اختصاصی

آخرین مقالات تحلیلی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 2.67 (6 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 چرخه‎ی چرخ پستِ تو...* / تحلیل فیلم «مالیخولیا» ساخته‎ی لارس فون تریه
     «در زمانهای دور، تریستان در هیئت یک دیوانه، به دست ملوانان به ساحل کورنوال افتاد. هنگامیکه در قصر شاه مارک به حضور او رسید، ادامه مطلب: چرخه‎ی چرخ پستِ تو...* / تحلیل فیلم «مالیخولیا» ساخته‎ی لارس فون تریه (11) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
یک خیالبافیِ خوش‎دلانه!*  / تحلیل فیلم «آرتیست» The Artist
    قطعاً تعمدی در کار بوده است! که البته با توجه به زمان رخ دادنِ حوادث فیلم و متعاقب آن القای الگوی هجوگونگی در کنار آن، کاملاً امری توجیهشدنی به نظر میرسد. ادامه مطلب: یک خیالبافیِ خوش‎دلانه!* / تحلیل فیلم «آرتیست» The Artist (4) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
نظام بیناپدیداری در نقاشی‎های هومن درخشنده
            جهان مفروض پر از پدیده‌هاست و هر چیزی که در مواجهه با آن قرار می‌گیریم به مثابه یک پدیده قابل تأویل است. نقاشی‌های هومن درخشنده در این تحلیل هم به مثابه متن و هم به مثابه یک پدیده قابل خوانش هستند که در ادامه به ساز و کار در نظر گرفتن آن در مقام متنِ تصویری و یک پدیده پرداخته شده است. ادامه مطلب: نظام بیناپدیداری در نقاشی‎های هومن درخشنده (6) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
بازی‎های میهن پرستانه / تحلیل ساختار سیاسی و رسانه ای در فیلم «نیمه ماه مارس» ساخته‎ی جورج کلونی
  موریس (جورج کلونی): من نه مسیحی هستم، نه کافر، نه یهودی و نه مسلمان. مذهب من و چیزی که به آن اعتقاد دارم فقط یه چیزه، اونم قانونِ اساسیِ ایالات متحده است.»   ادامه مطلب: بازی‎های میهن پرستانه / تحلیل ساختار سیاسی و رسانه ای در فیلم «نیمه ماه مارس» ساخته‎ی جورج کلونی (2) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.00 (3 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
دریغا! تو نیز! تو نیز بر صلیب رفتی...* / تحلیل فیلم «اسب تورین»
    این، رادیکال‎ترین فیلم بلا تار است. هم در فرم و هم در مضمون. البته رادیکالیسمی که گویا در یک زیبایی‎شناسی قراردادی بازتعریف نمی­شود. اصلا این ویژگی رئالیسم سینمای تار نیز هست. این‎که فارغ از همان زیبایی‎شناسی قراردادی به طرز خارق‎العاده­ای نیز برانگیزنده به نطر می­آید. ادامه مطلب: دریغا! تو نیز! تو نیز بر صلیب رفتی...* / تحلیل فیلم «اسب تورین» (4) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
مبانی معرفتی نور و رنگ در نگارگری ایرانی / قسمت سوم
    هم‎چنان که اشاره شد یکی از اساسی‎ترین منابع استخراج مبانی نظری هنر ایرانی-اسلامی را می‎بایست در تبیین مسئله‎ی مراتب نوری عالم (که عالم مثال یکی از مرتبه های عالم است) دنبال کرد. ادامه مطلب: مبانی معرفتی نور و رنگ در نگارگری ایرانی / قسمت سوم (2) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
زیبایی‎شناسی گروتسک در اسب حیوان نجیبی است
  اسب حیوان نجیبی است ترسیم‎گر دنیای امروزمان، جامعه‎مان، تهران‎مان و از همه نزدیک‎تر یک شب از پیرامون­مان است که در دل پایتخت می­گذرد. اتفاقاتی که به دلیل جمع شدن و به توان رسیدن آن‎ها –فیلم و کارگردان را- محکوم به سیاه‎نمایی کرده‎اند. ادامه مطلب: زیبایی‎شناسی گروتسک در اسب حیوان نجیبی است (7) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
به مناسبت 81 سالگی ژان لوک گدار / زنان در سینمای گدار
      ژاک لوئی دوئن در کتاب موج نوی سینمای فرانسه آورده است: «ژان لوک گدار در آغاز، به زعم بعضی‎ها، فیلمسازی ضد زن نامیده می­شد، ادامه مطلب: به مناسبت 81 سالگی ژان لوک گدار / زنان در سینمای گدار (4) دیدگاه‌ها

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما