به نوعی نه قرار‌دادی با مرکز هنر‌های نمایشی داشته‌اند و برخی هم پولی از مرکز دریافت نکرده‌اند.

از سوی دیگران معونت هنری ارشاد می‌کوشد تا شکل و شمایل قرارداد بستن در تئاتر ایران را عوض کند. به همین خاطر شورای حمایتی آثار راه می‌خواهد راه بیندازد تا در این شورا به قرارداد‌های تئاتر و نوع بستن آن‌ها رسیدگی شود، اما در حال حاضر هیچ‌کس از این شورا و وضعیت آن خبر ندارد.

 

نام کارگردان

وضعیت قرارداد آخرین اجرا

نظر خواهی درباره

قرارداد نداشتن

نظر خواهی درباره شورای حمایتی  آثار

محمود استاد محمد

ندارد

وضعیت موجود وضعیت خوبی نیست و گروه‌های نمایشی بلاتکلیف هستند.

اظهار بی‌‌اطلاعی

مریم معترف

ندارد

برای یک مدتی بدون قرارداد نمایش ها  اجرا شد، اما قرار است  از این پس درست شود.

شیوه‌نامه این شورا به مدیریت تالارها اعلام شده، اما تا اجرا نشود نمی‌توان درباره آن نظر داد.

محمد یعقوبی

ندارد

به نظرم اسم این اتفاق بی‌نظمی است و ما خیلی از چیزهای نادرستی که داریم  این اتفاق هم یعنی برخورد غیر‌حرفه‌ای با هنرمندان

بی‌خبرم

نادر برهانی مرند

-

این شرایط  بدترین شکل ممکن و مصیبت در تئاتر است و در این شرایط  خانه تئاتر  به عنوان صنف باید از حقوق مادی و معنوی  اهالی تئاتر حمایت کند  و اجازه ندهد هنرمندان ضایع شود

اظهار بی‌اطلاعی

نیما دهقان

ندارد

باید زودتر با گروه‌ها قرارداد بسته شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی مالی داشته باشیم و هرچه زودتر شیوه‌نامه جدید را به مرحله اجرا بگذارد

تا شیوه‌نامه جدید اجرایی نشود و شورا تشکیل نشود از همه چیز بی‌اطلاعیم و نمی‌توانیم نظری بدهیم.

اصغر دشتی

-

بلاتکلیفی و نداشتن قرارداد  چندان اتفاق خوشایندی نیست.

چرا باید قانون شورایی که از ماهیت آن اطلاع درستی وجود ندارد و مفاد شیوه‌نامه‌اش مشخص نیست به گروه‌ها تحمیل شود و از کجا بدانیم این به نفع ماست؟

مهرداد کورش‌نیا

ندارد

نداشتن قرارداد موجب  مشکلات فراوانی می‌شود از جمله تا کارگردان نداند تکلیف  دستمزد بازیگرانی که به کار خود دعوت کرد چه می‌شود؟ و در صورت به  توافق نرسیدن با مسئولان دستمزد بازیگر را چه کسی پرداخت می‌کند؟

بی‌صبرانه منتظر تشکیل شورای حمایتی و تصمیمشان درباره نمایش خود هستم.  البته شورایی که کارگردان هم در آن حضور داشته باشد.

یاسر خاسب

ندارد

نداشتن قرارداد انگیزه را از گروه به خصوص جوانان می‌گیرد و نمایشها  فرمالیته می‌شوند. احساس می‌کنیم مورد سو استفاده قرار گرفته‌ایم.

نه اعضای آن مشخص است و نه کارکردش. ارزش مالی یک کار را خود کارگردان می تواند تعیین کند نه دیگران.

 

 

فروغ سجادی - خبرآنلاین 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما