اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

امید به شانس 50/50 زندگی: نگاهی به فیلم پنجاه – پنجاه

 

فیلم 50/50 

داستانی در مورد زندگی که تا آخرین لحظه در آن حیات ادامه و امید جریان داشته باشد. آدام (جوزف گوردون لویت) فردی است که به هیچ چیز اعتیاد ندارد و زندگی سالمی را پشت سر گذاشته است.

نه الکل، نه سیگار و نه کم­خوابی و نه هیچ چیز دیگر و هر روز هم ورزش می­کند اما هیچ کدام از این­ها دلیل نمی­شود که او دچار بیماری سختی نشود.

 

تصاویر آغازین فیلم حکایت از سرخوشی آدام دارد و بر سالم بودن او و البته برداشت خودش از سالم بودنش تأکید می­کند. در بیمارستان به بیمارها لبخند می­زند و بین خود و بیماری هیچ ارتباطی نمی‎یابد. پاسخ آزمایشش فیلم و آدام را به ورطه تلخی زندگی و تیره‎روزی می‎برد. آدام سرطانی گرفته است که خود و اطرافیانش اسمش را هم نشنیده‎اند. سرطان ستون فقرات.

در کنار شخصیت اصلی که بار فیلم را به دوش می‎کشد و تمام زن‎ها که در سر راهش قرار می‎گیرند همراهی بیش نیستند، کایل (سث راجن) شخصیت مکمل فیلم است که در زندگی آدام نقش به سزایی دارد. زمانی که آدام با مشکل دست و پنجه نرم می‎کند و شانس زنده ماندنش را پنجاه، پنجاه می‎داند کایل در جوابش شانس خیلی از بازی‎ها را پنجاه درصد معرفی می‎کند که به برد ختم می‎شود و آدام را همواره به تلاش و جنگیدن برای ادامه زندگی دعوت می‎کند. کایل از سویی به آدام کمک می‎کند و از سوی دیگر از بیماری او برای رابطه داشتن با زنان استفاده می‎کند تا حس ترحم آن‎ها را برانگیزد.

50/50زن‎هایی که بر سر راه آدام قرار گرفته‎اند یکی دوست‎دخترش است که پس از سختی بیماری او را تنها می‎گذارد و در زمانی که تمایل دارد پیش آدام بازگردد، آدام او را پس می‎زند. دیگری مادرش است که همواره دوست دارد از آدام حمایت کند و آدام چنین تمایلی ندارد تا بالاخره و با تنها ماندن نزد مادر می‎رود و در نهایت روانکاوش که به دوستش نیز تبدیل می‎گردد. هر سه زن در فیلمنامه تنها به واسطه شخصیت اصلی حضور دارند و فیلمنامه نویس نتوانسته این امر را به خوبی نشان دهد که خصوصیات خود زن‎ها چیست، آن‎ها چه هویتی دارند و از این دست. مثلا راشل (برایس دالاس هاوارد) که نقاش است به ندرت خودش، کارش و حتی نمایشگاهش اهمیت می‎یابد و کل رابطه او در رابطه با آدام تعریف شده است. جایی که کایل به خیانت او به آدام پی می‎برد هم نمایشگاهش است که کارش معرفی شود هم محل خیانتش و هم این‎که باز هم رابطه با آدام تعریف می‎شود که آن شب با راشل بهم بزنند.

جدای از این‎که شخصیت‎های زن آن طور که انتظار داشتم –مثلا کاندیدایی فیلم 50/50 در بخش فیلمنامه گلدن گلوب و چندین جایزه دیگر- آدام و کایل خوب و باورپذیر هستند. هر دو به واقعیت نزدیک هستند. تلاش آدام برای ماندن و کایل که هم او را همراهی می‎کند و هم سوء استفاده می‎کند نیز شخصیتش باورپذیر است. تم امید به جنگیدن برای ادامه زندگی در یک فیلم دیگر در همین سال وجود داشته است. فیلم Soul Surfer هم یک موج‎سوار را به تصویر کشانده که با وجود این‎که یک دستش توسط کوسه قطع می‎شود باز هم تلاش می‎کند تا در مسابقات موج‎سواری شرکت کند. البته این را نباید فراموش کرد که آن فیلم یک بیوگرافی واقعی را به تصویر کشیده و با این فیلم تلخی که لحظات کمیک زیادی نیز دارد متفاوت است.

تلخی 50/50 و مشکل بیماری که به نظر کشنده می‎آید با شوخی‎هایی که خصوصا از سوی کایل اتفاق می‎افتد کم‎رنگ می‎شود. آدام با راهنمایی‎های کاترین به زندگی باز می‎گردد به مادر همیشه نگرانش (آنجلیکا هوستون) احترام می‎گذارد و همان آدام کوچک آن‎ها می‎شود. در زمانی که همه چیز برای آدام خوب پیش رفته است و به کاترین هم به نوعی دل بسته او از مریضی رهایی می‎یابد و زندگی جدیدی را شروع می‎کند.

50/50 فیلم کوچک و دوست‎داشتنی است که توانسته نظر مخاطبان زیادی را به خودش جلب کند. با روایتی ساده که گاه رو به تلخی می‎رود و گاه مایه‎های طنز می‎گیرد موفق عمل کرده است. بیشترین بار فیلم بر جوزف گوردون لویت در نقش آدام است که بازی تأثیربرانگیزی را ایفا کرده است و شاید کاندید اسکار هم بشود. نکته جالب توجه این‎جاست که او سال گذشته نیز در یک کمدی مستقل دیگر به نام 50 روز تابستان بازی کرد که در آخر جزء بهترین‎ فیلمنامه‎های سال در برخی نظرسنجی‎ها و به خصوص انجمن نویسندگان آمریکا قرار گرفت.

 

 

امتیاز منتقد به فیلم از 10 (7.3)

امتیاز مخاطبان IMDB به فیلم از 10 تا زمان انتشار مطلب (8.1)

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: نرگس جهانبخش

کارشناس ارشد پژوهش هنر

همکاری با آکادمی هنر از 1391

نویسنده و مترجم


دیدگاه‌ها  

0 #3 Guest 1391-01-25 11:07
آقاجوووووووووووون بابای من درومد تا یه فیلم سفارش پستی بدم. اصلا نیست که اینو سفارش بدم. کسی میتونه بهم کمک کنه. تمام هزینه شو هم پرداخت میکنم. مرسی
نقل قول کردن
+2 #2 Guest 1390-11-29 17:48
فیلم بسیار زیبا و تاثیرگذاری بود.خصوصا صحنه هایی که بیماران با هم گفتگو داشتن.در دید وسیعتر میشه گفت تمام صحنه ها تاثیر گذار بود.و واقعا دیدن دوباره فیلم ارزش داره چراکه حاوی معانی بسیاری زیادی هست.
نقل قول کردن
0 #1 Guest 1390-10-27 02:07
فیلم با مزه ایه. اینا همه چی رو خوب به شوخی می گیرن چیزی که سینمای ما واقعا توش عاجزه و اگر بخواد بره سراغ این چیزا فقط به کلیشه ها می پردازه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما