اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایش نقاشی‌های جان استارک در لندن

 

جان استارک

 

گالری چارلی اسمیت نمایشگاهی از آثار جدید جان استارک را با عنوان DoL Po برگزار نموده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از وبسایت گالری، استارک برای نقاشی‌های رنگ روغنی پرکارش شناخته می‌شود که در طول دهه‌ی گذشته به‌عنوان مجرایی برای بررسی دنیایی از ایده‌های در هم تنیده عمل کرده است. هنرمند در نمایشگاه‌های گذشته‌اش به مضامینی نظیر سحر و جادو، جنگ، کیمیاگری، پرورش زنبور، شمنیسم و امپریالیسم پرداخته است. نقاشی‌های استارک را می‌توان میدان نبرد ایدئولوژیکی دانست که در آن تضادهای دوگانه نظیر نور و تاریکی، آنیموس و آنیما، سنگدلی و علاقه، کنترل و رها‌کردن، و خشونت و دگرگونی، برای به دست آوردن قلمرو بیشتر رقابت می‌کنند.

 

مهم‌ترین محورهای جدیدترین بررسی‌های تصویری استارک، مفاهیم ارزشمندبودن و انتقال انرژی هستند و همچنین به پرسش کشیدن آن بخش از ساختارهای جامعه که در آن تبادل صورت می‌گیرد. عنوان نمایشگاه به پژوهش‌های جاری استارک اشاره دارد. DoL ــ مخفف تقسیم کار (The Division of Labour) ــ به یک مدل اجتماعی ـ اقتصادی اشاره دارد که به موجب آن عمل تولید برای افزایش بهره‌وری و سود، میان اجزای مختلف تقسیم می‌شود. Po، هم اصطلاحی است که از سوی ادوارد دوبونو به‌عنوان بخشی از نظریه‌ی شیوه‌ی تفکر جانبی (lateral thinking) او ابداع شده است که در آن حل مسائل به روش خلاقانه و غیر‌مستقیم، و نه لزوما روش استدلال منطقی، انجام می‌گیرد. بنابراین در تضاد با تمایلات عصر دیجیتال، ما ترغیب می‌شویم که از امور خلاصه‌شده به سمت امور بسط‌یافته حرکت کنیم. استارک از ما می‌خواهد تا به چیزی فراتر از تصویر و تاثیر فوری آن بنگریم. در این نمایشگاه ما با نقاشی‌هایی از زنبورداران نقاب به صورت، مزرعه‌ی پرورش خوک، پهپادهای نظامی، روبات‌سازی و صحنه‌هایی از آلودگی هسته‌ای روبه‌رو می‌شویم. اما آنچه در همه‌ی آنها مشترک به نظر می‌رسد حسی است که گویی پیکره‌های حاضر در این کارها از راه دور و به‌وسیله‌ی نیروهای دیگر کنترل می‌شوند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما