اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

4 فیلم که ظهور دانلد ترامپ را پیش‌بینی کرده‌اند

 

دانالد ترامپ 

 

از همشهری کین تا دار و دسته‌ی نیویورکی فیلم‌هایی هستند که برخاستن یک سیساستمدار جمهوری خواه رادیکال را اخطار داده‌اند.


آکادمی هنر-وبسایت گاردین به تازگی فهرستی از چهار فیلم مشهور آمریکایی را منتشر کرده است که مضمونشان به نوعی اخطار به جامعه‌ی آمریکایی در باب ظهور یک سیاستمدار جمهوری‌خواه رادیکال است. این مطلب به واقع اشاره‌ای دارد به اقبال عجیب و غریب جامعه‌ی آمریکایی به نامزد امسال جمهوری‌خواهان برای تصدی پست ریاست جمهوری؛ دانالد ترامپ. نامزدی که مدت‌هاست با اظهار نظرات جنجالی‌اش در باب مسائلی چون بحران مهاجرت، توافق هسته‌ای با ایران و رابطه با روسیه بسیار خبرساز شده است. 

 

1. بیل قصاب در فیلم دار و دسته‌ی نیویورکی

 

در اثر حماسی مارتین اسکورسیزی دنیل دی لوئیس شخصیتی میهن پرست خشن و نژادپرست را بازی می‌کند. شخصیتی که در طول فیلم مداوماً در حال جنگ و جدال با ایرلندی‌های مهاجر در آمریکا است. دانالد ترامپ نیز در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش شدیداً در مورد مسئله‌ی مهاجرت مسلمانان و البته مکزیکی‌ها هشدار داده است. ترامپ در جنجالی‌ترین اظهارنظرش خواستار دیوار کشیدن بین مرز آمریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مکزیکی‌ها شد.

 

2.چارلز فاستر کین در فیلم همشهری کین

 

«من اگر مرد ثروتمندی نبودم شاید می‌توانستم که انسان خوبی باشم» چارلز فاستر کین در فیلم مشهور و کلاسیک اورسون ولز یک غول مطبوعاتی است که جنون قدرت و ثروت دارد. فیلم اورسون ولز در واقع فیلمی در باب جاه طلبی افسارگسیخته است. دانالد ترامپ نیز در زندگانی واقعی‌اش یک برج ساز و هتلدار است. تاجری که البته به شدت به برنامه‌سازی تلویزیونی نیز علاقه دارد.

 

3.هاوارد بیل در شبکه

 

در شبکه گوینده‌ی خبری که به زودی اخراج خواهد شد در یکی از آخرین برنامه‌های تلویزیونی‌اش، بینندگان بی شمارش را تهدید به خودکشی می‌کند. وقتی که امار بینندگانش ناگهان چندبرابر می‌شود، شبکه تصمیم به استخدام مجدد این گوینده می‌گیرد. به واقع دانالد ترامپ نیز همانند هاوارد بیل(گوینده‌ی خبر فیلم شبکه) سعی می‌کند تا با برانگیختن احساسات آنی جامعه‌ی آمریکایی آنان را به ادامه‌ی کاندیداتوری خود ترغیب کند.

 

4.رئیس جمهور گرگ استیلسون در منطقه‌ی مرده

 

این فیلم معروف دیوید کراننبرگ که اقتباسی از رمان استیون کینگ است در مورد مردی است با بازی کریستوفر واکن که پس از بیداری از کما توانایی فوق طبیعی پیدا می کند. مردی که می‌تواند آینده را ببیند. او به طور اتفاقی دستان یک نامزد سنای آمریکا را لمس می‌کند و متوجه می‌شود او همان سیاستمداری است که در آینده به مقام ریاست جمهوری می‌رسد و دستور یک حمله‌ی اتمی را صادر می‌کند. به همین دلیل تمام تلاشش را می‌کند که تا مانع از به قدرت رسیدن او شود. در فیلم کراننبرگ شعار انتخاباتی استیلسون این است: «من صدای مردم هستم!». ملاحظه می‌فرمایید که این شعار تا چه اندازه به یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ نزدیک است: «من صدای شما هستم»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما