اختصاصی

رشته‎های تخصصی در ارتباط با هنر

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (10 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
چرا همه چیز تصویر است؟
    هنری برگسون می‌نویسد: «هیچ ادراکی بدون آنکه با حافظه ترکیب شود نمی‌تواند وجود داشته باشد*». با توجه به این گزاره اگر حافظه را محلی برای انباشت تجربیات‌امان از جهان بیرونی انگاشت کنیم آنگاه خودآگاه، آن ساحتی است که حافظه را بیان می‌کند و بر آن دلالت نیز دارد. ادامه مطلب: چرا همه چیز تصویر است؟ اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (4 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
روزهایی که می‌آیند؛ تحلیلی جامعه‌شناختی بر انیمه‌ی سایکوپس
  مقدمه  هنرهای نمایشی در ژاپن در عمل به خاطر فاصله از دنیای غرب مسیری متفاوت از جریان رایج پشت سر گذاشته‌اند. ورود سینما به ژاپن نه از مسیرهای متداول غربی که از جاده‌ی شرقی و خودی صورت گرفت. شاید این ادعا گزاف نباشد که ژاپنی‌ها سینمای خودشان را مجزا از جریان اصلی سینما اختراع کردند. این را می‌شود به خوبی در ژانرهای مستقل و متفاوت ژاپنی، سبک بازی منحصر به فرد ژاپنی یا منطق روایی شرقی در سینمای ژ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.75 (2 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
من توی یک خانه‌ام؛ خانه‌ای خیلی زشت واکاوی فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» از دریچه‌ی مفهوم نسل و شکاف نسلی
بی‌خود و بی‌جهت فیلمی به کارگردانی رضا کاهانی (1390) است. فیلم روایت هفتادوپنج دقیقه‌ای و ریل تایمِ زندگیِ دو خانواده است که درگیر تخلیه خانه و اسباب‌کشی و برپایی عروسی هستند. خانواده محسن قرار است خانه را تحویل فرهاد و الهه بدهند. فرهاد و الهه نیز درصدد مستقر کردن وسایل خانه و آماده کردن خانه جهت عروسی شب هستند. ادامه مطلب: من توی یک خانه‌ام؛ خانه‌ای خیلی زشت واکاوی فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» از د
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.17 (3 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
تعارضات اجتماعی و کنش‌های شکست‌خورده‌ی فرودستان: مطالعه‌ی جامعه‌شناختی فیلم «بوتیک»
چکیدهمتن حاضر، سعی دارد تا با روش نشانه‌شناسیِ ساختاری، به تحلیل رمزگانِ موجود در فیلم «بوتیک» بپردازد. این فیلم در سال 1382 و به کارگردانیِ «حمید نعمت الله» ساخته شد. در این نوشتار با تحلیل کدهایِ در تقابل، نشان داده می‌شود که این فیلم چگونه شکاف‌های طبقاتی، جنسیتی و نسلیِ جامعه‌ی ایران در دوره‌ی اصلاحات را بازنمایی و به نقد می‌کشد. ادامه مطلب: تعارضات اجتماعی و کنش‌های شکست‌خورده‌ی فرودستان:
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.81 (8 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
در باب دارن آرنوفسکی
  1.  یک مرثیه‌ی فرمالیستی   ساختار و بدنه‌ی آثار دارن آرنوفسکی به صورت نامعمولی تشکیل شده است از تناقضات، تفاوت‌ها و به هم پیوستگی‌ها و ارتباطات. برای او چنین ترکیبی در همه جایی ممکن است: یک آپارتمان کوچک، محله‌ای در نیویورک، فضای ماورائی، رینگ کشتی‌کج و صحنه‌ی باله. دلیل این هم البته تا جایی که من توانایی گفتن‌اش را دارم برمی‌گردد به تخیل بصری تمام و کمالی که آرونوفسکی با دستاویز قرار دادنِ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (5 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
نام کوچک: فرنسیس  (بررسی مسألۀ "هویت اجتماعی" در فیلم «فرنسیس‌ها»)
    خلاصۀ داستان فرنسیس هالادی دختر بیست و هفت ساله‌ای است که مدتی است از خانوادۀ خود در ایالت ساکرامنتو جدا شده و در کنار دوست صمیمی‌اش سوفی در نیویورک زندگی می‌کند. او سودای این را دارد که روزی یک رقصنده و طراح رقص مدرن مشهور شود، اما شرایط زندگی بر وفق مرادش پیش نمی‌رود. از کار نیمه‌وقتش در باشگاه رقص بی‌کار می‌شود و مجبور می‌شود برای گذران زندگی، موقتاً دست به کار مشاغل گذری شود و از آن‌جا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.67 (3 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
فساد ذاتـی و مالیخولیـا | فساد و مبارزه با آن در سبک زندگی آمریکایی
«کل شالوده‌ی آمریکا پاسخی است به عملیات دوگانه‌ی تعمیق قانون اخلاقی در وجدان و ضمیر فردی، یعنی نوعی تندروی خواسته‌ی آرمان‌شهری همیشگی فرقه‌ها و تحقق بی‌واسطه‌ی آن آرمان‌شهر در کار، آداب و رسوم و شیوه‌ی زندگی» (بودیار، 1986، ص101) ادامه مطلب: فساد ذاتـی و مالیخولیـا | فساد و مبارزه با آن در سبک زندگی آمریکایی اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.88 (4 رای)
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
دانگِرید/ نگاهی به موقعیت زنان در فیلم استراحت مطلق
مقدمه استراحت مطلق (1391) فیلمی به کارگردانی رضا کاهانی است. نویسندگی فیلم‌نامه نیز محصول تلاش توأمان کاهانی و قطبی‌زاده است. در این نوشتار در چارچوب نقد زنانه و با تمرکز و توقف بر شخصیت‌های زن نقش اصلی داستان، تلاش خواهد شدت تا وضعیت زنان در این اثر، شیوه‌ی بازنمایی آنان، سرنوشت و فراز و فرودهای شخصیتی و جایگاه معنایی‌شان در نظام اثر مورد اشاره و تحلیل قرار گیرد. از دیدگاه تحلیل‌گران فمینیستی،

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما