اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش از پاییز سپری شده تئاتر ایران


تئاتر ايران روزهاي پاييزي‌اش را با ميزباني اجراهاي مختلف،برگزاري جشنواره‌هاي روتين و گلايه‌هاي مبني بر قرارداد نداشتن گروه‌ها سپري كرد.
 

 

تالار «وحدت» روزهاي پاييزي خود را با اجراي نمايش‌هايي همچون «شاخ نبات» كار مهدي شمسايي، همايش « خيمه‌ها و نجواها» اثر رامين حيدري فاروقي پشت سر گذاشت. 

تالار اصلي تئاترشهر هم بعد از مدتي ركود با اجراي نمايش «كنسرت حشرات» مريم سعادت كار خود را از سر گرفت و بعد از آن هم «رستم و اسفنديار» پري صابري در اين تالار به صحنه رفت.

اين سالن همزمان با روزهاي محرم و صفر ميزبان نمايش «مقتل» كار محمودرضا رحيمي شد.تالار «چهارسو» بعد از مدتها انتظار سرانجام ميزبان نمايش «نوشتن در تاريكي» نوشته و كار محمد يعقوبي شد كه بعد از چندين بار بازبيني و با حاشيه‌هاي نسبتا زيادي اجرايش را آغاز كرد.

بعد از اين نمايش هم محمود استادمحمد نمايش «كافه مك ادم» را به صحنه برد. اين هنرمند در آستانه اجراي نمايشش از بي‌مهري‌ها و تبعيض‌هايي كه در حق برخي هنرمندان تئاتر انجام مي‌شود، گلايه كرد.


تالار «قشقايي» روزهاي پاييزي خود را با نمايش‌هايي همچون «تور عروس» كار امير امجد، «آدم آدم است» به كارگرداني مهرداد راياني مخصوص، «هفت» كار ياسر خاسب سپري كرد.

تالار «سايه» پاييز خود را با اجراي نمايش «هملت ماشين» كار ناصر حسيني مهر آغاز كرد و بعد از آن «زندگي ميان آتش» كار اصغر خليلي در اين تالار اجرا شد.

«آنفولانزاي خوكي» به كارگرداني نيما دهقان آخرين اثري است كه فصل پاييز در اين تالار به صحنه رفت.

در كارگاه نمايش هم آثاري چون «دهاني پر از پرنده» نوشته و كار فارس باقري، «آواز از دورترين كرانه مه‌آلود زمين» كار شهرام گيل‌آبادي و «شمشيرهاي ژنرال» كار مسعود موسوي به صحنه رفتند.


تماشاخانه ايرانشهر هم پاييز خود را با نمايش‌هايي همچون «جن‌گير» نوشته و كار كوروش نريماني،«روياي هاليوود» كار نادر برهاني‌مرند ، «ماكوندو» اثر آزاده انصاري ،«قاتل بي‌رحم هسه كارلسون» و «حضرت والا» نوشته و كار حسين پاكدل سپري كرد.

رفتن امين زندگاني از گروه نمايشي «قاتل بي‌رحم...» دردسرهايي را براي اين گروه نمايشي ايجاد كرد تا سرانجام جواد عزتي با پيوستن به اين گروه باعث شد تا نمايش در زمان مشخص‌شده خود به صحنه برود.

اما در شرايطي كه تالار «مولوي» روزهاي آرامي را پشت‌سر مي‌گذاشت، مدير اين تالار از تشكيل شوراي انتخاب آثار نمايشي اين تالار خبر داد.

شورايي كه در تركيب آن نام‌هايي همچون محمدباقر قهرماني، هما جديكار و يدالله وفاداري به عنوان استادان دانشگاه تهران به چشم مي‌خوردند.

سيد مجيد مطهري‌نژاد مدير اين تالار همچنين از اجراي كارهاي دانشجويي كه وزانت و جايگاه محتوايي و كيفي داشته باشند، در اين سالن خبر داد.



هرچند اين مدير پيش از اين گفته بود تالار «مولوي» مهرماه همزمان با بازگشايي دانشگاه‌ها فعاليت جديد خود را از سر مي‌گيرد اما اين تالار مدتي بعد و همزمان با برگزاري جشنواره تئاتر «حقيقت» فعاليت خود را با اجراي آثار شركت‌كننده در اين تالار آغاز كرد.

در تالار هنر هم نمايش‌هايي همچون «شب اسرار آميز په‌په» به کارگرداني احمد سليماني،«گربه‌اي در قصر ملكه»،«ديگ ديگو»،«مرغ هپل»،«اخم‌آلو خان» به صحنه رفتند.


*******

در كنار اجراي اين آثار، فعاليت‌هاي روتين تئاتر مانند برگزاري جشنواره‌هاي تئاتر خياباني و كودك و نوجوان هم انجام شد. ضمن اينكه امسال براي نخستين بار مجموعه نمايش‌هاي مذهبي با نام جشنواره تئاتر «حقيقت» در كنار ديگر جشنواره‌هاي روتين تئاتري اجرا شدند.


**************

مهر ماه بود كه بالاخره فراخوان چهاردهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي منتشر و دبير آن معرفي شد.هرچند پيش از اين همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه هر دوره از جشنواره، دبير دوره بعد معرفي و با فاصله اندكي فراخوان جشنواره منتشر مي‌شد، اين روند امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته با تاخيري چندين ماه انجام شد تا جاييكه به جاي فصل بهار به پاييز موكول شد.


**********

در همين روزهاي پاييزي بود كه استاد محمود قبه‌زرين پيشکسوت عرصه راديو و تئاتر آذربايجان شرقي،بعد از تحمل يك دوره بيماري و بستري شدن در بيمارستان در گذشت. اما اين هنرمند تنها هنرمندي نبود كه در اين فصل درگذشت.رضا خندان و داوود آريا ديگر چهره‌هاي هنري بودند كه در اين فصل از دنيا رفتند.


****

توقف اجراي دو نمايش اجراي دو نمايش كوتاه «زينال، بندري‌ بودن»‌ و «شب به‌خير تهران و آسوده بخواب» به كارگرداني مهيار جوادي‌ها در دانشكده‌ي سينما تئاتر از ديگر رويدادهاي تئاتري در فصل پاييز بود. قرار بود اين نمايش‌ها به مدت سه شب در پلاتوي مركزي دانشكده‌ي سينماتئاتر اجرا بشود؛ اما بعد از اولين شب اجرا، اجراي اين دو نمايش متوقف شد. و اين در حالي بود كه هر دو نمايش بازبيني شده و مجوز اجرا داشتند. بعد از توقف اجراي نمايش«دور دو فرمان» حميد پورآذري در دانشگاه اميركبير اين دومين توقف اجراهاي دانشگاهي در چند ماهه اخير است.


*****

سرانجام بعد از مدتها انتظار به دليل نرسيدن بودجه سالانه خانه تئاتر، نهمين جشن سالانه انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر برگزار شد. قرار بود اين مراسم بر اساس تقويم خود و به انگيزه روز خبرنگار (17 مرداد ماه) برگزار شود كه برگزاري آن به نيمه مهر ماه موكول شد.

در كنار ديگر رويدادهاي تئاتري ، انتخابات هيأت مديره انجمن طراحان پوستر تئاتر برگزار و ابراهيم حقيقي به عنوان رييس هيات مديره انتخاب شد.


**********

طي حكم‌هايي از سوي حسين پارسايي مدير عامل بنياد فرهنگي هنري رودكي، شهرام زرگر مسوول تئاتر بنياد و مسعود پاكدل به سمت معاون توليد هنري اين بنياد منصوب شدند.


*******

کانون ملي منتقدان تئاتر ايران در سمينار بين‌الملي تئاتر گرجستان حضور داشت.حميد كاكاسلطاني به عنوان نماينده كانون حضور داشت و مقاله ارايه كرد.


*****

از ديگر رويدادهاي قابل تامل تئاتر در فصل پاييز، منتفي شدن سفر پاتنه‌آ بهرام به ارمنساتان بود. قرار بود اين هنرمند نمايش«آواژيك» را در مراسم گشايش جشنواره هايفست ارمنستان اجرا كند،اما بعد از چند هفته تمرين و آماده كردن نمايش، دقيقا شبي كه فرادي آن، راهي ارمنستان بود از سوي اداره كل هنرهاي نمايشي با او تماس گرفتند و گفتند به خاطر مشكلات مالي نتوانستيم براي شما بليت بگيريم!


اين سفر در حالي لغو شد كه مدير جشنواره «هايفست»، بزرگترين سالن «ايروان» را به نمايش «آواژيك» اختصاص داده بود كه قرار بود با حضور ميهمانان ايراني و ارمني و مقامات هر دو كشور در مراسم گشايش جشنواره اجرا شود.


بهرام با انتقاد از ضعف برنامه‌ريزي در تئاتر به ايسنا متذكر شده بود: با وضعيتي كه اداره كل هنرهاي نمايشي پيش آورد، هم آبروي گروه ما را برد و بيش از ما با آبروي خودش بازي كرد. علاوه بر اين بي‌احترامي بسياري به گروه ما شد چراكه آن ها حتما از قبل مي‌دانستند براي تهيه بليت ما پول ندارند، اما شب سفر در حالي كه چمدان‌هاي ما بسته و نمايش كاملا آماده شده بود، به ما خبر دادند نتوانسته‌اند بليت بخرند! و در تمام اين مدت نوعي سوءاستفاده تبليغي از ما شد.


******

نكوداشت اكبر رادي همزمان با سالروز تولد اين نمايش‌نامه‌نويس در روز 10 مهرماه برگزار شد.

سفر نمايش‌نامه‌نويسان ايراني به ارمنستان از ديگر رويدادهاي ادبيات نمايشي در روزهاي پاييزي بود.

در اين سفر كه با سلسله نشست‌هاي تخصصي و جلسات نمايشنامه‌خواني همراه بود،گروهي از نمايش‌نامه‌نويسان ايراني متشكل از محمد اميرياراحمدي، فرامرز طالبي، محمد يعقوبي، محمدرضايي‌راد، بهزاد صديقي، افروز فروزند، هاله مشتاقي‌نيا نمايش‌نامه‌هايشان را به زبان ارمني نمايشنامه‌خواني كردند.

هم‌چنين نمايشنامه‌ي «روز فراموش‌شده» نوشته‌ي كارينه خودكيان و ترجمه‌ي آندرانيك خچوميان با حضور نمايشنامه‌نويسان ايراني، نمايشنامه‌نامه‌خواني ‌شد.


********

يكي از مهمترين رويدادهاي تئاتري پاييز ماجراي قرارداد گروه‌هاي تئاتري بود. گروه‌هايي كه از مرداد ماه نمايش‌هايشان را بدون هرگونه قراردادي اجرا كرده بودند، بارها و بارها نسبت به نداشتن قرارداد اعتراض كردند.

در اين ميان اداره كل هنرهاي نمايشي از ارايه هر گونه پاسخي به اين اعتراضات خودداري كرد تا اينكه ناگهان خبر كلي تشكيل شوراي حمايت از آثار و تنظيم و ابلاغ شيوه‌نامه اين شورا منتشر شد.

در اين خبر هيچ‌گونه جزيياتي درباره نوع و چگونگي عملكرد اين شورا در اين خبر درج نشده است و با اينكه معاون هنري پيش از اين گفته چگونگي عملكرد اين شورا و اعضاي آن مشخص شده‌اند، در اين خبر تنها نام اعضاي دولتي شورا مانند معاونت هنري، مدير اداره كل هنرهاي نمايشي و مدير عامل انجمن هنرهاي نمايشي قيد شده است و اين چنين است كه هنرمندان تئاتر بارها درباره ابهامات اين شورا و شرح وظايفش اعلام نظر كردند.

 

منبع: ایسنا 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما