اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

عکس‌های عباس کیارستمی در نمایشگاه چهار فصل

 

عباس کیارستمی فیلمساز و عکاس برجسته ایرانی، منتخبی از ۳۰ سال عکاسی خود را با عنوان «چهار فصل» در گالری بوم در تهران به نمایش گذاشته است.

 

در این نمایشگاه ۲۹ عکس در ابعاد بزرگ از شش مجموعه عکس با عنوان های سفید برفی، راه ها، مهتاب، درها و یادها، دیوار و پنجره رو به حیات در معرض دید عموم قرار گرفته است. همچنین یک ویدئو آرت چهار دقیقه ای با نام «اسب ها» نیز در این نمایشگاه پخش می شود.

 

علیرضا سمیع‌آذر، مدیر سابق موزه هنرهای معاصر و منتقد، در بخشی از متن کاتالوگ این نمایشگاه نوشته است: "این مجموعه محصول بیش از ٣٠ سال تلاش ارزشمند و ماندگار هنرمند برای خلق اشاره و معنا در تصاویری از بستر جاری زندگی است. مشاهده این آثار فرصت کم‌نظیری است برای آشنایی با تفکر هنری کیارستمی و واژگان بصری او که در آثار مختلف وی به تنوع چهار فصل تبلور یافته است، رهیافت هنری کیارستمی انتزاعی کردن پدیدارهای طبیعت و جهان پیرامونی و در واقع نوعی آشنایی زدایی از آنهاست، به طوری که مخاطب خیلی زود در می یابد که مضمون اصلی هنر او نه جلوه ظاهری و زیباشناختی برف، باران، راه، در و دیوار، بلکه مفاهیمی ذهنی در ورای آنها است. عباس کیارستمی هنرمندی که شیفته طبیعت است، تنها ناظر بی طرف نیست. او در عکس هایش پنجره شگفت انگیزی گشوده که بیننده را در حیرت و لحظه های سکوت در خلا ای شاعرانه رها می کند. عکس های کیارستمی خصلت عاشقانه دارد و آن طور که خود می گوید همیشه آرزو داشته با طبیعت یگانه شود و طبیعت خود این راه را به او نشان داده است."

 

اریک نخجوانی، پروفسور ممتاز علوم انسانی در دانشگاه پیترزبورگ، نیز درباره عکاسی کیارستمی نوشته است: "کارکیارستمی و آنچه با زیبایی شناسی خاص خود در پی تحقق آن است، فرایند ادراک را به تاخیر می اندازد، این فعل تعویق ادارک اصل زیبا شناختی مهمی را در هنر وی می سازد ، یعنی انگاره های بصری و اسطوره ای تاویل پذیر می آفریند."

 

این نمایشگاه تا بیست و هفتم اسفند ماه در گالری بوم برپا خواهد بود.

 

عباس کیارستمی

 

عباس کیارستمی متولد سال ۱۳۱۹ در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد، اما بعدها به فیلم سازی رو آورد. او اولین فعالیت های خودش را در سینما با طراحی پوستر و ساخت تیتراژ آغاز کرد و در سال ۴۹ اولین فیلم خود را با نام «نان و کوچه» برای کانون پرورش فرکی کودکان و نوجوانان ساخت. زنگ تفریح دومین ساخته سینمایی او بود و با ساخت فیلم «مسافر» در سال ۵۳ نامش به عنوان یک فیلم ساز جدی بر سر زبان افتاد . عباس کیارستمی پس از انقلاب با فیلم «طعم گیلاس» در سال ۱۹۹۷ برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد و پس از آن جوایز متعدد معتبری همچون لوکارنوو ونیز را دریافت کرده است. فعالیت او محدود به سینما نیست و تجربه های متفاوتی در زمینه شعر، عکس، ویدئو آرت و چیدمان دارد. چند سال پیش یک عکس او درحراج کریستی به قیمت ۱۳۰ هزار دلار به فروش رفت.

 

از میان نمایشگاه های شاخص او می توان به نمایش آثارش در موزه هنرهای معاصر تهران، مرکز ژرژپمپیدو پاریس، موزه هنرهای معاصر نیویورک، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، موزه هنر پکن و خانه هنرجهان در برلین اشاره کرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما