اختصاصی

جامعه شناسی هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.90 (5 رای)
داستان توکیو: نگاهی به شیوة صورت‌بندی اجتماعی توکیوی معاصر در فیلم «مثل پدر، مثل پسر»
  خلاصۀ داستان ریوتا نونومیا و همسرش، زوج جوان و نسبتاً مرفهی هستند که پسربچۀ شش ساله‌شان، کیتا، در آستانۀ ورود به مدرسه و شروع تحصیل است. یکی از همین روزها خبردار می‌شوند که کیتا فرزند واقعی‌شان نیست؛ شش سال پیش پرستار بیمارستانی که کیتا در آن متولد شده، او را با ریوسی، فرزند خانوادۀ سایکی جابه‌جا کرده است. به این ترتیب هر دو زوجِ نونومیا و سایکی بر سر دو راهه‌ای قرار می‌گیرند که باید تصمیم بگ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
از فیلم‌سازی فامیلی تا سینمای خانوادگی؛  بازخوانی یک بُحران جمعی با تحلیل جامعه‌شناختی فیلم «روغن مار»
  یک‌بار دیگر اثری شاخص و مستقل؛ بازآفرینی هنری و تجربی زندگی روزمره‌ی ایرانی توسط فیلم‌سازی اندیشمند. روغن مار (1394) آخرین ساخته‌ی علیرضا داوود نژاد است که در دوره‌ی جدید اکران در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده و تاکنون استقبال منتقدان و نویسندگان سینمایی را به همراه داشته است. فارغ از اینکه پرداختن به مسائل و موضوعات خانوادگی (مسئله‌ی این فیلم) چه میزان به لحاظ کمی و کیفی در سینما
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
روزهایی که می‌آیند؛ تحلیلی جامعه‌شناختی بر انیمه‌ی سایکوپس
  مقدمه  هنرهای نمایشی در ژاپن در عمل به خاطر فاصله از دنیای غرب مسیری متفاوت از جریان رایج پشت سر گذاشته‌اند. ورود سینما به ژاپن نه از مسیرهای متداول غربی که از جاده‌ی شرقی و خودی صورت گرفت. شاید این ادعا گزاف نباشد که ژاپنی‌ها سینمای خودشان را مجزا از جریان اصلی سینما اختراع کردند. این را می‌شود به خوبی در ژانرهای مستقل و متفاوت ژاپنی، سبک بازی منحصر به فرد ژاپنی یا منطق روایی شرقی در سینمای ژ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.75 (2 رای)
من توی یک خانه‌ام؛ خانه‌ای خیلی زشت واکاوی فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» از دریچه‌ی مفهوم نسل و شکاف نسلی
بی‌خود و بی‌جهت فیلمی به کارگردانی رضا کاهانی (1390) است. فیلم روایت هفتادوپنج دقیقه‌ای و ریل تایمِ زندگیِ دو خانواده است که درگیر تخلیه خانه و اسباب‌کشی و برپایی عروسی هستند. خانواده محسن قرار است خانه را تحویل فرهاد و الهه بدهند. فرهاد و الهه نیز درصدد مستقر کردن وسایل خانه و آماده کردن خانه جهت عروسی شب هستند. ادامه مطلب: من توی یک خانه‌ام؛ خانه‌ای خیلی زشت واکاوی فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» از د
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.17 (3 رای)
تعارضات اجتماعی و کنش‌های شکست‌خورده‌ی فرودستان: مطالعه‌ی جامعه‌شناختی فیلم «بوتیک»
چکیدهمتن حاضر، سعی دارد تا با روش نشانه‌شناسیِ ساختاری، به تحلیل رمزگانِ موجود در فیلم «بوتیک» بپردازد. این فیلم در سال 1382 و به کارگردانیِ «حمید نعمت الله» ساخته شد. در این نوشتار با تحلیل کدهایِ در تقابل، نشان داده می‌شود که این فیلم چگونه شکاف‌های طبقاتی، جنسیتی و نسلیِ جامعه‌ی ایران در دوره‌ی اصلاحات را بازنمایی و به نقد می‌کشد. ادامه مطلب: تعارضات اجتماعی و کنش‌های شکست‌خورده‌ی فرودستان:
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (5 رای)
نام کوچک: فرنسیس  (بررسی مسألۀ "هویت اجتماعی" در فیلم «فرنسیس‌ها»)
    خلاصۀ داستان فرنسیس هالادی دختر بیست و هفت ساله‌ای است که مدتی است از خانوادۀ خود در ایالت ساکرامنتو جدا شده و در کنار دوست صمیمی‌اش سوفی در نیویورک زندگی می‌کند. او سودای این را دارد که روزی یک رقصنده و طراح رقص مدرن مشهور شود، اما شرایط زندگی بر وفق مرادش پیش نمی‌رود. از کار نیمه‌وقتش در باشگاه رقص بی‌کار می‌شود و مجبور می‌شود برای گذران زندگی، موقتاً دست به کار مشاغل گذری شود و از آن‌جا

بانک اطلاعات هنری