اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پیتر فوندا در پنجاهمین سالگرد ایزی رایدر درگذشت

پیتر فوندا درگذشت

 

پیتر فوندا بازیگر قدیمی آمریکا و پسر هنری فوندا در 79 سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

 

چند روز پیش بود که به بهانه نیم قرن گذر از فیلم جاودان ایزی رایدر تحلیلی بر آن منتشر کردیم (که می‌توانید از اینجا بخوانید) و حال متوجه شدیم روز گذشته پیتر فوندا قهرمان ایزی رایدر جان سپارده است. او که چند سال اخیر خانه نشین و از سرطان ریه رنج می‌برد در کنار خانواده‌اش در لس آنجلس جان باخت.


 

خانواده پیتر فوندا در بیانیه خود ضمن این که خواستند تا به سوگواری خانواده به صورت خصوصی احترام گذاشته شود، درخواست کردند تا از او به عنوان فردی مدافع آزادی یاد شود.

 

مادر پیتر فوندا یعنی فرانسس فورد زمانی که او 10 و جین فوندا دیگر بازیگر مشهور آمریکایی 12 سال داشت خودکشی کرد و هنری فوندا هموازه تمایل داشت این واقعه را طور دیگری جلوه دهد. دوری هنری فوندا سبب قهر این دو هنرمند با یکدیگر شد تا اینکه در سال 1979 با پدر آشتی کرد.

 

او دو سال بعد به دنیای سینما پا گذاشت و اولین نقشش را در فیلم «تامی و دکتر» ایفا کرد و در نهایت با «ایزی رایدر» به شهرت جهانی رسید. او در این فیلم تهیه‌کننده و از نویسندگان فیلمنامه هم بود و نامزدی اسکار را برای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی کسب کرد.

 

وی در خاطراتش نوشته که پس از آن در دریای مواد مخدر و زندگی بی‌بندو بار غرق شد و که موجب جدایی از همسرش در سال ۱۹۷۲ شد. وی سه سال بعد دوباره ازدواج کرد و به بازیگری ادامه دارد که فیلم‌های چون «طلای اولی» و «قطار ۳ و ۱۰ دقیقه به یوما» از جمله آن‌ها هستند.

 

او کارگردانی چندین فیلم مستقل را هم انجام داد و نامزدی ۴ گلدن گلوب را کسب کرد و ۲ مورد از آن‌ها را برد. یک نامزدی امی و یک نامزدی اسکار دیگر از جمله موفقیت‌های بعدی وی بود.

 

از جدیدترین نقش‌آفرینی‌های وی بازی در سریال‌های «سی‌اس‌آی: نیویورک»، «هاوایی فاویو-او»، «بلک لیست» و «قانون میلو مورفی» بوده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما