اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

استاد نقاشی‌های فیگوراتیو تخیلی در موزه هنر مدرن بولونیا

 

نخستین نمایشگاه یوناس بورگرت در ایتالیا، در موزه‌ی هنر مدرن بولونیا برگزار شده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، این نمایشگاه فضای وسیع موزه را با حدود ۴۰ نقاشی اغلب بزرگ از این نقاش آلمانی که در دهه‌ی گذشته کار شده‌اند، اشغال می‌کند. به همراه نمایشگاه کاتالوگی مشتمل بر نقدها و تصاویر همه‌ی کارها منتشر شده است. بورگرت، استاد نقاشی‌های فیگوراتیو تخیلی، با هر ضربه‌ی قلم صحنه‌های به دقت ساخته شده‌ای خلق می‌کند که با جزییات در هم پیچیده انباشته شده‌اند.

 

کارهای او تصورش از نمایشی، که همان هستی انسان است را به تصویر می‌کشد، و نیاز غریزی برای انسان‌ها تا به زندگی‌شان معنا، جهت و هدف ببخشند را مورد بررسی قرار می‌دهد. این کنکاش، قلمروهای خرد، تخیل و تمنیات جسمانی را شامل می‌شود، و به آفرینش مناظر بزرگی می‌انجامد که انباشته از فیگورهای خیالی با تناسبات متفاوت هستند؛ میمون‌ها و گورخرها، اسکلت‌ها و دلقک‌ها، زنان آمازون و کودکان. این نمایش‌های تصویری پویا حس قدرتمند تشویش را در بیننده ایجاد می‌کنند؛ سوژه‌های به تصویر کشیده شده نقاب بر چهره و لباس مبدل بر تن دارند، دیوارها و کف زمین شکافته می‌شود تا تلی از بدن‌ها یا مایعات را نشان دهد، در حالی که تیرگی غیرقابل توضیحی همه جا حضور دارد.

 

شاقول یا خط تراز عمودی، نمادی از تعادل درونی و نقشمایه‌ای است که مکررا در نقاشی‌های بورگرت ظاهر می‌شود. سنجش بی‌اختیار واقعیت زندگی و جهان واقع ما، تقریبا وسواس ذهنی هنرمند است. او می‌خواهد پرسش‌های هستی‌شناسانه را با نقاشی‌هایش مورد مداقه قرار دهد و هیچ ترسی از رفتن به گوشه‌های تاریک برای کنکاش عواطف، وسواس‌ها و پلیدی‌های ما ندارد. بیننده با جهانی پر هرج و مرج روبروست که سردرگمی و تشویش حوادث اخیر را بازتاب می‌دهد و آنها را بدون ریشه‌یابی رها می‌کند. یوناس بورگرت (متولد ۱۹۶۹، برلین) در شهر زادگاهش زندگی و کار می‌کند. او در دانشگاه هنرهای برلین تحصیل کرده و در آلمان، انگلیس و امریکا نمایشگاه داشته است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما