اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

فصلنامه نقد ادبی - دانشگاه تربیت مدرس

 

مجله‌ ‌نقد ادبی درپی آن است تا زمینه را برای انتشار ویژه‌نامه‌های انتقادی در حوزه ‌نظریه و نقد ادبی آماده سازد. بی‌شک فعالیت متمرکز مجله‌های ادبی در موضوعات تخصّصی، جامعه‌ ادبی فارسی‌زبان را به‌جانب مطالعات علمی و روشمند ادبی رهنمون خواهد شد.

 

نقد ادبی، عنوانی است کلان که بر شاخه‌های متعددی از مطالعات ادبیات اطلاق می‌شود. (از جمله رویکردهای نقد فرمالیستی، ساختارگرایی، نقد نو،‌ سبک‌شناسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، روانکاوی، ساختارشکنی، فمینیستی، مارکسیستی، رویکردهای زبان‌شناختی نقشگرا و معناشناسی کاربردی و نظریه کنش‌گفتار در مطالعات ادبی،‌ نشانه‌شناسی‌، بوطیقا و بلاغت،‌ ‌ نظریه‌ دریافت، نظریه ‌واکنش خواننده، ‌نقد هرمنوتیک،‌ پدیدارشناسی، تاریخگرایی نوین، اکوکریتیسیزم،‌ نظریه‌های پساساختارگرایی، تحلیل انتقادی گفتمان،‌ روایت‌شناسی، پسااستعماری،‌ ادبیات و مطالعات فرهنگی و...)

 

هر کدام از این شاخه‌ها، مبانی فلسفی، خاستگاه تاریخی و تئوری‌های نظری خاصی‌ را در دل خود دارند و از منظر خاص خود به متن، مؤلف و تاریخ ادبی می‌نگرند؛ لذا از متن ادبی قرائت‌های متفاوت و گاه متناقضی ارائه می‌کنند. به راستی آیا منتقد ادبی قادر است در همه ‌این رویکردها که هر کدام حجم عظیمی از منابع تئوریک، نقدهای عملی و روش‌های مختلف را در خود دارد صاحب‌نظر باشد؟ اینجاست که ما به صاحب‌نظران متخصّص در هر رویکرد سخت محتاجیم، چه در کار ‌ترجمه متون نقد و نظریه ‌ادبی و چه در زمینه ‌نظریه‌پردازی و نقد ادبیات بومی و اگر به این سوی فرانرویم، همچنان در کلیات هر رویکرد و مقدماتی که در کتاب‌های «مقدمه‌ای بر ...» تکرار می‌شود، گرفتار خواهیم ماند.

 

فصلنامه نقد ادبی از بهار سال 1387 با هدف فراهم کردن فضایی برای عرضۀ دیدگاه‌ها و روش‌های نو در نقد ادبی منتشر می‌شود. این فصلنامه از همان ابتدا درجه علمی پژوهشی گرفته است و تا به حال هفت شماره آن منتشر شده است.

 

 

صاحب امتیاز: دانشگاه تربیت مدرس

مدیر مسئول: ابراهیم خدایار (استادیار)

سردبیر: محمود فتوحی (دانشیار)

 

 

هیئت تحریریه

 

سیروس شمیسا (استاد دانشگاه علامه طباطبایی)

اندرو نیومن (استاد دانشگاه ادینبرا اسکاتلند)

نقی پورنامداریان (استاد پژوهشگاه علوم انسانی)

سعید حمیدیان (استاد دانشگاه علامه طباطبایی)

نصرالله امامی (استاد دانشگاه شهید چمران اهواز)

چارلز ملویل (دانشیار دانشگاه کمبریج)

مریم حسینی (دانشیار دانشگاه الزهرا)

کاووس حسن لی (دانشیاردانشگاه شیراز)

علیرضا نیکویی استادیار (دانشگاه گیلان)

حسن ‌ذوالفقاری (استادیار دانشگاه تربیت مدرس)

علی تسلیمی (استادیار دانشگاه گیلان)

غلامحسین ‌غلامحسین‌زاده (استادیار دانشگاه تربیت مدرس)

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #1 Guest 1390-11-01 13:27
سلام. مي خواستم ازشيوه ي ارسال مقاله جهت درج درفصلنامه آگاهي يابم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما