اختصاصی

نقد سینمای آمریکا

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
بازخوانی یکی از محبوب‌های دهه گذشتة سینما: 21 گرم
  «مي گن همة ما درست تو لحظة مرگمون بيست و يک گرم از دست مي‌ديم ، همه، بيست و يک گرم. ... » 21 گرم ايناريتو با ژانر درام خود، پيوندهاي روايي- محتوايي خلاقانه‌اي را به تصوير مي‌کشد که پس از گذشت لحظاتي از فيلم متوجة آن مي‌شويم. از سويي روايت سه گانة فيلم که با زندگي سه شخصيت داستان پيش مي‌رود دچار نوعي ناهنجاري يا به قولي ناروايتگري است. فيلم اثر متفاوتي است که بيننده را با سوء تفاهمي دائمي مواج
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
ترجمه‌ی بخشی از فصل ششم کتاب دیوید کراننبرگ؛ مولف یا فیلمساز؟ نوشته‌ی مارک برانینگ
کودک در زمان: زمان و فضا در "عنکبوت" دیوید کراننبرگزمان، بعد بشری، که هرچه هستیم از آن است. این فصل به سه دلیل عمده "کودک در زمان" نام‌گذاری شده است. نخست این‌که از زمان فرزندان 1979 دیوید کراننبرگ دیگر علاقه‌ای به روابط میان فرزندان و والدین نشان نداده بود. اگرچه، عنکبوت 2003 که از رمانی به همین نام در سال 1990 نوشته‌ی پاتریک مک گراث اقتباس شده است، بیش از این‌که اعمال یک کودک را به نمایش بگذار
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
دروغی به سپیدی یک کاخ! / نگاهی به فیلم «سقوط المپیوس»
      «سینما به دلیل طبیعت بی‌خلل‌اش یک آپاراتوس ایدئولوژیک است. ما نمی‌بینیم که سینما چگونه معنا تولید می‌کند سینما آن را نامریی می‌سازد، آن را طبیعی‌سازی می‌کند. سینمای غالب یا رسمی و رایج در هالیوود و جاهای دیگر، ایدئولوژی را روی پرده به معرض دید می‌گذارد.»[1]   ادامه مطلب: دروغی به سپیدی یک کاخ! / نگاهی به فیلم «سقوط المپیوس» اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
اسطوره ایکاروس و ژانر علمی-تخیلی در سینما
  -اسطوره: اساطیر از قدیمی‌ترین مشترکات انسان ها محسوب می‌شوند و برای آن‌ها نمی‌توان تاریخ مشخصی را ذکر کرد. هر دورة زمانی برای خود اساطیری داشته که نسل به نسل از طریق نقل‌قول و در قالب داستان های عامیانه، در بستر مراسم آیینی خاص در موسم معین و یا به طریق مکتوب مطرح شده است. از اولین نمودهای مکتوب که در آن اشاره به اساطیر شده است، می توان آثار فیلسوفان سدة 2 پ.م را نام برد. رشد فلسفه در یونان
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
رویاها می آیند / نگاهی به فیلم «نبراسکا»
  پوسته ظاهری فیلم، رویایی است اشتباهی که "وودی"، شخصیت اصلی فیلم از بابت کسب جایزة یک میلیون دلاری داشته است و این خواسته، سفری سخت و شیرین را به زادگاه اش پی می‌ریزد، اما لایه های عمیقِ این اثر جاده‌ای ترسیم‌گر وداعی خاموش بوده که انسان امروز را به نگاهی محزون رسانده و خیالی غریب را به جاده رویاها می‌کشاند. فیلم نبراسکا، اثری کمدی ملودرام بوده که بی‌تفاوتی کاراکترها از آن دنیای پوچ و ابزورد م
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
اسارت روح / یادداشتی بر فیلم Her
  فیلم برای او Her، نسخه‌ای تام و تمام از فیلمنامه‌ای منسجم و با جزئیات و در سایه ي پرداختی خلاقانه است که این بار نه با قلم نمایی چارلی کافمن،  بلکه با نبوغ  هنرمندانه‌ای از اسپایک جونز رقم خورده است. داستان تنهایی مردی منزوی با نام تئودور تامبلی که در پیکره جامعه‌ای بی‌روح گرفتار شده و حسی تلخ از رابطه‌مندی را در آستانه جدایی از همسرش تجربه می‌نماید. تئودور که از پیچش احساس ناب‌اش بر جان بی‌ر

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما