اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تحریریه آکادمی هنر

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.50 (1 رای)

 

مطالعه درباره ی رنگ ملاحظاتی را در زمینه های فیزیک، فیزیولوژی و روانشناسی پیش می آورد. شناخت و درک کردن بهتر رنگ ها می تواند در زندگی روزمره و یا شغلی شما تأثیرات فراوانی داشته باشد. آیا تا به حال دقت کرده اید که چرا شرکت های تبلیغاتی و طراحان خودرو از اشکال و شمایل به خصوصی استفاده می کنند؟ دلیلش این است که یک تأثیر روانی در ورای رنگ ها وجود دارد که شما را جذب آن می کند.

ادامه مطلب ارگونومی، کاربرد و مفهوم رنگ ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
 

قربانیان The Expendables که از اغلب بازیگران اکشن سراسر دنیا سود می‎برد توانست برای دومین هفته پیاپی صدرنشین گیشه آخرهفته امریکای شمالی شود. در این هفته اغلب فیلم‎های هفته گذشته از لیست پرفروش‎ها خارج شدند و 5 فیلم تازه اکران شده توانستند جای ان‎ها را بگیرند.

 

قربانیان The Expendables

ادامه مطلب قربانیان استالونه برای صدرنشینی گیشه آخرهفته فیلم‎های دیگر را قربانی کردند/شرح کامل گیشه آخرهفته
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


به گزارش آکادمی هنر به نقل از روابط عمومی خانه سینما مجمع عمومی عادی جامعه اصناف سینمایی ساعت 18 روز یکشنبه 31 مرداد ماه در تالار اجتماعات خانه سینما برگزار شد.

این جلسه با ارائه گزارش رئیس هیات مدیره (محمدمهدی عسگرپور) و بازرس (ابراهیم مختاری) آغاز و در ادامه مجمع عمومی با پیشنهاد ابقاء بازرس تا پایان یازدهمین دوره هیات مدیره  (15/9/89 ) موافقت کرد.

مجمع عمومی عادی انتخاب بازرس خانه سینما با حضور 27 عضو از  اصناف 29گانه خانه سینما  برگزار شد.

گفتنی است ریاست این دوره  مجمع با  سیروس الوند (رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران) بود.

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


علي هاشمي شهركي از برگزار نشدن دوسالانه پرهياهو و تقريبا فراموش شده تصويرگري كتاب كودك در سالجاري خبر داد. 

 
علي هاشمي شهركي(دبير انجمن تصويرگران كتاب كودك و نوجوان) در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، ضمن اعلام اين مطلب گفت: چند وقت پيش ما با آقاي غلامعلي طاهري(نماينده آقاي شالويي) يك‌سري مذاكرات اوليه داشتيم ولي بعداز آن جلسه اوليه؛ هيچ خبري نشد.


وي افزود: بايد بعداز اين جلسه، جلسات ديگري نيز برگزار مي‌شد يا در آينده برگزار بشود؛ تا برنامه‌هاي اين دوسالانه ريخته شود ولي تاكنون كه هيچ جلسه‌اي نداشتيم.
وي درمورد محتواي جلسه اوليه انجمن توضيح داد: در اين جلسه ما برنامه‌هاي اوليه دوسالانه را اعلام كرديم و قرار شد كه شورايي براي پيگيري كارهاي دوسالانه تشكيل شود ولي تاكنون كه اين شورا نيز تشكيل نشده باشد.


هاشمي شهركي خاطرنشان كرد: اگر همه چيز هم فراهم بود حداقل شش ماه وقت مي‌خواستيم تا دوسالانه را برگزار كنيم يعني حتي اگر از همين فردا كارها را شروع كنيم؛ عملا تا اسفند نمي‌توانيم دوسالانه را برپا داريم و اسفند نيز كه اصولا ماه خوبي براي برپايي يك دوسالانه نيست.


غلامعلي طاهري چندي پيش در مصاحبه‌اي گفته بود كه به منظور تحقق سياست تمركززدايي وزارت ارشاد قرار شده اين دوسالانه با حضور و مشاركت هرچه بيشتر هنرمندان كشور، در يكي از استان‌ها برگزار شود ولي گويا انجمن با اين نظر و ايده مخالف است و به نظر مي‌رسد كه اين اختلاف كماكان پابرجا خواهد ماند.


وي مورد برنامه‌هاي جاري انجمن تصويرگران كتاب كودك و نوجوان گفت: هم‌اكنون آثار اعضاي انجمن در جشنواره نيايش در شهر قم به مناسبت ماه مبارك رمضان و تا آخر اين ماه برپاست.
پس از هشت سال توقف در برگزاري دوسالانه تصويرگري كتاب كودك؛ هنوز برگزاري ششمين دوره اين دوسالانه باوجود اينكه طرح انتقال آن از معاونت امور هنري به معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد مطرح شد و البته منتفي هم شد، باز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و در این میان نه انجمن تصویرگران کتاب کودک به‌عنوان یک طرف ماجرا و نه مدیریت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ازسوی دیگر هیچکدام به روشنی پاسخ درستی درمورد این دوسالانه که حالا ديگر می‌توان آن را دوسالانه ناکام یا حتي هشت سالانه ناکام! ناميد، نمي‌دهند و هر دو طرف ماجرا سعی دارند طرف مقابل را مسئول این بی‌نظمی جلوه دهند.


غلامعلي طاهري(مشاور هنري دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد) از برگزاري ششمين دوسالانه تصويرگري ايران با همكاري انجمن تصويرگران خبر داده بود و اينكه قرار است پس از 8 سال برگزار شود.
طاهري گفته بود كه با دعوت از اعضاي انجمن تصويرگران كتاب كودك در موزه هنرهاي معاصر تهران، درباره برگزاري ششمين دوسالانه تصويرگري مذاكره كرديم كه درنهايت به نتايج خوبي رسيديم.


وي درباره محتواي اين مذاكرات توضيح داد: با توجه به سياست وزارت ارشاد در خصوص مشاركت هرچه بيشتر و حضور پر رنگ انجمن‌ها در برگزاري دوسالانه‌ها، قرار شد كه انجمن تصويرگران كتاب كودك مسئوليت برگزاري ششمين دوسالانه را بر عهده گيرد و مركز هنرهاي تجسمي هم نقش نظارتي و حمايتي خود را داشته باشد.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


الی راث کارگردان موفق سینمای سادومازوخیست که شاهکاری همچون اقامتگاه 2 Hostel II را در کارنامه دارد نسخه جدید جن‎گیر را بر پرده نقره ای خواهد فرستاد. این قسمت آخرین استغاذه نام دارد که راث تهیه کنندگی و  دانیل استم آلمانی کارگردانی آن را بر عهده دارد.

 

Eli Roth

  ادامه مطلب نسخه تازه‎ای از جن گیر به تهیه کنندگی الی راث به زودی بر پرده سینماها

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

 از پنج فیلم ایرانی، هیچ جا خانه آدم نمی شود،  سرپناه،  آخرین ملکه زمین، آخرین ایستگاه وهمسایه ها، فیلم مستند آخرین ایستگاه ساخته سیدحمید میرحسینی  به عنوان تنها نماینده ایران در فستیوال فیلم پناهندگان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد درتوکیو(ژاپن) راه پیدا کرده است.

 

آخرین ایستگاه

 

فیلم مستند آخرین ایستگاه به تهیه کنندگی و کارگردانی سید حمید میرحسینی می‎باشد که در سال 2009ساخته شده وبه زندگی مردم افغان می پردازد که به دلیل جنگ از کشور خود فرار کرده‎اند.

 

در این جشنواره بیست فیلم از سراسر جهان حضور دارند . این فستیوال، اول تا نهم اکتبر 2010(9 الی 18 مهرماه 1389) در کشور ژاپن برگزار می شود.

 

دیگر عوامل فیلم "آخرین ایستگاه" عبارتند از :
تدوین : مجتبی صفر علیزاده
صدا : فدریکو فرنلی
موسیقی : احمد مسعود
مدیر تولید : رعنا ابراهیمی

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)

 

به گزارش آکادمی هنر شامگاه دیروز داوری داوران تخصصی چهاردهمین جشن سینمای ایران پایان یافت.

 

هم هنگام  با پایان یافتن نمایش فیلم ها در داوری تخصصی، فرم های انتخاب نامزدهای 11 رسته ی (تهیه کنندگی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، بازیگری، فیلمبرداری،‌ موسیقی، تدوین، صدا، مدیران هنری، چهره پردازی) فیلم های بلند سینمای بین داوران توزیع شد.

 

به استناد ماده 4 آیین نامه فیلم های بلند سینمایی داوران پس از پایان نمایش فیلم ها در دور داوری تخصصی برگه های معرفی نامزدهای هر تندیس به داوران تحویل و حداکثر ظرف
48 ساعت داروان فرصت داشته تا رای خود را برروی فرم های نامزدی نوشته و آن را به دبیرخانه جشن در پاکت های در بسته منقوش به امضای خود به دبیرخانه جشن باز پس دهند.

 

گفتنی است، داوران تا شامگاه دوشنبه اول شهریورماه فرصت دارند تا پس از تکمیل فرم ها، آن به دبیرخانه چهاردهمین جشن سینمای ایران بازپس دهند تا در حضور شورای صیانت از آرا پاکت های  داوران گشوده و آرا شمارش شود.

 

 

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)


برنامه هفت شب گذشته(29 مرداد) به بحث پيرامون فيلم افراطي‌ها و برگزاري نشستي درباره علت ريزش مخاطب سينما اختصاص داشت.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در قسمت دوم برنامه هفت كه اختصاص به وضعيت حضور مخاطب در سينماها داشت، سيدجمال ساداتيان، مسعود ده‌نمكي و اميرحسين علم‌الهدي درباره وضعيت مخاطب در سينماي ايران سخن گفتند.
سيدجمال ساداتيان(تهيه‌كننده سينما) با اشاره به وضعيت فيلم‌هاي درحال اكران گفت: امروز ازتماشاگران جدي سينما سلب اعتماد شده است. اگر قبول كنيم كه امروز سينما دچار بحران مخاطب است، بايد وزارت ارشاد و صدا و سيما به آن كمك كنند.
وي ادامه داد: ‌در سال‌هاي قبل، فيلم‌هاي سينمايي در شبكه‌هاي ماهواره تبليغ مي‌شدند اما دولت اين كار را ممنوع كرد درحاليكه هيچ جايگزيني براي آن تعريف نكرد.
تهيه‌كننده به رنگ ارغوان افزود: امروز مضمون فيلم‌ها يكنواخت شده است و به همين دليل مخاطبان به سينما پشت كرده‌اند. نبود تنوع در قصه‌ها و مضمامين داستاني، كمبود سالن خوب و همچنين مديريت سينما، موجب شده كه وضعيت سينما‌ي امروز ايران مانند سينماي اروپا در بعداز جنگ جهاني دوم باشد.
وي ادامه داد: بايد اجازه بدهيم فيلم‌هايي كه موضوعات اجتماعي را نقد مي‌كنند، ساخته شود. ما نبايد هر فيلم انتقادي را به جرم سياه‌نمايي محكوم كنيم.
اميرحسين علم‌الهدي(مدير پرديس سينمايي ملت و كارشناس اقتصادي سينما) نيز با اشاره به روند افت مخاطب گفت: از سال 1369 كه سينماي ايران مخاطب 70 ميليوني داشت، سير نزولي مخاطبان آغاز شد كه يكي از دلايل اصلي آن حضور رسانه‌اي تصويري به نام ويدئو بود. امروز هم وضعيت به گونه‌اي شده كه براساس آمار؛ هر ايراني هر پنج سال تنها يكبار به سينما مي‌رود و عادت سينما رفتن درحال فراموش شدن است.
علم‌الهدي، نبود يك رقيب براي سينماي ايران در حوزه نمايش و توزيع ارزان فيلم‌ها در شبكه نمايش خانگي و پايين بودن كيفيت فيلم‌ها را از دلايل عدم استقبال مخاطب از سينما مي‌داند و مي‌گويد: هرچند در سال‌هاي گذشته 30 سالن جديد به سالن‌هاي سينمايي اضافه شده اما مخاطب آن؛ تكثير نشده است بلكه توزيع هم شده است.
وي ادامه داد: بايد اجازه بدهيم تا فيلم‌هاي خارجي در سينماها اكران شود زيرا سينماي ايران فقط با خود رقابت مي‌كند و نمي‌تواند تمام سليقه‌هاي مردم را به دليل آنكه پتانسيل توليد فيلم در ژانرهاي مختلف را ندارد؛ راضي كند. فيلم خارجي اگر به خوبي اكران شود مخاطب خوبي دارد. به طور مثال فيلم كينه باوجود آنكه نسخه DVD آن در بازار موجود بود؛ با بليط 1500 توماني نزديك به صد ميليون درآمد داشت.
در بخشي از اين نشست، علم‌الهدي به اكران فيلم اخراجي‌ها و درباره الي اشاره كرد و گفت: هرچند بايد به دليل كمك خوبي كه اكران فيلم اخراجي‌ها به اقتصاد و سينما در سال قبل كرد؛ از آن تشكر كرد اما معتقدم اگر فيلم درباره الي در زمان خود و همزمان با اخراجي‌ها اكران مي‌شد، فيلم اخراجي‌ها به چنين فروشي دست نمي‌يافت. زيرا به طور مثال در پرديس ملت ما يك سالن را به درباره الي اختصاص داده بوديم اما وقتي اكران فيلم ممنوع شد همان سالن به اخراجي‌ها داده شد.
مسعود ده‌نمكي نيز در پاسخ به سخنان علم‌الهدي گفت: سينمادارها به اين نتيجه رسيدند كه اكران دو فيلم همزمان نباشد.
وي كه تقسيم‌بندي مخاطب به دو بخش مخاطب عام و خاص را قبول نداشت، اضافه كرد: شرايط امروز با دهه 60 و 70 متفاوت است. امروز سينما بايد حرف خاصي بزند زيرا مخاطب امروز توقع زيادي از سينما دارد.
ده‌نمكي با انتقاد از وضعيت سينما گفت: در سال‌هاي اخير فيلم‌هايي اكران شدند كه درجهت نفي انقلاب بودند و به نظر مي‌رسد مسئولان با هدف دادن پز روشنفكري به نوعي اپوزسيون‌نوازي مي‌كنند.
در ادامه اين برنامه فيلم سينمايي افراطي‌ها نقد و بررسي شد.
مسعود فراستي(منتقد) معتقد بود كه فيلم افراطي‌ها براساس فيلم اخراجي‌ها ساخته شده است و شمايل كامل يك فيلم فارسي بعداز انقلاب را داراست.
فراستي با اشاره به نبود فيلم‌هاي اجتماعي گفت: امروز در به روي ساخت فيلم اجتماعي بسته شده است. وقتي مميزي سختي درباره اين‌گونه فيلم‌ها وجود دارد؛ فيلم اجتماعي كه نقد جدي به جامعه داشته باشد ساخته نمي‌شود بلكه فيلم‌هاي ضدژانر اجتماعي يعني كمدي‌هاي سطحي ساخته مي‌شوند.
بابائيان نيز در پاسخ به سخنان فراستي گفت: اخراجي‌ها و افراطي‌ها ربطي به هم ندارند.
وي ادامه داد: زماني كه من فيلم‌هايي همچون طبل بزرگ، زير پاي چپ و راز دشت تاران را با هزينه شخصي ساختم و ديده نشدند، چاره‌اي جز ساخت اين فيلم برايم باقي نبود.

 


تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما